V. V. Repkin's contributions to thinking about the education of students with intellectual disabilities: introductory notes
Main Article Content
Abstract
This paper aims at identifying and reflecting on V. V. Repkin's contributions to thinking about the education of students with intellectual disabilities. This purpose is an initial theoretical approach to the theme since the above-mentioned author did not focus his research and didactic propositions on students with disabilities. Repkin made a significant contribution to the theoretical-experimental production within the scope of the Developmental Learning Theory, advancing the understanding of the role of education in the psychic development of students based on Vigotski's work; therefore, highlighting the importance of development by the subject as the source of study activity. The author moves us towards seeking in his production the possibility of building new areas of intelligibility to expand and deepen relevant studies on the conceptual learning of students with intellectual disabilities – yet insufficiently addressed in the fields of scientific production in areas such as Psychology, Education and Teaching. In order to do that, the following reflections were supported by Vygotsky and Repkin and the effort of theoretical articulations between them to elaborate introductory notes regarding the complexity of the following dilemma: research and production on Cultural-Historical Theory argue that students with atypical development are capable of attending school if provided the adequate conditions and offered through collaborative and inclusive environments. Nevertheless, School, under the aegis of capitalism, is based on fatalistic and/or biologizing explanations about the possibilities of conceptual learning for these students, simplifying the educational process, with impacts on student learning.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ABREU, F. S. D. de; PEDERIVA, P. L. M. O desenvolvimento da pessoa com deficiência na teoria histórico-cultural: Caminhos indiretos e compensação. Educação por Escrito, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e41900, 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/41900. Acesso em: 18 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41900.
BRASIL. Senado Federal. Secrataria de Editoração e Publicação. Subsecretaria de Edições Técnicas. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n° 9.394/1996. Brasília, DF: Senado Federal. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial numa Perspectiva Inclusiva. Inclusão: Revista da Educação Especial. Brasília, v. 4, n. 1, p. 07-17, 2008.
CHAVES, M. P.; ROSSATO, M. A dimensão subjetiva da aprendizagem em estudantes com deficiência intelectual no contexto inclusivo. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 32, p. e75/ 1–25, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/36893. Acesso em: 18 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X36893.
DAINEZ, D.; SMOLKA, A. L. B. B.; SOUZA, F. F. de. A dimensão constitutiva do meio: implicações políticas e práticas em educação especial. Educação & Sociedade, v. 43, p. e256418, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LnMmbHnMMDGvksFyjjG9Lfv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/ES.256418.
DAVIDOV, V. V. Análisis de los princípios didácticos de la escuela tradicional y posibles princípios de enseñanza en el futuro próximo In: SHUARE, M. La psicologia evolutiva y pedagógica in la URSS: Antologia. Moscú: Editoria Progresso, 1987
DAVIDOV, V. V.; MÁRKOVA, O conceito de atividade de estudo dos estudantes. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P.. (Orgs). Teoria da atividade de estudo: Livro I: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov, V. V. Repkin. Uberlândia: EDUFU, 2020.
DIAS, S. de S.; OLIVERIA, M. C. S. L. de. Deficiência Intelectual na Perspectiva Histórico-Cultural: Contribuições ao Estudo do Desenvolvimento Adulto. Rev. Bras. Ed. Esp., v. 19, n.2, p. 169-182, Abr.-Jun., 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/HQwb73v6jhsrVZdwJfhXvhc/?format=pdf. Acesso em: 18 out 2015.
FREITAS, A. P. de; DAINEZ, D.; MONTEIRO, M. I. B. de. Escolarização de alunos com deficiência: O ensino fecundo como via de possibilidade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 17, n. 1, p. 0328–0346, 2022. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14302. Acesso em: 18 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v17i1.14302.
LURIA, A. R. Fundamentos de Neuropsicologia; Tradução de Juarez Aranha Ricardo. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos; São Paulo: Ed. Da Universidade de São Paulo, 1981.
MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; GONZÁLEZ REY, F. L. Psicologia, Educação e Aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez, 2017.
NORONHA, A. M.; SILVA, S. de C. R. da; SHIMAZAKI, E. M. A teoria histórico-cultural e a educação de pessoas com deficiência intelectual. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. v. 18, n. 00, p. e023025, 2023. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17611. Acesso em: 13 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v18i00.17611.
PADILHA, A. M. L. Alunos com deficiência intelectual: reflexões sobre o conceito de desenvolvimento das funções psíquicas superiores e o papel da educação escolar na perspectiva histórico-cultural da escola de Lev Vigotski. Horizontes, [S. l.], v. 36, n. 3, p. 62–73, 2018. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/681. Acesso em: 10 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i3.681.
OLIVEIRA, A. A. S. de. Avaliação pedagógica como fator diferencial para aprendizagem de escolares com deficiência intelectual: Dados da realidade. In: CAIADO, K. R. M.; BAPTISTA, C. R. de; JESUS, D. M.. (Orgs.) Deficiência Mental e Deficiência Intelectual em Debate. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017.
PLETSCH, M. D. Repensando a inclusão escolar: diretrizes políticas, práticas curriculares e deficiência intelectual. São Paulo: Nau, 2014.
PLETSCH, M. D.; OLIVEIRA, M. C. P. de. A escolarização de pessoas com deficiência intelectual na contemporaneidade: análise das práticas pedagógicas e dos processos de ensino e aprendizagem. In: CAIADO, K. R. M.; BAPTISTA, C. R. de; JESUS, D. M.. (Orgs.) Deficiência Mental e Deficiência Intelectual em Debate. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017.
PUENTES, R. V. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Educação. v.44, p. 01-26. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/37312. Acesso em: 20 abr 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644437312.
PUENTES, R. V. A concepção de desenvolvimento no sistema psicológico-didático Elkonin-Davidov-Repkin. Educativa. V. 25, p.01-27. 2022. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/12438. Acesso em: 11 dez 2022. DOI: https://doi.org/10.18224/educ.v25i1.12438.
PUENTES, R. V. V. V. Repkin: concepções de sujeito da atividade de estudo (1990-2021). Obutchénie: R. de Didat. e Psic. Pedag. v.7, n.1. jan./abr. 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/69012. Acesso em 15 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv7n1.a2023-69012.
PUENTES, R. V.; MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Teoria da aprendizagem desenvolvimental (TAD): uma análise de sua concepção de desenvolvimento à luz da teoria da subjetividade. In: CAMPOLINA, L.; SANTOS, G. C. S. Desenvolvimento e Aprendizagem: contribuições atuais da teoria cultural-histórica da Subjetividade. Curitiba: CRV, 2023.
PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. Sistemas didáticos desenvolvimentais: precisões conceituais, metodológicas e tipológicas. Obutchénie: R. de Didat. e Psic. Pedag. v.4, n.1, p.201-242, jan./abr. 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/57369/30001. Acesso em: 10 jan. 2021.
REPKIN, V. V. O conceito de atividade de estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P.. (Orgs). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov, V. V. Repkin. Uberlândia: EDUFU, 2020a.
REPKIN, V. V. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P.. (Orgs). Teoria da atividade de estudo: Livro I: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov, V. V. Repkin. Uberlândia: EDUFU, 2020b.
REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. Modelo teórico da aprendizagem desenvolvimental. In: PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. Ensino Desenvolvimental: sistema Elkonin-Davidov-Repkin. Uberlândia: EDUFU, 2019.
VIGOTSKI, L. S. Acerca dos processos compensatórios no desenvolvimento da criança mentalmente atrasada. Educação e Pesquisa, v. 44, p. e44003001, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/JvycVmnwS39xrXQbCXgCycw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 02 jun 2023.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas V – Fundamentos de Defectologia. Madrid: Visor, 1997.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia, educação e desenvolvimento: escrito de L. S. Vigotski. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, L. S; LURIA, A. R. Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. (Original publicado em 1930).
VLADIMIROVNA, G. O. Papel da pesquisa de N. V. Repkina no desenvolvimento da teoria e da prática do ensino desenvolvimental. In: PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. (Orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro III. Uberlância: EDUFU e Paco Editorial, 2019.