Learning activity and human development: the double movement methodology in teaching
Main Article Content
Abstract
This article focuses on the relation between learning activity and human development based on V. Davydov's developmental teaching theory, and M. Hedegaard and S. Chaiklin's study about double movement teaching between scientific concepts and daily concepts in the development of theoretical thought. The first three topics reported bring us, by means of bibliography research, the authors’ view about developmental teaching, learning activity and double movement methodology. The last item is about empirical research, conducted by a formative-didactic experiment, aiming to develop a methodology to teach science to young school children, in the perspective of developmental teaching. The study indicates positive correlations between the theoretical review and the observations conducted in the classroom, showing the effectiveness of the double movement in teaching in promoting learning and human development in students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
AQUINO, O. F. Influências da pergunta na formação de conceitos científicos: um ensaio de interpretação. Obutchénie: Revista De Didática e Psicologia Pedagógica, 1(1), 168-186, jan./abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-8.
CHAIKLIN, S. A developmental teaching approach for school education. In: GORDON, W.; CLAXTON, G. (eds.). Learning for life in the 21st century: sociocultural perspectives on the future of education. New York: Blackwell Publishing Ltd., (Chapter 13) 2002.
CHAIKLIN, S.; HEDEGAARD, M. Cultural-historical theory and educational practice: some radical-local considerations. In: Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 24, n. 1, p. 30-44, jan./abr. 2013. Disponível em:
http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v24i1.2151. Acesso em 28 jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v24i1.2151.
DAVIDOV, V. V. O que é a atividade de estudo? Traduzido de Natchalnaia Shkola. In: Revista Escola Inicial, n. 7, 1999.
DAVÍDOV, V. V.; MÁRKOVA, A. K. La concepción de la actividad de estudio en los escolares. In: La psicología evolutiva en la URSS: antología. Recopilación, comentarios y traducción de Martha Shuare. Prefacio de Vasili Davídov y Marta Shuare. Moscú: Progreso, 1987. p. 316-349. (Biblioteca de Psicología Soviética).
DAVYDOV, V. V. Principais teses da teoria materialista dialética do pensamento. In: Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Textos publicados na Revista Soviet Education, august, v. 30, n. 8, 9, 10, sob o título: “Problems of developmental teaching: the experience of theoretical and experimental psychological research”. (Capítulo 4). 1988a. p. 118-157. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas.
DAVYDOV, V. V. A atividade de estudo no primeiro período escolar. In: Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Textos publicados na Revista Soviet Education, august, v. 30, n. 8, 9, 10, sob o título: “Problems of developmental teaching: the experience of theoretical and experimental psychological research”. (Capítulo 5). 1988b. p. 158-183. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas.
DAVYDOV, V. V. A relação entre a atividade de estudo e a estruturação das matérias escolares (Item 1). In: Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Textos publicados na Revista Soviet Education, august./v. 30, n. 8, 9, 10, sob o título: “Problems of developmental teaching: the experience of theoretical and experimental psychological research”. (Capítulo 6). 1988c. p.184-192. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas.
DAVYDOV, V. V. Il problema della generalizzazione e del concetto nella teoria di Vygotsky. In: Studi di Psicologia dell´Educazione, v. 1, 2, 3. Armando, Roma, 1997.
DAVYDOV, V. V. Learning activity in the primary school age. In: Problems of developmental instruction: a theoretical and experimental psychological study. Translated by Peter Moxhay. New York: Nova Science Publishers, 2008. (Series Editors: Professor Vladislav A. Letorsky and Dorothy Robbins. (Chapter 5) p. 115-136.
ELKONIN, D. B. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico em la infância. In: La psicologia evolutiva y pedagógica em la URSS - Antología. Recopilación, comentarios y traducción del Martha Shuare. Prefacio de Vasili Davídov y Marta Shuare. Moscú: Progreso, 1987. p. 104-124. (Biblioteca de psicología soviética).
FREITAS, R. A. M. M. Pesquisa em didática: o experimento didático formativo. In: X Encontro de Pesquisa em Educação da ANPED Centro-Oeste, 2010, Uberlândia. Anais do X Encontro de Pesquisa em Educação da ANPED Centro-Oeste: Desafios da Produção e Divulgação do Conhecimento. Uberlândia, v. I. 2010. p. 01-11.
FREITAS, R. A. M. M. Ensino por problemas: uma abordagem para o desenvolvimento do aluno. In: Educação e Pesquisa. Scielo, v. 38, n. 2. São Paulo. abr. /jun. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n2/aop478.pdf. Acesso em: 13 mar. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022011005000011.
FREITAS, R. A. M. da M. Formação de conceitos na aprendizagem escolar e atividade de estudo como forma básica para a organização do ensino. In: Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 388-418, maio/ago. 2016. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/issue/view/261/showToc. Acesso em: 17 fev. 2017. DOI : https://doi.org/10.18224/educ.v19i2.5392.
GIEST H.; LOMPSCHER, J. Formation of learning activity and theoretical thinking in science teaching. In: KOZULIN, A. et al. Vygotsky's educational theory in cultural context. Cambridge: Cambridge University Press. 2003. (Chapter 13). p 267-288. Disponível em: https://www.cambridge.org/core. Acesso em: 08 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1017/cbo9780511840975.015.
HEDEGAARD, M. A zona de desenvolvimento proximal como base para o ensino. In: DANIELS, H. (org.). Uma introdução a Vygotsky. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Loyola, 2002a. p. 199-227.
HEDEGAARD, M. Thinking in a sociocultural and historical perspective In: Learning and child development: a cultural-historical study. Arhus University Press. Denmark. 2002b. (Chapter 3). p. 44-54.
HEDEGAARD, M. Goals, motives, motivation and cognition. In: Learning and child development: a cultural-historical study. Arhus University Press. Denmark. 2002c. (Chapter 4). p. 55-68.
HEDEGAARD, M. Learning, development and social practice. In: Learning and child development: a cultural-historical study. Arhus University Press. Denmark. 2002d. (Chapter 5). p. 69-79.
HEDEGAARD, M. A Cultural-historical Approach to Learning. In: Classrooms. Outlines. Critical Practice Studies, 6 (1), 2004, p. 21-34.
HEDEGAARD, M. A cultural-historical theory of children’s development. In: HEDEGAARD, M.; FLEER, M. Studying children: a cultural-historical approach. McGraw Hill Education: New York; Open University Press: London, 2008a. (Chapter 2). p. 10-29.
HEDEGAARD, M. The educational experiment. In: HEDEGAARD, M.; FLEER, M. Studying children: a cultural-historical approach. McGraw Hill Education: New York; Open University Press: London, 2008b. (Chapter 11). p. 181-200.
HEDEGAARD, M.; CHAIKLIN, S. Radical-local teaching and learning: a cultural-historical approach. Aarthus (Denmark): Aartrhus University Press, 2005.
LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia y personalidade. Habana: Pueblo y Educación, 1983.
LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davydov. In: Revista Brasileira de Educação, n. 27, p. 5-24, set /out /nov /dez 2004. Versão online ISSN 1809-449X. https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300002. Acesso em: 26 jul 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782004000300002.
LIBÂNEO, J. C. Didática na formação de professores: entre a exigência democrática de formação cultural e científica e as demandas das práticas socioculturais. In: SANTOS, A.; SUANNO, M. V. R. (org.). Didática e formação de professores: novos tempos, novos modos de ensinar. Porto Alegre: Sulina. (Capítulo II) 2012.
LIBÂNEO, J. C. Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, Ahead of print, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623646132. Acesso em: 11 jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623646132.
LIBÂNEO, J. C. A teoria do ensino para o desenvolvimento humano e o planejamento de ensino. In: Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 353-387, maio/ago. 2016. ISSN 1983-7771. Disponível em:
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/issue/view/261/showToc. Acesso em: 17 fev. 2017. DOI: https://doi.org/10.18224/educ.v19i2.5391.
PEREIRA, D. A. C.; SANTOS, D.; CARVALHO, M. B. Água: novos e antigos ritmos. In: Geografia dos lugares. São Paulo: Atual, 1993. (Capítulo 9) p. 88-95. (Geografia-ciência do espaço; v. 1).
RUBTSOV, V. A atividade de aprendizagem e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In: GARNIER, C.; BEDNARZ, N.; ULANOSVSKAYA, I. (org.). Após Vygotsky e Piaget: perspectivas social e construtivista - escolas russa e ocidental. Tradução de Eunice Gruman. Porto Alegre: Artes Médicas, 2003. p. 129-137.
SILVA, E. A atividade de estudo no Ensino Fundamental conforme a teoria do ensino desenvolvimental de V. Davydov e contribuições de M. Hedegaard: um experimento didático em ciências. 2020. 283f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, PUC Goiás, Goiânia, 2020.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001. (Psicologia e Pedagogia).
ZOCOLER; J. C.; SFORNI, M. S. F. O ensino de ciências da natureza e a formação da concepção de mundo. In: SFORNI, M. S. F.; SERCONEK, G. C.; BELIERI; C. M. (org.) Aprendizagem conceitual e organização do ensino: experimentos didáticos na educação básica. Curitiba: CRV, 2019. p. 201-225.
ZUCKERMAN, G. A. Developmental Education: a genetic modeling experiment. In: Journal of Russian and East European Psychology, v. 49, n. 6, nov./dec, 2011, p. 45–63. DOI: https://doi.org/10.2753/rpo1061-0405490603.