Learning Activity in the production of schooling historical knowledge

Main Article Content

Olavo Pereira Soares

Abstract

The text deals with learning activity and its potentialities in the processes of producing schooling historical knowledge. In the first moment, three essential categories of this didactic proposal are analysed: learning tasks, motivation and conceptual learning. The theoretical framework on such categories is based on precursors of historical-cultural theory and the researchers who developed the basic categories for understanding learning activity as a theoretical-methodological perspective for didactics. In the second part, it presents propositions and principles that are plausible to be recommended both for teachers who work in school practices and for researches dedicated to the teaching and learning of history at school. The article highlights that learning activity is a theoretical-methodological framework that opens up promising possibilities for qualitative improvements for the production of school historical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Soares, O. P. . (2021). Learning Activity in the production of schooling historical knowledge. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 5(3), 726–743. https://doi.org/10.14393/OBv5n3.a2021-59161
Section
DOSSIÊ

References

BITTENCOURT, Circe M. F. O ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2005.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

CARONE, Iray. Adorno em Nova York: Os estudos de Princeton sobre a música no rádio (1938-1941). São Paulo: Alameda, 2019.

DAVÍDOV, Vasily V. Tipos de generalización en la enseñanza. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1978.

DAVÍDOV, Vasily V. Uma nova abordagem para o entendimento e estrutura da atividade. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia C.; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin. V. V. Davídov e V. V. Repkin. Livro I. 2a edição. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2020, p. 289-302.

DAVÍDOV, Vasily V; MÁRKOVA. A. A concepção de atividade de estudos dos alunos. In: PUENTES, Roberto Valdés; MELLO, Sueli. A. (org.). Teoria da atividade de estudo. Livro II. Contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Uberlândia: EDUFU, 2019, p. 191-212.

ELKONIN, D. B. Estrutura da atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia C.; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin. V. V. Davídov e V. V. Repkin. Uberlândia: EDUFU, 2020, p. 147-156.

FERNANDES, Alex de Oliveira; GOMES, Suzana dos Santos. Interfaces entre Avaliação e Currículo de História no Ensino Médio. Educação e Realidade. Porto Alegre. v. 43, n. 4. p. 1363-1384, 2018.

FONSECA, Selva Guimarães. Caminhos da história ensinada. Campinas: Papirus, 2003.

ILYENKOV, Evald V. Our Schools Must Teach How to Think! Journal of Russian and East European Psychology, vol. 45, no. 4, 2007.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Moraes, s.d.

LEONTIEV, A. Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones Ciencias del hombre, 1978.

MONTEIRO, Juliana R. M.; SOARES, Olavo P. De boas intenções o inferno está cheio: as metodologias de ensino nos livros didáticos de história. História & Ensino, Londrina, v. 25, n. 1, 2019.

REPKIN, V. V. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés; MELLO, Sueli. A. (org.). Teoria da atividade de estudo. Livro II. Contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Uberlândia: EDUFU, 2019, p. 213-240.

SOARES, Olavo P. A atividade de ensino de história: processo de formação de professores e alunos. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2008.

VIGOSTKI, Lev S. Génesis de las funciones psíquicas superiores. In: VIGOSTKI, Lev S. Obras escogidas III. Madrid: Visor, 2000, p.139-168.

VIGOSTKI, Lev S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.