Beyond prejudice and the celebration of everyday life: natural science teaching and the development of theoretical thinking in Youth and Adult Education students

Main Article Content

Hélio Messeder da Silva Neto
Igor Oliveira Tavares
Lorena de Souza Santos

Abstract

It is common in Youth and Adult Education (EJA) a suspicion about the cognitive capacity of students, assuming that they would not be able to learn natural sciences, as this would supposedly be a very abstract science. On the other hand, trying to combat this conception, many papers end up advocating that the teaching of natural sciences should be linked to everyday life and appeal to an appreciation of the spontaneous knowledge of EJA students, almost devaluing school knowledge, thus disregarding the importance that scientific knowledge has for the development of the subject beyond its immediate needs and uses. Understanding that none of these conceptions enhances the work in Youth and Adult Education, this work aims to discuss the role of scientific knowledge in the thinking of adults and aims, from the foundations of historical-cultural psychology, to tension prejudiced views about students. of the Youth and Adult Education while showing the impact of scientific knowledge on the thinking of students in this segment. The article is divided into two parts, in the first, an analysis of the functioning and development of thought on the theories of Lev Vigotski and Vasili Davidov is presented, in the second part, in the mediation with the teaching of natural sciences, we deal with the contributions to the development of theoretical thinking in EJA.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Messeder da Silva Neto, H., Tavares, I. O., & de Souza Santos , L. (2023). Beyond prejudice and the celebration of everyday life: natural science teaching and the development of theoretical thinking in Youth and Adult Education students. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 7(1), 1–27. https://doi.org/10.14393/OBv7n1.a2023-64601
Section
VARIA/VARIES
Author Biographies

Hélio Messeder da Silva Neto, Federal University of Bahia [https://ror.org/03k3p7647]

http://orcid.org/0000-0002-6620-2989

Igor Oliveira Tavares, Universidade Federal da Bahia – Brasil

https://orcid.org/0000-0002-0080-6093

Lorena de Souza Santos , Federal University of Bahia [https://ror.org/03k3p7647]

https://orcid.org/0000-0002-5688-5501

References

ASBAHR, F. A pesquisa sobre a formação do pensamento teórico. Revista Simbio-Logias, v. 12, n. 17, p. 85-102, 2020.

CAGLIARI, L.C. O príncipe que virou sapo. In: PATTO, M. H. S. (Org.). Introdução à psicologia escolar. 3. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

CAZEIRO, A.P.M.; LOMÔNACO, J.F.B. Formação de Conceitos por Crianças com Paralisia Cerebral: Um Estudo Exploratório sobre a Influência de Atividades Lúdicas. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 24, n. 1, p. 40-50, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722011000100006

COSTA, L. S. O.; ECHEVERRÍA, A. R. Contribuições da teoria sócio-histórica para a pesquisa sobre a escolarização de jovens e adultos. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 2, p. 339-357, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000200008

DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, n. 14, p. 108-130, 2000.

LIMA, M. A. C.; MELO, R. de J.S. Um olhar sobre a trajetória histórica e as características da Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Ensino em Re-Vista, v. 26, n. 2, p. 572-589, 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v26n2a2019-13

MACHADO, M. M. Política Educacional para Jovens e Adultos: a experiência do PROJETO AJA (93/96) na Secretaria Municipal da Educação de Goiânia. 1997. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar Brasileira) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 1997.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

MARTINS, L. M. Psicologia histórico-cultural, pedagogia histórico-crítica e desenvolvimento humano. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (Org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016a.

MARTINS, L. M. Desenvolvimento do pensamento e educação escolar: etapas de formação de conceitos à luz de Leontiev e Vigotski. Revista Fórum Linguístico, v. 13, n. 4, p. 1572-1586, 2016b. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2016v13n4p1572

MARTINS, L. M.; LAVOURA, T. N. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, v. 34, n. 71, p. 223-239, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.59428

MARX, K. Miséria da Filosofia: Resposta à Filosofia da Miséria do Sr. Proudhon. São Paulo: Livraria Editora Ciências Humanas, 1982.

PARANHOS, R. D. Ensino de biologia na Educação de Jovens e Adultos: o pensamento político-pedagógico da produção científica brasileira. 2017. 229 f. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

PATTO, M. H. S. A Produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2008.

SAVIANI, D. Perspectiva marxiana do problema subjetividade-intersubjetividade. In: DUARTE, N. (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez, 2009.

SILVA, M. M. Jovens da EJA na “ilha da magia”: condições de trabalho, educação e migração. Germinal: Marxismo e Educação em Debate. v. 11, n. 1, p. 162-171, 2019. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v11i1.26110

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, L. S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, v. 37, n. 4, p. 863-869, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000400012