Periodization of psychological development and pedagogical teaching activity: theoretical-practical elements to think about teacher education and basic school

Main Article Content

Epifânia Barbosa da Silva
Rafael Fonseca de Castro

Abstract

This article presents and proposes theoretical-practical contributions considered relevant to School Education in a historical-cultural perspective. To this end, it starts from the assumptions of Lev Vygotsky, Alexei Leontiev, Vasilii Davidov and Danill Elkonin, with emphasis on pedagogical teaching activities and on the development process of school-age students, based on the perspective of periodization of psychological development, on their mutual relations and on their potential application in formative processes and pedagogical practices of/by Basic Education teachers. The theoretical-practical contributions presented here are defended as possibilities to guide teacher education actions that direct these professionals to creation of pedagogical teaching activities that favor the students' development process. However, it is essential that the teacher knows and discusses the role of School Education, the relevance of teaching work, the importance of scientific concepts, the organization and the structuring of teaching planned with a view to their students’ development. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, E. B. da, & Castro, R. F. de. (2023). Periodization of psychological development and pedagogical teaching activity: theoretical-practical elements to think about teacher education and basic school . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 7(3), 1–21. https://doi.org/10.14393/OBv7n3.a2023-71003
Section
DOSSIÊ - Contribuições da Teoria Histótico-Cultural à formação docente e à atividade pedagógica

References

ANJOS, Ricardo E. A periodização do desenvolvimento psicológico na infância: contribuições da psicologia histórico-cultural para a educação escolar. Revista Conexão (AEMS), v. 9, p. 94-108, 2012.

ANJOS, Ricardo E. O desenvolvimento psíquico na idade de transição e a formação da individualidade para si: aportes teóricos para a educação escolar de adolescentes. 2013. 168f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar). Faculdade de Ciências e Letras – UNESP/Araraquara. 2013.

BERNARDES, Maria Eliza M. Mediações simbólicas na atividade pedagógica: contribuições do enfoque histórico-cultural para o ensino e aprendizagem. 2006. 300f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

CASTRO, Rafael F. A expressão escrita de acadêmicas de um curso de pedagogia a distância: uma intervenção histórico-cultural. 2014. 238 f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

DAVYDOV, Vasilii. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscou: Editorial Progreso, 1988.

DUARTE, Newton. O debate contemporâneo das teorias pedagógicas. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (Orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo. UNESP, 2010.

ELKONIN, Danill. B. Desarrollo psíquico de los ninõs. In: SMIRNOV, A. A. et al. Psicologia. México: Grijalbo, 1960.

ELKONIN, Danill. B. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, V; SHUARE, M. (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS (antologia). Moscou: Progresso, 1987.

ELKONIN, Danill. B. Epílogo. In: VYGOTSKI, L. Obras escogidas. Tomo IV. Madri, Visor: 1996.

FACCI, Marilda. A periodização do desenvolvimento psicológico individual na perspectiva de Leontiev, Elkonin e Vigostski. Cedes, Campinas, SP, v. 24, n. 62, p. 64-81, abr. 2004.

KRAVTSOVA, G. G. A inter-relação instrução e desenvolvimento: problemas e perspectivas. In: PRESTES, Zoia; TUNES, Elizabeth (Orgs. e tradução). VIGOTSKI, L. S. Psicologia, Educação e Desenvolvimento: escritos de L. S. Vigotski. Expressão popular. 2021.

LAZARETTI, Lucinéia Maria. D. B. Elkonin: vida e obra de um autor da psicologia histórico-cultural. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

LEONTIEV, Alexis N. Las necesidades y los motivos de la actividad. In: SMIRNOV, A. A. et al. (Orgs.). Psicología. México: Grijalbo, 1960.

LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 2017.

LEONTIEV, Alexis N. Uma Contribuição para a Teoria do Desenvolvimento da Psique Infantil. In: VYGOTSKY, L. S., LURIA A. R., LEONTIEV A., N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 15. ed. São Paulo: Ícone/Edusp, 2017.

MAGALHÃES, Giselle M. Análise da atividade-guia da criança na Primeira Infância: contribuições da Psicologia Histórico-Cultural para a avaliação do desenvolvimento infantil dentro de instituições de ensino. 2016. 253 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquista Filho. Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, 2016.

MARX, Karl. O Capital - Livro I – crítica da economia política: O processo de produção do capital. Tradução Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.

MOURA, M. O.; ARAÚJO, E. S.; SOUZA, F. D.; PANOSSIAN, M. L.; MORETTI, V. D. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M.O. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Campinas: Autores Associados, 2016.

PRESTES, Zoia R. Imaginação e Criação na infância. UFRJ, Revista GIS, n. 11, p. 23-36, 2008.

PRESTES, Zoia R. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Repercussões no campo educacional. 2010. 295f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília. 2010.

PRESTES, Zoia R.; TUNES, Elizabeth; NASCIMENTO, Ruben. Lev Semionovitch Vigotski: um estudo da vida e da obra do criador da Psicologia Histórico-Cultural. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Editora da Universidade Federal de Uberlândia: Uberlândia, 2013.

PUENTES, Roberto V. (2019). Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Educação, 44, e48/ 1–27.

SELAU, Bento; CASTRO, Rafael F. de. Cultural-historical approach: educational research in different contexts. Orgs. Bento Selau, Rafael F. de Castro. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015.

SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. Ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

VIGOTSKI, Lev S. Psicologia, Educação e Desenvolvimento: escritos de L. S. Vigotski. Org. e tradução Zóia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo, Expressão popular. 1928-1933/2021.

VIGOTSKI, Lev S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da Pedologia. Trad. PRESTES, Zoia; TUNES, Elizabeth. Rio de Janeiro: E-Papers, 1928-1933/2018.

VYGOTSKY, Lev S. Obras Escogidas Tomo II (Pensamiento Y Lenguaje). Moscú: Editorial Pedagógica, 1934/1982.

VYGOTSKY, Lev S. Obras Escogidas Tomo III (Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores). Madri: Visor, 1931/1995.

VYGOTSKI, Lev S. Obras Escogidas Tomo IV (Desarrollo de las funciones psíquicas superiores en la edad de transición). Madrid: Visor Press, 1931/1996.