Historical-cultural contributions to School Psychology in Inclusive Special Education

Main Article Content

Sonia Mari Shima Barroco
Iracema Neno Cecilio Tada

Abstract

The objective is to discuss the contributions of School Psychology to Special Education under the perspective of inclusive education in the light of Historical-Cultural Psychology (HCP). School Psychology is approached as an area of ​​professional activity that applies theoretical-methodological studies and also raises them. For the purpose, conceptual aspects about school education, the development of the psyche, special education and inclusion are presented. School Psychology, based on the central thesis of HPC, the social production of psyche, and recovering the theoretical-methodological foundations of Vigotskian defectology, can effectively contribute to unveiling and confronting school complaints and the production of school failure. This production, not rarely, has been the gateway to Special Education, and in this teaching modality it can be installed under the shadow of diagnoses and reports. It is concluded that School Psychology must maintain a critical perspective, in defense of the good school, one that exercises the classic function of teaching and that seeks appropriate strategies for this, since all people - with and without disabilities - can learn. This struggle implies guarantees of access to enrollment and school, permanence with effective conditions of access to scientific, artistic, philosophical, ethical and coexistence contents in society, and completion of studies with appropriation and certification.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barroco, S. M. S. ., & Tada, I. N. C. . (2022). Historical-cultural contributions to School Psychology in Inclusive Special Education. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 6(1), 54–79. https://doi.org/10.14393/OBv6n1.a2022-64384
Section
DOSSIER
Author Biographies

Sonia Mari Shima Barroco, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4136-8915

Iracema Neno Cecilio Tada, Universidade Federal de Rondônia - Brasil

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0081-953X

References

ANTUNES, M. A. M. Psicologia Escolar e Educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 12, p. 469-475, 2008. https://www.scielo.br/j/pee/a/kgkH3QxCXKNNvxpbgPwL8Sj/?format=pdf&lang=pt.

ASBAHR, F. S. F.; SOUZA, M. P. R.; BARROCO, S. M. S. Psicologia Histórico-Cultural nos Grupos de Pesquisa no Diretório do CNPq no Brasil. Psicologia Teoria e Pesquisa. No prelo.

ALVES, G. L. A produção da escola pública contemporânea. 3.ed.rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

BARROCO, S. M. S. Vygotski’s theories on Defectology: contributions to the special education of the 21st century. Educação (Porto Alegre), v. 41, n. 3, p. 374-384, set.-dez. 2018. DOI: https://orcid.org/0000-0002-4136-8915.

BARROCO, S. M. S.; LEONARDO, N. S. T. A periodização histórico-cultural do desenvolvimento na educação especial: o problema da idade. IN: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. 2. Ed. Campinas: autores Associados, 2020, p. 321-341.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Texto constitucional promulgado em 05 de outubro de 1988. Brasília: Senado Federal, 1988. https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf.

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015

Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Presidência da República, 2015. L13146 (planalto.gov.br).

BRASIL. Lei 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica, 2019. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/L13935.htm.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. 2. ed. Brasília: CFP, 2019.

FACCI, M. G. D.; TADA, I. N. C. Os laudos e a atuação do psicólogo escolar: explicitação das potencialidades dos alunos. In: RIBEIRO M. J. L. (Org.). Educação Especial e Inclusiva: teoria e prática sobre o atendimento à pessoa com necessidades especiais. Maringá: EDUEM, 2012. p. 117-130.

FACCI, M. G. D; ESPER, M. S. B. Algumas Reflexões Sobre O Sofrimento Do Professor E A Violência Na Escola. In: BARROCO, S. M. S.; SILVA, G. L. R.; TADA, I. N. C. Violência na escola: enfrentamentos à luz da psicologia histórico-cultural. Porto Velho, RO: Coleção Pós-Graduação da UNIR - EDUFRO, 2021, p. 110-135. https://edufro.unir.br/uploads/08899242/Colecao%20pos%20UNIR/2Violencia%20na%20escola.pdf.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E ESTATISTICAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Básica – Notas Estatísticas. Brasília: INEP, 2020. Censo da Educação Básica 2020 - Notas Estatísticas - Informação da Publicação - INEP.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Belo Horizonte, 1978.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: Editora da Universidade de São Paulo, 20210, p. 59-83.

MACHADO, A. M. Reinventando a avaliação psicológica. 1996. (doutorado) 240 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 1996.

MARCONDES, M. C. M. Recuo da teoria: dilemas na pesquisa em educação. Anais da 24ª Reunião Anual da Anped. Caxambu: ANPED, 2001. Associação Nacional de Pós (anped.org.br).

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T. A. Queiroz, 1990.

PATTO, M. H. S. Psicologia e Ideologia. São Paulo: T. A. Queiroz,1987.

PATTO, M. H. S. Introdução à Psicologia Escolar. São Paulo: T. A. Queiroz,1983.

ROSSATO, S. P. M.; LEONARDO, N. S. T. Concepções de deficiência intelectual e educação especial: desnaturalizações necessárias. In: RIBEIRO M. J. L. (Org.). Educação Especial e Inclusiva: teoria e prática sobre o atendimento à pessoa com necessidades especiais. Maringá: EDUEM, 2012. p. 73-84.

RUBINSHTEIN, S. L. Objeto, problemas y métodos de la psicología. In: SMIRNOV, A. A.; LEONTIEV, A. N.; RUBINSHTEIN, S. L.; TIEPLOV, B. M. (Org.), Psicología. Cuba: Imprenta Nacional de Cuba, 1962, p. 13-36.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11.ed.rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. G. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, ANDES-SN n janeiro de 2021, p. 36-49. https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf.

SCHLINDWEIN, L. M. A relação teoria e prática na psicologia da educação: implicações na formação do educador. Psicologia Escolar e Educacional, v. 14, n. 2, p. 341-347, 2010. https://doi.org/10.1590/S1413-85572010000200016.

SOUZA, M. P. R. de. A queixa escolar e a formação do psicólogo. Tese (Doutorado em Psicologia). Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996. 287 f.

UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia: UNESCO, 1990.

VIGOTSKII, L. S. 2010. Aprendizagem e desenvolvimento na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: Editora da Universidade de São Paulo, 20210, p. 103-117.

VIGOTSKI, L. V. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/x987G8H9nDCcvTYQWfsn4kN/?lang=pt.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas I: problemas teóricos y metodológicos de la Psicologia. Madrid: Visor. 1991.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas V: Fundamentos de defectologia. Habana: Editorial Pueblo y Educación. 1997.

VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R. Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.