V. V. Rrepkin: conception of the subject of study activity (1990-2021)
Main Article Content
Abstract
This article addresses the concept of the subject of study developed by V. V. Repkin between 1990 and 2021, which changed the direction, objectives, and content of developmental learning from the perspective of the Elkonin-Davidov-Repkin psychological-didactic system. The author introduced the subject of study as the fundamental neoformation in early school age at the beginning of the 1990s. The text aims, first of all, to show that the consolidation of the Theory of Study Activity would have been impossible without the development of the concept of the subject from the point of view of its specific psychological content. Before V. V. Repkin, the idea of the subject of study was essentially abstract and insubstantial, based on descriptive aspects associated, in general, with phenomena external to the subject itself. Secondly, it seeks to analyze the process of genesis, development, and improvement of V. V. Repkin's research on the subject of study, especially those carried out between 1990 and 2021. It is concluded that V. V. Repkin changed the very concept of developmental learning in early school age with his studies on the subject, considered the subject the fundamental objective of study activity (instead of theoretical thinking), established the concept of "subject as source," as well as its psychological content and structure, the fundamental characteristics of its conception, and the different levels through which it transits during its process of ascent.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
DAVIDOV, V. V. Atividade de estudo: situação atual e problemas de pesquisa (1991). In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 3ª edição. Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2021, p. 231-245.
DAVIDOV, V. V. Conteúdo e estrutura da atividade de estudo (1986). In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 3ª edição. Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2021, p. 211-229.
DAVIDOV, V. V. Teoria da aprendizagem desenvolvimental. Moscou: Intor, 1996.
DAVIDOV, V. V. Tipos de generalização na aprendizagem. Moscou: Pedagogia, 1972.
DAVIDOV, V. V. Problemas de pesquisa da Atividade de estudo. In: PUENTES; R.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. Livro I. Curitiba, PR: CRV, 1996b [2020]. p. 265-287
DAVIDOV, V. V.; SLOBODCHIKOV, V. I.; ZUCKERMAN, G. A. O aluno dos anos iniciais do nível fundamental como sujeito da atividade de estudo. Questões de Psicologia, Moscou, n. 3, p. 14-19, 1992. Disponível em http://www.voppsy.ru/issues/1992/923/923014.htm
DOROKHINA, V. T. A formação do estabelecimento de objetivos como componente da atividade de estudo a depender do tipo de aprendizagem. Questões de Psicologia, Moscou, n. 6, p.63-70, 1980. Disponível em http://www.voppsy.ru/issues/1980/806/806073.htm
DUSAVITSKII, A. K. Desenvolvimento da personalidade na atividade de estudo. Moscou: Dom Pedagoguiki, 1996, 208 p.
ELKONIN, D. B. Atividade de estudo: importância na vida do estudante (1967). In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 3ª edição. Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2021, p. 143-145.
ELKONIN, D. B. Questões psicológicas relativas à formação da atividade de estudo (1961) In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 3ª edição. Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2021, p. 139-142.
KUDRYAVTSEV, V. T. Tendência criativa no desenvolvimento psíquico da criança. Parte II. Primeiras Leituras dedicadas à memória de Vasily Vasilyevich Davidov (Moscou, 19 a 20 de outubro de 1998). In: Primeiras Leituras. Riga: Centro Pedagógico Experimentar, 1999. Disponível em http://old.experiment.lv/rus/biblio/first.htm
KUDRYAVTSEV, V. T. Entrevista concedida ao autor do artigo. Suporte técnico: facebook, março de 2023.
KUDRYAVTSEV, V. T; URAZALIEVA, G. K; KIRILLOV, I. L. Crescimento da personalidade da criança na educação pré-escolar. Moscou: Instituto de educação pré-escolar e educação familiar de Aprendizagem Desenvolvimental, 2003, 279p.
REPKINA, N. V.; REPKIN, V. V. Estratégia de educação para a estabilidade da personalidade. In: Perspectivas psicológicas. Moscou, t. 2, 2012, p. 111-120).
PUENTES, R. V. V. V. Davidov e V. V. Repkin: aproximações e distanciamentos a respeito da Teoria da Atividade de Estudo (TAE). Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 1, p. 28-57, 2022a. Disponível em DOI: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n1p28
PUENTES, R. V. A concepção de desenvolvimento no sistema psicológico-didático Elkonin-Davidov-Repkin. Revista Educativa, Goiânia, v. 25, n. 1, p. 1-27, 2022b. Disponível em https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/12438/5726
PUENTES, R. V. A noção de sujeito na concepção da Aprendizagem Desenvolvimental: uma aproximação inicial à Teoria da Subjetividade. Obutchénie, Uberlândia, v. 3, n. 1, 58–87, 2019. Disponível em https://doi.org/10.14393/OBv3n1.a2019-50575
REPKIN, V. V. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo (1997). In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 3ª edição. Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2021, p. 363-404.
REPKIN, V. V. Estrutura da atividade de estudo (1976). In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 3ª edição. Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2021, p. 321-328.
REPKIN, V. V. O que é aprendizagem desenvolvimental? A fase inicial de desenvolvimento da aprendizagem da língua russa na escola de nível fundamental. Kharkiv; Tomsk, 1992.
REPKIN, V. V. O ser humano como sujeito da atividade. Palestra ministrada para professores do Centro Pedagógico “Experimentar”, Riga, Letônia, 1997a (texto inédito).
REPKIN, V. V. Programa experimental de aprendizagem desenvolvimental da Língua Russa (5º ao 9º ano). Instituto Siberiano de Aprendizagem Desenvolvimental. Biblioteca de Aprendizagem Desenvolvimental. Tomsk: Consequência, 1997b.
REPKIN, V. V. Prefácio. In: REPKINA, N. V. O que é aprendizagem desenvolvimental: um ensaio de ciência popular. Tomsk: Peleng, 1993, p. 1.
REPKIN, V. V. Um aluno do primeiro ano precisa do fonema? Notas sobre uma das versões do programa para a aprendizagem desenvolvimental da língua russa. Tomsk: Peleng, 1999, 48 p.
REPKIN, V. V.; DOROKHINA, V. T. O processo de “aceitação” da tarefa na atividade de estudo. In: Teoria dos problemas e métodos para sua solução. Kiev, 1973.
REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. Aprendizagem desenvolvimental: teoria e prática. Tomsk: Peleng, 1997.
REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. Modelo teórico da aprendizagem desenvolvimental. In: PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. (Orgs.). Ensino desenvolvimental: sistema Elkonin-Davidov-Repkin. Campinas: Mercado de Letras, 2019, p. 27-75.
REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. O que é a aprendizagem desenvolvimental? In: LONGAREZI, A. M.; REPKINA, N. V.; PUENTES, R. V. REPKINA, V. V. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo. Campinas: Mercado de Letras, 2023 (no prelo).
REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. O conteúdo da aprendizagem desenvolvimental como problema didático-psicológico (2018). In: LONGAREZI, A. M.; REPKINA, N. V.; PUENTES, R. V.; PREKIN, V. V. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo: Abordagem na perspectiva do sistema Elkonin-Davidov-Repkin. Campinas: Mercado de Letras, 2023. (no prelo)
REPKINA, N. V. O problema do sujeito na teoria da atividade de estudo. Tradução de Priscila Marques. Вісник, Boletim da Universidade Nacional de Kharkiv, n. 913, Série Psicologia, volume 44, p. 148-152, 2010.
REPKINA, N. V. O que é aprendizagem desenvolvimental: um ensaio de ciência popular. Tomsk: Peleng, 1993.
REPKIN, V. V.; REPKINA, N. V. Estratégia educacional para o desenvolvimento de uma personalidade estável (2012). In: O que é a aprendizagem desenvolvimental: um olhar do passado para o futuro. Moscou; Clube de Autores 2018, p. 97-106.
ROGALEVA, N. Características do sujeito da atividade de estudo em diferentes níveis de aprendizagem. Tese de Doutorado. Universidade da Letônia, 2002.
SLOBODCHIKOV, A. I.; ZUCKERMAN, G. A. A génese da consciência reflexiva na idade escolar infantil. Questões de Psicologia, Moscou, n. 3, p. 25-36, 1990. Disponível em http://voppsy.ru/issues/1990/903/903025.htm
VIGOTSKI, L. S. Os fatores biológico e social da educação. In: VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. São Paulo: ArtMed, 2003, p. 75-83.
ZELTSERMAN, B. Entrevista concedida ao autor. Suporte técnico: facebook. Março de 2023.
ZUCKERMAN, G.A. Tipos de comunicação na aprendizagem. Tomsk: Peleng, 1993.
ZUCKERMAN, G.A., VENGUER, A. L. O desenvolvimento da independência de estudo. Moscou: Instituto Aberto "Aprendizagem Desenvolvimental", 2010, 432p.