Organization of Physical Education Teaching and the Development of Students's Theoretical Thinking

Main Article Content

Rafael Cesar Ferrari dos Santos
Marta Sueli de Faria Sforni

Abstract

This article presents a research that aimed to investigate the theoretical-methodological conditions capable of generating results, through the teaching of Physical Education, learning that promote the development of students. Theoretical concepts in physical education mean meanings that enable different phenomena that provide students with either theoretical and conscious thinking and specific concepts of physical education that can be expressly specific, that is, a bodily action allowed to be AND immediately become voluntary and mediated by the theoretical concepts. As not all teaching has training potential, we ask ourselves: how to organize Physical Education in order to promote this development? In search of answers, we carried out a didactic study, without which actions did fundamental experiments in the Historical-Cultural Theory were formulated in a class of the 4th year of Elementary School, working contents of a collective game. Through the analysis of the experiment, we concluded that in the organization of actions, as did the practices that pre-conceptualized teaching, the theoretical concepts play the role of student rehearsal were a presentation of the media of the learning problems to be solved by the media of the concepts in study ; collective discussions between students and between them and the teacher; the use of language, in this case, modeling, as a means to systematize abstract relationships presented in the particular task performed; inclusion of new problems that can be solved based on the abstraction expressed in the modeling.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, R. C. F. dos, & Sforni, M. S. de F. (2022). Organization of Physical Education Teaching and the Development of Students’s Theoretical Thinking. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 6(2), 504–529. https://doi.org/10.14393/OBv6n2.a2022-66645
Section
DOSSIÊ
Author Biographies

Rafael Cesar Ferrari dos Santos, Instituto Federal do Paraná - Brasil

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7218-4628.

Marta Sueli de Faria Sforni, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9614-2075.

References

AQUINO, O. F.. L. V. Zankov: aproximações à sua vida e obra. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Org.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: EDUFU, 2013, p. 233-261.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez. 1992.

DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

FREITAS, R. A. M. da M. Pesquisa em Didática: o experimento didático formativo. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA ANPED CENTRO-OESTE: desafios da produção e divulgação do conhecimento, 10, 2010, Uberlândia. Anais. Uberlândia, 2010, p. 1-11.

NASCIMENTO, C. P. A organização do ensino e a formação do pensamento estético-artístico na Teoria Histórico-Cultural. 2010. 249 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

NASCIMENTO, C. P. A atividade pedagógica da educação física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. 2014. 293 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

SFORNI, M. S. F. Interação entre didática e teoria histórico-cultural. Educação e realidade, Porto Alegre v.40, v.2 p. 375-397, abr./jun. 2015. DOI:

https://doi.org/10.1590/2175-623645965

SFORNI, M. S. F. O método como base para reflexão sobre um modo geral de organização do ensino. In: MENDONÇA, S. G. de L.; PENINTENTE, L. A. A.; MILLER, S. (Org.). A questão do método e a Teoria Histórico-Cultural: bases teóricas e implicações pedagógicas. Marília e São Paulo: Oficina Universitária e Cultura Acadêmica, 2017. P. 81-96. DOI:

https://doi.org/10.36311/2017.978-85-7983-879-8

SFORNI, M. S. F. Pesquisas sobre modos de organização do ensino: necessidades, metodologia e resultados. In: SFORNI, M. S. F., SERCONEK, G. C; BELIERI, C. M. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: experimentos didáticos na educação básica. Curitiba: Editora CRV, 2019, p. 19-39.

https://www.editoracrv.com.br/produtos/detalhes/34426-aprendizagem-conceitual-e-organizacao-do-ensino-brexperimentos-didaticos-na-educacao-basica

VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual em idade escolar. In: VIGOTSKI, L. S., LURIA, A. R., LEONTIEV, N. L. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11ª ed. São Paulo: Ícone, 2010, p. 103-118.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas III. Madrid: Machado Libros, 2012.