From the daily lessons of so many other people: experiences in School Psychology in Basic Education
Main Article Content
Abstract
A solid theoretical framework is considered of supreme importance for psychologists to develop actions in line with a critical perspective in School Psychology, which considers the numerous actors and aspects related to the teaching and learning processes: students, teachers, managers, families and their concrete material conditions; the school's political-pedagogical projects and educational public policies. In this article we report some of our professional experiences, considering that they can contribute to the work with students and teachers of Basic Education. We also bring considerations about a survey carried out with psychologists from the public education system in seven Brazilian states, which pointed out the theoretical and methodological inconsistency found with the research participants, which weakened the planning and development of educational practices and, often reduced them to the condition of problem solvers. These reports intersect with some concepts of Historical-cultural Psychology, such as experience and zone of close development, in order to illustrate and reiterate the need for this theoretical perspective for an education aimed at humanizing the subjects involved in it and committed to it.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
BUKIET, S.; MÉROU, H. Les Cahiers de la République. Paris: Alternatives, 2000.
CHARTIER, A.M. Exercices écrits et cahiers d’élèves: réflexions sur des pratiques de longue durée, Le Télémaque, n. 24, p.81-110, 2003. Disponível em: Acesso em: 4 dez. 2021.
CHARTIER, A.M.; RENARD, P. Cahiers et classeurs: les supports ordinaires du travail scolaire. Repères. nº 22, p. 135-159, 2000. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/reper_1157-1330_2000_num_22_1_2347. Acesso em: 4 dez. 2021.
COSTA, E. L. R. A Análise Neuropsicológica da Escrita em Cadernos Escolares. 1993, 214f. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, 1993.
COSTA, E. L. R. Referenciais Teóricos para a Análise Neuropsicológica de Cadernos Escolares (uma técnica auxiliar do diagnóstico). 1983, 155f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, 1983.
DELARI Jr., A.; BOBROVA PASSOS, I. V. Alguns sentidos da palavra “perejivanie” em Vigotski: notas para estudo futuro junto à psicologia russa. Anais do III Seminário Interno do Grupo de Pesquisa Pensamento e Linguagem, Campinas, p.1-40, 2009.
FACCI, M. G. D.; EIDT, N. M.; TULESKI, S. C. (2006). Contribuições da teoria histórico-cultural para o processo de avaliação psicoeducacional. Psicologia USP, 17(1), 99-124, 2006.
FACCI, M. G. D., TESSARO, N. S.; LEAL, Z. F. R. G.; SILVA, V. G.; ROMA, C. G. Psicologia Histórico-Cultural e Avaliação Psicológica: o processo ensino aprendizagem em questão. Psicologia Escolar e Educacional, 11 (2), 323-338, 2007.
FACCI, M. G. D.; SILVA, S. M. C. Por uma formação para uma atuação crítica em Psicologia Escolar e Educacional. In: SOUZA; M. P. R.; SILVA, S. M. C.; YAMAMOTO, K. (Org.). Atuação do psicólogo na Educação Básica: concepções, práticas e desafios. Uberlândia: EDUFU, 2014, pp. 275-282
GONZAGUINHA, Caminhos do Coração. In: GONZAGUINHA, Caminhos do Coração, [S. l.]: EMI-Odeon, 1982.
GVIRTZ, S. El discurso escolar a través de los cuadernos de clase. Buenos Aires:
Eudeba Facultad de Filosofia e Letras Universidad de Buenos Aires, 1999.
HELLER, A. O cotidiano e a história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
LEONTIEV, A. N. Os princípios do desenvolvimento mental e o problema do atraso mental. In: LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N.; VYGOTSKY, L. S. (Orgs.), Psicologia e Pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento (pp. 87-106). São Paulo: Centauro, 2005. (Trabalho original publicado em 1959).
LISPECTOR, C. Água viva. Rio de Janeiro, Rocco, 1998.
MARTINS, L. M.; CARVALHO, B. A atividade humana como unidade afetivo-cognitiva: um enfoque Histórico-Cultural. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 21,n. 4, p.699-710, 2016. DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v21i4.32431.
MARINHO, F. S. Zona de Desenvolvimento Próximo: Uma análise das produções científicas sobre a apropriação do conceito. Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Uberlândia, MG, Brasil, 2018.
MORAES, M. C. M. Recuo da teoria: dilemas da pesquisa em educação. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 14, n. 1, 2001. https://core.ac.uk/download/pdf/25652827.pdf.
MOYSÉS, M. A. A. & COLLARES, C. A. L. Inteligência Abstraída, Crianças Silenciadas: as Avaliações de Inteligência. Psicologia USP [online]. 1997, v. 8, n. 1 [Acessado 29 Novembro 2021], pp. 63-89. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-65641997000100005. Epub 25 Nov 1998. ISSN 1678-5177. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65641997000100005.
ORGANIZAÇÃO das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura – Unesco. Declaração de Salamanca, aprovada por aclamação após discussão e emenda na sessão Plenária da Conferência de 10 de junho de 1994. Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Disponível: https://www.udesc.br/arquivos/udesc/documentos/Declara__o_de_Salamanca_15226886560741_7091.pdf. Acesso em: 29 nov. 2021.
PATTO, M. H. S. A Psicologia em questão. In M. H. S. Patto & J. A. Frayze-Pereira. Pensamento cruel. Humanidades e Ciências Humanas: há lugar para a Psicologia? (pp. 3-15). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.
PATTO, M. H. S. Para uma crítica da razão psicométrica. Psicologia USP, São Paulo, v.8, n.1, p.47-62, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65641997000100004.
PEREIRA, E. R.; SAWAIA, B. B. Práticas grupais: espaço de diálogo e potência. São Carlos: Pedro & João, 2020.
PERETTA, A. A. C. S.; LIMA, L. R. O que revelam os cadernos escolares: uma proposta de roteiro de análise com base na Psicologia Escolar. In: NEGREIROS, F.; FONSECA, T. S. Psicologia Escolar Crítica e Registros Documentais, Campinas-SP: Átomo e Alínea, 2021.
PERETTA, A. A. C. S.; CALDAS, R. F. L.; LARA, J. S. A. A pesquisa: aspectos teórico-metodológicos. In: M. P. R. SOUZA; S. M. C. SILVA; K. YAMAMOTO. (Org.). A atuação do psicólogo na Educação Básica: concepções práticas e desafios. Uberlândia: Editora da Universidade Federal de Uberlândia (EDUFU), 2014, p. 33-46.
ROSSLER, J. H. O desenvolvimento do psiquismo na vida cotidiana: aproximações entre a psicologia de Alexis N. Leontiev e a teoria da vida cotidiana de Agnes Heller. Cadernos Cedes. v. 24, n. 62, p. 100-116, 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622004000100007.
SADALLA, A. M. F.; BARIANI, I. C. D.; ROCHA, M. S. P. M. Roteiro de Observação e Análise de Material Escrito. Psicologia Escolar e Educacional, v.3, n.2, p. 171-174, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85571999000200009.
SANTOS, A. A. C. Cadernos escolares na primeira série do ensino fundamental: funções e significados. 2002. 152p. Dissertação (Mestrado em Psicologia). Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, 2002.
SANTOS, A. A. C. Cadernos e outros registros escolares da primeira etapa do ensino fundamental: um olhar da psicologia escolar crítica. 2008. 313p.Tese (Doutorado em Psicologia). Instituto de Psicologia,Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SAVIANI, D. Educação socialista pedagogia histórico-crítica e os desafios da sociedade de classes. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. Marxismo e Educação: debates contemporâneos. Campinas: Autores Associados, 2005.
SOUZA, B. P. (Org.). Orientação à Queixa Escolar. São Paulo: Portal de livros abertos da USP, 2020. 1ª. ed. 2007. E-book. Disponível: https://orientacaoaqueixaescolar.ip.usp.br/livro/livro-oqe/. Acesso em 2 de dezembro de 2021
SOUZA, M. P. R.; YAMAMOTO, K.; GALAFASSI, C. Atuação do psicólogo na rede pública de Educação em sete estados brasileiros: caracterização, práticas e concepções. In M. P. R. SOUZA; S. M. C. SILVA; K. YAMAMOTO. (Org.). A atuação do psicólogo na Educação Básica: concepções práticas e desafios. Uberlândia: Editora da Universidade Federal de Uberlândia (EDUFU), 2014, p. 223-256.
TANAMACHI, E. R. Visão crítica de Educação e de Psicologia: elementos para a construção de uma visão crítica de Psicologia Escolar. Tese (Doutorado), Universidade Estadual de São Paulo, Marília, SP, 1997.
THIOLLENT, M. Crítica metodológica, investigação social e enquete operária. São Paulo: Polis, 1987.
TOASSA, G.; SOUZA, M. P. R. de. As vivências: questões de tradução, sentidos e fontes epistemológicas no legado de Vigotski. PSICOLOGIA USP (Impresso), p. 757-779, 2010.
VIEIRA, A. P. A. A avaliação psicológica de crianças que enfrentam dificuldades no processo de escolarização como instrumento de intervenção: proposta a partir da psicologia histórico-cultural. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2020.
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas I. Problemas teóricos y metodológicos de la Psicología. (Trad. José Maria Bravo) Madrid, ES: Centro de Publicaciones del M.E.C. y Visor Distribuciones, 1991.
VIGOTSKI, L. S. Teoria e Método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
VIGOTSKI, L. S. Quarta aula: a questão do meio da Pedologia. (M. P. Vinha, trad.). Psicologia USP, 21(4), 681-701, 2010. (Trabalho original publicado entre 1933-1934). Disponível em: http://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42022/45690. Acesso em: 20 de jan. 2021.
VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual em idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone Editora, 1988. (Trabalho original publicado em 1933).