Pedagogical conceptions of modernity: a mirroring of educational praxis in contemporary times
Main Article Content
Abstract
This text aims to carry out a comprehensive analysis of pedagogical conceptions from the modern era to the present day in the field of educational work, thus seeking to reflect on the underlying meanings and implicit conceptions of education, in addition to proposing a critical analysis of the thinking education. Furthermore, it addresses the development of Pedagogy as a scientific discipline in the 20th century. From the methodological point of view, this writing adopts a qualitative approach, anchored in a bibliographical research. In order to understand the propositions inherent to a modern, secular and rationally-based pedagogy, an investigation emerges that begins through the analysis of works by both classic and contemporary authors, in order to provide the educator with a perception of pedagogical praxis in a scenario that permeates the 21st century.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
AZEVEDO, Ávila de. As ideias pedagógicas de Pestalozzi (1746-1827). Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/1283.pdf. Acesso em: 2 abr. 2022. p. 29-42.
BRUBACHER, J. S. A importância da Teoria em Educação. Rio de Janeiro: INEP/CBPE/MEC, 1961, p. 23-119.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia (tradução de Álvaro Lorencini). São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU), 1999.
CASTORINA, José Antônio e outros. Piaget-Vigotsky – Novas contribuições para o debate. S. Paulo: Ática, 1995.
CUNHA, Marcus. John Dewey: uma filosofia para educadores em sala de aula. Petrópolis: Vozes 5ª Ed., 2008.
DUARTE, Newton. Por que é necessário uma análise crítica marxista do construtivismo? In: LOMBARDI, Claudinei. SAVIANI, Dermeval. Marxismo e educação: debates contemporâneos. Campinas: Autores Associados, 2008.
EBY, Frederick. Pestalozzi e o movimento da escola elementar. In. EBY, Frederick. História da educação moderna. Rio de Janeiro: Globo, 1962, p. 374-407.
FREITAS. Raquel A. M. M.; ZANATTA, Beatriz A. O Legado de Pestalozzi, Herbart e Dewey para as práticas pedagógicas escolares. In: Congresso Brasileiro de História e Educação. 2006, Goiânia. UCG/VIEIRA, 2006. p. 1-10
GADOTTI, Moacir. História das Ideias Pedagógicas. 8ª Ed. São Paulo: Editora Ática, 2003. Disponível em: http://www.paulofreire.org. Acesso em: 5 abr. 2022.
PAULO NETTO, José Paulo. Introdução ao método da teoria social. Rio de Janeiro: UFRJ- Serviço Social. 2002.
LEITE. Lucy B. As dimensões interacionistas e construtivista em Vygotsky e Piaget. In: Caderno do Cedes. n. 25 – Pensamento e linguagem – Estudos na perspectiva da psicologia soviética. Campinas: Papirus, 1991.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: para quê? 12ª Ed. São Paulo: Cortez, 2010.
LIBÂNEO, José Carlos. As teorias pedagógicas modernas revisitadas pelo debate contemporâneo na educação. In: LIBÂNEO, J. C.; SANTOS, A. (Orgs.) Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. Campinas-SP: Alínea, 2005. p.19-62.
LIBÂNEO. José Carlos. FREITAS, Raquel A. M. da M. Vygotsky, Leontiev, Davidov: contribuições da teoria histórico-cultural para a didática. In: SILVA. C. C.: SUANNO. M. V.R. (Orgs.) Didática e interfaces. Rio de Janeiro/Goiânia: Deescubra, 2007.
LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social I; tradução Carlos Nelson Coutinho, Mário Duayer e Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2012.
MELLO, Suely Amaral. A Escola de Vygotsky. In: CARRARA. Kester, et all. Introdução à psicologia da educação: seis Abordagens. São Paulo: Avercamp. 2004.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª Ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses para a educação política. Campinas: Autores Associados. 2008.
SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 4ª ed. Campinas: Autores Associados, 2013
VENTURA, Paulo Roberto Veloso. A Educação Física e sua constituição histórica: desvelando ocultamentos. 2010. p. 208. Tese de doutorado. Pontifícia Universidade Católica de Goiás: Goiânia, 2010.
VYGOTSKY, L. S. Internalização das funções psicológicas superiores. In: VYGOTSKY, L. S. Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 69-76.