Developmental Learning Theory (DLT): an interview with Bronislav Alexandrovich Zeltserman
Main Article Content
Abstract
Bronislav Alexandrovich Zeltserman (b. 1947) is the founder and leader of the Riga Group (Latvia). This interview with Zeltserman was conducted between August and November 2022, opening the 1st International Round of Interviews with leading representatives of DLT. More than conventional or pre-formatted questions and answers, this interview turned into a dialogue that lasted almost three months, during which the interviewee was able to thoughtfully reconstruct the whole process of the genesis, development, and consolidation of the four fundamental pillars of DLT in the Republic of Latvia (the Riga Group, the journal Vestnik, the Pedagogical Center “Experiment”, and the Innova School). The way the group harmoniously integrated the assumptions of D. B. Elkonin, V. V. Davidov, V. V. Repkin and co-authors with the foundations of STA-m(Systemic-Thought-Activity methodology), conceived by G. P. Shchedrovitsky and co-authors, laid the groundwork for the birth, in the late 1980s, of a new variant of the psychological and didactic system D. B. Elkonin, and V. V. Davidov.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
DAVIDOV, V. V. Teoria da aprendizagem desenvolvimental. Moscou: Intor, 1996, 544p.
DAVIDOV, V. V. Problemas da aprendizagem desenvolvimental. A experiência da pesquisa psicológica teórica e experimental.Moscou: Pedagogia, 1986, 240 p.
LONGAREZI, Andréa M. Gênese e constituição da Obutchénie Desenvolvimental: expressão da produção singular-particular-universal enquanto campo de tensão contraditória. Revista Educação (UFSM), Santa Maria. Vol. 45, 2020, p. 1-32. Disponível: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/48103/pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/19846444.
PUENTES, Roberto Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 20-58, jan./abr. 2017. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38113. Acesso em: 9 mar. 2022.
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andrea Maturano. Sistemas didáticos desenvolvimentais: precisões conceituais, metodológicas e tipológicas. Obutchénie, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 201-239, jan./abr. 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/57369. Acesso em: 10 mar. 2022.
REPKIN, V. V. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo. Вестник, Riga, Centro Pedagógico "Experimentar", 1997.
ZELTSERMAN, B. A. et al. "Experimento": ontem, hoje, amanhã... Selecionado. Riga, Centro Pedagógico "Experiência", 2007, 140 p.
ZELTSERMAN, B. A. et al. Pais – clientes da educação. Novo papel social dos pais modernos. Riga, Humanitarian Perspective Society, 2006, 49 p.
ZELTSERMAN, B. A. et al. Tempos de experimento. Edição de aniversário. Riga, Centro Pedagógico "Experimentar", 2002, 338 p.
ZELTSERMAN, B. A.; NETUNAKHIN, D. "Debate": novas abordagens e formas de trabalho (experiência do Centro Pedagógico "Experimentar"). Coleção "Debate: Problemas, Pesquisas e Perspectivas". Riga, Centro Pedagógico "Experimentar", 2002, p. 221-239.
ZELTSERMAN, B. A.; ROGALEVA, N. O debate como forma de desenvolvimento do sujeito da atividade. Coleção "Debate: Problemas, Pesquisas e Perspectivas". Riga, Centro Pedagógico "Experimentar", 2002, p. 239-249.