The development of psychic neoformations in learning activity

Main Article Content

Cleber Barbosa da Silva Clarindo

Abstract

This article aims to discuss the relationship between learning activity and the development of psychic neoformations in schoolchildren. For the analysis of this relationship, we used the theoretical framework of Cultural-Historical Theory. Starting from the concepts of learning, development, zone of proximal development and activity, we tried to make explicit how the organization of learning activity is a fundamental means for the students of the Early Years of Elementary Education to appropriate the main psychic neoformations of this period of life, that are the capacities of theoretical thinking: analysis, reflection and mental planning. Their development is directly related to the organization of teaching activity that orients schoolchildren learning that is offered to children at the beginning of schooling process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Clarindo, C. B. da S. . (2021). The development of psychic neoformations in learning activity. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 5(3), 652–674. https://doi.org/10.14393/OBv5n3.a2021-59158
Section
DOSSIÊ

References

CLARINDO, C. B. S. Atividade de estudo como fundamento do desenvolvimento do pensamento teórico de crianças em idade escolar inicial. Dissertação (Mestrado em educação), Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, 2015.

DAVÍDOV, V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Editorial Progeso: Moscou, 1988.

DAVYDOV, V. V. What is real learning activity? In: HEDEGAARD, M. and LOMPSCHER, J. Learning activity and development. Aarhus: Aarhus University Press, 1999, p. 123-138.

LEONTIEV. A. N. Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones Ciencias Del Hombre, 1978.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 5. ed. São Paulo: Ícone, 1988, p. 59-83.

LEONTIEV. A. N. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LOMPSCHER, J. Learning activity and its formation: ascending from the abstract to the concrete. In: HEDEGAARD, M. and LOMPSCHER, J. Learning activity and development. Aarhus: Aarhus University Press, 1999, p. 139-166.

MATVEEVA. N.I, REPKIN, V. V. SKOTARENKO.R.V. Condições de domínio das formas Autônomas da atividade de Estudo. In: PUENTES, R. V , CARDOSO, G. C. G., AMORIM, P. A. P. Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin – Livro I . Editora CRV/EDUFU/ Curitiba/Uberlândia, 2019. DOI: https://doi.org/10.24824/978854443380.5.

PETROVSKY, A.V. Psicología General. Moscú: Editorial Progreso, 1980.

REPKIN, V. V. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. Ensino Em Re-vista, v. 21, n. 1, p. 85-99, jan./jul. 2014.

RUBINSTEIN, S. L. Principios de Psicología General. México: Editorial Grijalbo, 1974.

VIGOTSKII, Lev Semenovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 5. ed. São Paulo: Ícone, 1988, p. 103-117.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Tomo II. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje, 2001.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Tomo III. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje, 2012.