The subject who learns in higher education: the theoretical construction of undergraduate psychology students

Main Article Content

Francisco Neylon de Souza Rodrigues

Abstract

This work seeks to understand the theoretical construction of undergraduate psychology students belonging to the eighth semester of a private higher education institution in Brasília. We worked with a problem situation whose purpose was to understand, from the students' answers, if there is a singular production of the subject who learns in his answer or if he randomly reproduces theories. For this, we used the Qualitative Epistemological Research (1997, 2002, 2005) and the Theory of Subjectivity (2003, 2004a, 2007), whose author is the Cuban psychologist Gonzalez Rey, in the methodological-theoretical preparation.  Few students were able to generate a creative response to the problem situation. What we saw was theoretical mimicry, the dichotomization of psychological phenomena, a-historical analysis of man, and knowledge based on the principles of positivism in the responses.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodrigues, F. N. de S. (2022). The subject who learns in higher education: the theoretical construction of undergraduate psychology students . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 6(3), 916–941. https://doi.org/10.14393/OBv6n3.a2022-59342
Section
VARIA/VARIES
Author Biography

Francisco Neylon de Souza Rodrigues, Secretária de Saúde do Distrito Federal - Brasil

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9996-5341.

References

ALENCAR, E. M. L. S; MITJÁNS MARTINEZ, A. Barreiras à expressão da criatividade entre profissionais brasileiros, cubanos e portugueses. Psicol. esc. educ., vol.2, no.1, p.23-32, 1998.

BAPTISTA, L. A. do S. A fábrica de interiores. Niterói: Eduff, 2000.

BERNARDES, J. de S. O debate atual sobre a formação em Psicologia no Brasil: permanências, rupturas e cooptações nas políticas educacionais. Tese (Doutorado em Psicologia). Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Social. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2004.

COIMBRA, C. M. B. Gerentes da ordem: algumas práticas psi nos anos 70 no Brasil. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano). Instituto de Psicologia. Universidade de São Paulo, USP,1992.

FERREIRA NETO, J. L. A formação do psicólogo: Clínica, social e mercado. São Paulo: Escuta. Belo Horizonte, 2004.

GONZALEZ REY, F. Epistemologia cualitativa y subjetividad. São Paulo: EDUC, 1997.

GONZÁLEZ REY, F. La investigación cualitativa en psicología: rumbos y desafios. São Paulo: EDUC, 1999.

GONZÁLEZ REY, F. Pesquisa qualitativa e subjetividade: caminhos e desafios. São Paulo: Thomson Learnig, 2002.

GONZÁLEZ REY, F. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson Learnig, 2003.

GONZÁLEZ REY, F. O social na psicologia e a psicologia social. São Paulo: Vozes, 2004a.

GONZÁLEZ REY, F. Personalidade Saúde e Modo de Vida. São Paulo: Thomson Learnig, 2004b.

GONZALEZ REY, F. O sujeito, a subjetividade e o outro na dialética complexa do desenvolvimento humano. In: SIMÃO, L.; MITJÁNS MARTINEZ, A. (Org.). O outro no desenvolvimento humano. São Paulo: Thomson, 2004c.

GONZÁLEZ REY, F. Pesquisa Qualitativa e Subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Thomson Learnig, 2005.

GONZALEZ REY, F. Psicoterapia, Subjetividade e Pós-modernidade. São Paulo: Thomson Learning, 2007a.

GONZALEZ REY, F. As categorias sentido, sentido pessoal e sentido subjetivo: sua evolução e diferenciação na teoria histórico-cultural. Psicologia da Educação, v. 24, p. 155-179, 2007b.

GONZALEZ REY, F. Subjetividad social, sujeto y representaciones sociales. Diversitas (Bogotá), v. 4, p. 17-35, 2008a.

GONZALEZ REY, F. O sujeito que aprende: desafios do desenvolvimento do tema da aprendizagem na psicologia e na prática pedagógica. In: M. C. V. R. TACCA (org.). Aprendizagem e trabalho pedagógico. 2ª Ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2008b.

GONZALEZ REY, F. Epistemologia y Ontologia: un debate necesario para la psicologia hoy. Diversitas (Bogotá), v. 5, p. 205-224, 2009a.

GONZALEZ REY, F. Questões teóricas e metodológicas nas pesquisas sobre a aprendizagem: a aprendizagem no nível superior. In. MITJÁNS MARTINEZ, A.; TACCA, M. C. V. R. (Oorg.). A complexidade da aprendizagem: destaque ao ensino superior. Campinas: Alínea, 2009b.

MORI, V. D. Os sentidos subjetivos de ser psicoterapeuta: a aprendizagem em um estágio supervisionado. In A. MITJÁNS MARTINEZ; B. J. LIMA SCOZ; M. I. SIQUEIRA CASTANHO (Orgs.), Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Liber livro Editora, 2012.

MORIN, E. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand, 2005.

NEUBERN, M. Complexidade e Psicologia Clínica: Desafios epistemológicos. Brasília: Plano, 2004.

NEUBERN, M. A Subjetividade Como Noção Fundamental do Novo Paradigma. In: GONZALEZ REY, F. (Org.). Subjetividade, Complexidade e Pesquisa em Psicologia. São Paulo: Thomson, 2005.

NEUBERN, M. Psicologia, Hipnose e Subjetividade: A História Revisitada. Belo Horizonte: Diamante, 2009.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: história de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do psicólogo, 2002.

PRIGOGINE, I. O fim das certezas. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1996.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. Porto: Afrontamento, 1987.

STENGERS, I. A invenção das ciências modernas. São Paulo: editora 34, 2002.

TACCA, M. C. V. R. Estratégias Pedagógicas: conceituação e desdobramentos com o foco nas relações professor-aluno. In M. C. V. R. TACCA (org.). Aprendizagem e trabalho pedagógico. Campinas, SP: Editora Alínea, 2008.

TUNES, E.; TACCA, M. C. V. R.; MITJÁNS MARTÍNEZ, A. (2006). M. Uma crítica às teorias clássicas da aprendizagem e à sua expressão no campo educativo. Linhas Críticas, v. 12, p. 109-130, 2006.