Study activity as a central concept for school psychology
Main Article Content
Abstract
A critical perspective of School Psychology, historically, sought to overcome the blaming of students that have been through learning difficulties and seeks to understand the schooling process in its multiple determinations. However, in order to not only remain in the place of criticism and denunciation of academic failure, we also need to develop theoretical and practical elements that can instrumentalize an acting with a clear proposal. Thus, this essay aims to present the study activity as a fundamental concept to the work of the school psychologist, guided by Historical-Cultural Psychology. Therefore, it initially seeks to justify the necessity for the concept and, in a second moment, introduce the study activity, especially how it is formed and structured. Finally, aims to articulate this concept with the work of School Psychology.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ASBAHR, F. S. F. Idade escolar e atividade de estudo: educação, ensino e apropriação dos sistemas conceituais. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. Periodização Histórico-Cultural do Desenvolvimento Psíquico. Campinas: Autores Associados, 2016.
ASBAHR, F. S. F. Atividade de estudo, coletivos infantis e o problema da transmissão escolar do conhecimento científico, filosófico e artístico. In: PASQUALINI, J. C.; TEIXEIRA, L.A.; AGUDO, M.M. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica: legado e perspectivas. 1ed.Uberlândia: Navegando, 2018, v. 01, p. 135-147. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/livro-juliana-1.
ASBAHR, F. S. F. A pesquisa sobre formação de pensamento teórico. Revista Simbio-Logias, v. 12, n. 17, p. 85-102, 2020. Disponível em https://www.ibb.unesp.br/Home/ensino/departamentos/educacao/a_pesquisa_sobre_formacao_de_pensamento.pdf.
ASBAHR, F. S. F.; LOPES, J. S. “A culpa é sua”. Revista Psicologia USP, v. 17, n. 1, p. 53-73, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642006000100005.
BOZHOVICH, L. I. La personalidad y su formación en la idad infantil. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1985.
DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación teórica y experimental. Moscou: Editorial Progresso, 1988.
DAVÍDOV, V. V. Atividade de estudo e aprendizagem desenvolvimental. (1996). In.: PUENTES, R.V.; CARDOSO, C. G. C. ; AMORIM, P. A. P. (Orgs.) . Teoria da atividade de estudo: Contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin (Livro I). 2ª Edição. 2. ed. Curitiba: Editora CRV, 2020. 1996/2020.
DAVÍDOV, V. V.; MÁRKOVA, A. La concepción de la actividad de estudio de los escolares. In: DAVÍDOV, V.; SHUARE, M. (Org.) La psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscou: Editorial Progreso, 1987, p. 316-337.
ELKONIN, D. B. Sobre o problema da periodização do desenvolvimento psíquico da infância. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Org). Antologia: livro I. Uberlândia, EDUFU, 2017.
FACCI, M. G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? Um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2004.
FACCI, M.G.D.; ANACHE, A.A.; CALDAS, R.F.L. (orgs). Por que a Psicologia na educação? Em defesa da emancipação humana no processo de escolarização. (Volume 1). Curitiba: CRV, 2021. DOI: https://doi.org/10.24824/978652510695.3.
FACCI, M. G.; MEIRA, M. E.; TULESKI, S. C. A exclusão dos “incluídos”: uma crítica da psicologia da educação à patologização e medicalização dos processos educativos. Maringá: Eduem, 2011.
GUARAGNA, C. S. . Estado da arte das produções brasileiras sobre orientação à queixa escolar a partir da psicologia histórico-cultural. Relatório de Iniciação Científica (Fapesp), Bauru, 2020.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.
LIMA, C. P.; SEKKEL, M. C. Notas sobre as relações entre escola, família e sociedade na formação da atividade de estudo. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 3, n. 3, p. 1-31, 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv3n3.a2019-51705.
LONGAREZI, A.M.; PUENTES, R. V. (Org.) Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos - Livro I. Uberlândia: Edufu, 2013.
MACHADO, A. M. Avaliação psicológica na educação: mudanças necessárias. In: TANAMACHI, E. R.; SOUZA, M. P. R.; ROCHA, M. Psicologia e Educação: desafios teórico-práticos. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 143-167, 2000.
MAGALHÃES, G. M.; MARTINS, L. M. Onze teses sobre a relação entre psicologia educacional e pedagogia escolar. Revista Educação em Questão, v. 58, n. 55, p. 1-21, 2020. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n55ID19150.
MAIA, A. F. O tempo e a gestão na educação: elementos de uma análise a partir da Teoria Crítica. RPGE: Revista online de Política e Gestão Educacional, v. 20, n. 03, p. 528-546, 2016. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v20.n3.9758.
MARX, K. Sobre a questão judaica. Tradução Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2010.
MARX, K. Teses sobre Feuerbach (1845). In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; CALDART, R. S. História, natureza, trabalho e educação. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular, p. 67-71, 2020.
MEIRA, M. E. M. Psicologia escolar: pensamento crítico e práticas profissionais. In: TANAMACHI, E. R.; SOUZA, M. P. R.; ROCHA, M. Psicologia e Educação: desafios teórico-práticos. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 35-71, 2000.
MEIRA, M. E. M. Construindo uma concepção crítica de Psicologia Escolar: contribuições da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico-cultural. In.: MEIRA, M.E.M.; ANTUNES; M.A.M. (orgs). Psicologia escolar: teorias críticas. São Paulo: Casa do psicólogo, p. 13-77, 2003.
MENDONÇA, A.B.J.; ASBAHR, F. S. F. Atividade de estudo e sentido pessoal: uma revisão teórica. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 2, n. 3, p. 780-800, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47450.
MENEGHETTI, F. K. O que é um ensaio-teórico? Revista de Administração Contemporânea [online]. v. 15, n. 2, pp. 320-332, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010.
MESQUITA, A. M. de. A formação psicológica de valores morais no contexto da sociabilidade competitiva e individualista na educação: apontamentos para a atividade pedagógica. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Marília, 2018. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/Educacao/Dissertacoes/mesquita_am_do_mar.pdf.
PARO, V. H. Parem de preparar para o trabalho!!! Reflexões acerca dos efeitos do neoliberalismo sobre a gestão e o papel da escola básica. In: PARO, V. H. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.
PATTO, M. H. S. Introdução à Psicologia Escolar. São Paulo: T. A. Queiroz, 1981.
PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.
PRESTES, Z. R. Quando não é a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil: repercussões no campo educacional. 2010. 295 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2010. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/9123.
PUENTES, R. V. Sistema Elkonin Davidov-Repkin: gênese e desenvolvimento da Teoria da Atividade de Estudo – TAE (1959-2018). In: PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. (Orgs.) Ensino Desenvolvimental. Sistema Elkonin-Davidov. Campinas: Mercado de Letras - Uberlândia: Edufu, 2019.
PUENTES, R.V.; LONGAREZI, A. M.. Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos – Livro II. Uberlândia: Edufu, 2016.
PUENTES, R.V.; LONGAREZI, A. M.. Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos – Livro III. Uberlândia: Edufu e Paco Editorial, 2019.
PUENTES, R.V.; MELLO, S. A. (Org.). Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros (Livro II). 1. ed. Uberlândia: Edufu, 2019.
PUENTES, R.V.; CARDOSO, C. G. C. ; AMORIM, P. A. P. (Orgs.) . Teoria da atividade de estudo: Contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin (Livro I). 2ª Edição. 2. ed. Curitiba: Editora CRV, 2020.
RUBINSTEIN, S.L. Problemas de psicologia general. Mexico- DF: Grijaldo, 1976.
SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Autores Associados, 2008.
SHUARE, M. A psicologia soviética: meu olhar. São Paulo: Terracota editora, 2017.
SOUZA, M.P.R. A queixa escolar na formação de psicólogos: desafios e perspectivas. In: TANAMACHI, E. R.; SOUZA, M. P. R.; ROCHA, M. Psicologia e Educação: desafios teórico-práticos. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 105-167, 2000.
SOUZA M.P. R.; MACHADO, A. M. (Org.). Psicologia Escolar: em busca de novos rumos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.
SOUZA, M.P.R; SILVA, S.M.C; YAMAMOTO, K. (Org.). Atuação do psicólogo na Educação Básica: concepções, práticas e desafios. Uberlândia: Edufu, 2014
TANAMACHI, E.R. Mediações teórico-práticas de uma visão crítica em psicologia escolar. In: TANAMACHI, E. R.; SOUZA, M. P. R.; ROCHA, M. Psicologia e Educação: desafios teórico-práticos. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 73-103, 2000.
TANAMACHI, E. R.; MEIRA, M. E. A atuação do Psicólogo como Expressão do Pensamento Crítico em Psicologia e Educação. In: MEIRA, M. E.; ANTUNES, M. A. Psicologia Escolar: Práticas Críticas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
VIGOTSKI, L. S.. Manuscrito de 1929 (Psicologia concreta do homem). Educação & Sociedade, vol. 21, n. 71, p. 21-44, 2000.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2ª ed, São Paulo:
Martins Fontes, 2009.
VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 5ª ed. São Paulo: Editora Ícone, p. 103-117, 1988.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas IV. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje, 2012.