Developmental Learning Theory (DLT): an interview with Bronislav Alexandrovich Zeltserman

Main Article Content

Bronislav Alexandrovich Zeltserman
Roberto Valdés Puentes
Andréa Maturano Longarezi

Abstract

Bronislav Alexandrovich Zeltserman (b. 1947) is the founder and leader of the Riga Group (Latvia). This interview with Zeltserman was conducted between August and November 2022, opening the 1st International Round of Interviews with leading representatives of DLT. More than conventional or pre-formatted questions and answers, this interview turned into a dialogue that lasted almost three months, during which the interviewee was able to thoughtfully reconstruct the whole process of the genesis, development, and consolidation of the four fundamental pillars of DLT in the Republic of Latvia (the Riga Group, the journal Vestnik, the Pedagogical Center “Experiment”, and the Innova School). The way the group harmoniously integrated the assumptions of D. B. Elkonin, V. V. Davidov, V. V. Repkin and co-authors with the foundations of STA-m(Systemic-Thought-Activity methodology), conceived by G. P. Shchedrovitsky and co-authors, laid the groundwork for the birth, in the late 1980s, of a new variant of the psychological and didactic system D. B. Elkonin, and V. V. Davidov.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bronislav Alexandrovich Zeltserman, Puentes, R. V., & Longarezi, A. M. (2022). Developmental Learning Theory (DLT): an interview with Bronislav Alexandrovich Zeltserman. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 6(3), 657–684. https://doi.org/10.14393/OBv6n3.a2022-67640
Section
ENTREVISTAS
Author Biographies

Roberto Valdés Puentes, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

https://orcid.org/0000-0001-8936-9362

 

Andréa Maturano Longarezi, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

https://orcid.org/0000-0002-5651-9333

References

DAVIDOV, V. V. Teoria da aprendizagem desenvolvimental. Moscou: Intor, 1996, 544p.

DAVIDOV, V. V. Problemas da aprendizagem desenvolvimental. A experiência da pesquisa psicológica teórica e experimental.Moscou: Pedagogia, 1986, 240 p.

LONGAREZI, Andréa M. Gênese e constituição da Obutchénie Desenvolvimental: expressão da produção singular-particular-universal enquanto campo de tensão contraditória. Revista Educação (UFSM), Santa Maria. Vol. 45, 2020, p. 1-32. Disponível: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/48103/pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/19846444.

PUENTES, Roberto Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 20-58, jan./abr. 2017. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38113. Acesso em: 9 mar. 2022.

PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andrea Maturano. Sistemas didáticos desenvolvimentais: precisões conceituais, metodológicas e tipológicas. Obutchénie, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 201-239, jan./abr. 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/57369. Acesso em: 10 mar. 2022.

REPKIN, V. V. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo. Вестник, Riga, Centro Pedagógico "Experimentar", 1997.

ZELTSERMAN, B. A. et al. "Experimento": ontem, hoje, amanhã... Selecionado. Riga, Centro Pedagógico "Experiência", 2007, 140 p.

ZELTSERMAN, B. A. et al. Pais – clientes da educação. Novo papel social dos pais modernos. Riga, Humanitarian Perspective Society, 2006, 49 p.

ZELTSERMAN, B. A. et al. Tempos de experimento. Edição de aniversário. Riga, Centro Pedagógico "Experimentar", 2002, 338 p.

ZELTSERMAN, B. A.; NETUNAKHIN, D. "Debate": novas abordagens e formas de trabalho (experiência do Centro Pedagógico "Experimentar"). Coleção "Debate: Problemas, Pesquisas e Perspectivas". Riga, Centro Pedagógico "Experimentar", 2002, p. 221-239.

ZELTSERMAN, B. A.; ROGALEVA, N. O debate como forma de desenvolvimento do sujeito da atividade. Coleção "Debate: Problemas, Pesquisas e Perspectivas". Riga, Centro Pedagógico "Experimentar", 2002, p. 239-249.