Organization of children’s learning activity in school: essential concepts and methodological principles
Main Article Content
Abstract
This article aims to comprehend the concepts and methodological principles needed by research teachers from the early years of Elementary School in the organization of children's learning activity. Through a bibliographic review on the conditions that favor child psychic development, considering Vigotski's genetic research methodology and the theories of activity and learning activity, it points out a set of theoretical and methodological contributions necessary for the organization of learning activity of children in the school context. Eventually, it considers that the involvement of children in developmental learning activities since the first year of Elementary School provides the necessary conditions for the formation and development of theoretical thinking and a personality capable of thinking, planning, judging and making decisions autonomously, that is, to create and solve new learning situations. Thus, it defends that the formation of theoretical thinking and learning behavior favors the humanization of children and constitutes a tool to fight against the exploitation of men by men.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
DAVÍDOV, V.V. Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na Psicologia. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas. Soviet Education, v. 30, n. 8, aug.1988.
DAVÍDOV, V. V. O que é a atividade de estudo. Revista Escola inicial, São Paulo, n. 7, p. 1-9, 1999.
DAVIDOV, V. V. Uma nova abordagem para a interpretação da estrutura e do conteúdo da atividade. In: HEDEGARD, M.; JENSEN, U. J. Activity theory and social practice: cultural-historical approaches. Dinamarca: Aarthus University Press, 1999.
DAVYDOV, V. V.; SLOBODCHIKOV, V.I.; TSUKERMAN, G.A. O aluno das séries iniciais do ensino fundamental como sujeito da atividade de estudo. Journal of Russian and East European Psychology, 2003. Artigo. Mimeografado.
DAVIDOV, V. V. A concepção de atividade de estudo dos alunos. In: PUENTES, R. V.; MELLO, S. A. (Org.). Teoria da atividade de estudo: livro II: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Uberlândia: EDUFU, 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-506-0.
ELKONIN, D. B. Las cuestiones psicológicas relativas a la formación de la actividad docente en la edad escolar menor. In: ILIASOV, I. I.; LIAUDIS V. Y. Antología de la psicología pedagógica y de las edades. Habana: Pueblo y Educación, 1986.
ELKONIN, D. B. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, V. V.; SHUARE, M. (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Editorial Progresso, 1987, p. 104-124.
FLEER, M.; GONZÁLEZ REY, F.; VERESOV, N. Perezhivanie, emotions and subjectivity: setting the stage. In: FLEER, M.; GONZÁLEZ REY, F.; VERESOV, N. (Orgs.). Perezhivanie, emotions and subjectivity: advancing Vygotsky’s legacy. Cham: Springer, 2017, p. 1-15. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-4534-9_1.
ILYENKOV, E. V. Our schools must teach how to think. Journal of Russian and East European Psychology, v. 45, n. 4, p. 9-49, jul. ago. 2007. DOI: https://doi.org/10.2753/rpo1061-0405450402.
LEONTIEV, A. N. El problema de la Actividad en la Psicología. In: LEONTIEV, A. N. Actividad, Consciencia y Personalidad. Habana: Pueblo y Educación, 1983. p. 45-61.
MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.
REPKIN, V.V. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. Journal of Russian and East European Psychology, v. 41, n. 4, jul. ago. 2003.
SFORNI, M. S. de F. Aprendizagem e desenvolvimento: o papel da mediação. In: CAPELLINI, V. L. F.; MANZONI, R. (Org.). Políticas públicas, práticas pedagógicas e ensino-aprendizagem: diferentes olhares sobre o processo educacional. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008.
VERESOV, N. Refocusing the lens on development: towards genetic research methodology. In: FLEER, M.; RIDGWAY, A. (Org.). Visual methodologies and digital tools for researching with young children: transforming visuality. Cham: Springer, 2014. p. 129-149. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-01469-2_8.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Madrid: Visor Distribuciones, 1996, v. 4.
VIGOTSKY, L. S. Análisis de las funciones psíquicas superiores. In: VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. 2. ed. Madrid: Visor, 1997. 3 v. p. 97-120.
VIGOTSKI, L. S. O significado histórico da crise da psicologia: uma investigação metodológica. In: VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004, p. 203-420.
VIGOTSKI, L.S. A brincadeira e o desenvolvimento psíquico da criança. Revista GIS, Rio de Janeiro, n. 11, p. 23-36, 2008.
VIGOTSKI, L. S. A atividade criadora do homem: a trama e o drama. São Paulo: Ática, 2009.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da palavra. São Paulo: Martins Fontes, 2010.