Developmental education and pedagogical intervention in the socio-historical view: the IDP as a mediating instrument

Main Article Content

Maria Célia Borges
Betânia de Oliveira Laterza Ribeiro
Luhany Ercleide Ponciano

Abstract

This article indicates the socio-historical theory and developmental teaching, by means of pedagogical intervention with the Individual Development Plan (IDP), as a mediating instrument. The diagnostic evaluation will indicate the student's real level of development and guide the intervention in the next development zone aiming at reaching the student's potential development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Borges, M. C. ., Ribeiro, B. de O. L. ., & Ponciano , L. E. . (2020). Developmental education and pedagogical intervention in the socio-historical view: the IDP as a mediating instrument . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 4(3), 735–757. https://doi.org/10.14393/OBv4n3.a2020-58435
Section
Dossiê: Psicologia Pedagógica em interface com estudos socioantropológicos numa perspectiva Histórica e Cultural

References

BORGES, M.C.; SIVIERI-PEREIRA, H.O.; AQUINO, O. Inclusão versus integração: a problemática das políticas e da formação docente. In: Revista Iberoamericana de Educación. Disponível em: Acesso em 25 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.35362/rie5931376

DAVÍDOV, V. Análisis de los principios didácticos de la escuela tradicional y posibles principios de enseñanza en el futuro próximo. In: SHUARE, M. La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS: Antología. Moscú: Progreso, 1987/1995.

DAVÍDOV, V. La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

FONTANA, R.; CRUZ, N. Psicologia e Trabalho Pedagógico. São Paulo: Atual, 1997.

KRAMER, S. A infância e sua singularidade. In: BRASIL. Ministério da Educação. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de 6 anos de idade. Brasília, DF, 2006. p. 19-21.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978.

LURIA, Alexander R. Desenvolvimento cognitivo. Seus fundamentos culturais e sociais. 7 ed. São Paulo: Ícone, 2013.

MINAS GERAIS. SEE. Atendimento Educacional Especializado - PDI - SEE - MINAS GERAIS.docx . Disponível em: Acesso em 20 mar 2019.

MINAS GERAIS. SEE. Atendimento Educacional Especializado - PDI - SEE - MINAS GERAIS. PUBLICADA NO DIÁRIO OFÍCIAL DE MG EM 09 DE ABRIL DE 2005 Disponível em: Acesso em 20 mar 2019.

NÚÑEZ, I. B. Vygosky, Leontiev e Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber Livro, 2009.

PONCIANO, L.E. BORGES, M.C. A relação entre o Plano de desenvolvimento individual (PDI) do estudante e a inclusão escolar. In: A educação no Brasil e no mundo: avanços, limites e contradições. Atena Editora, Ponta Grossa, PR, 2019

PORTAL EDUCAÇÃO. Disponível em: https://siteantigo.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/pedagogia/o-que-sao-intervencoes-pedagogicas/45449. Acesso dia 20 mar 2020.

PUENTES, Roberto Valdés. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Educação (UFSM), Santa Maria, p. e48/ 1-27, jun. 2019. ISSN 1984-6444. Disponível em: . Acesso em: 11 maio 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984644437312.

PUENTES, R.V.; LONGAREZZI, A. M. Escola e didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da teoria histórico-cultural. In: Educação em Revista. Belo Horizonte. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/2013nahead/aop_224.pdf. Acesso dia 20 set. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-46982013005000004

ROSA, Sandra Valéria Limonta; SYLVIO, Mara Cristina de; In: Educativa. Goiânia, v. 19, n. 2, p. 419-448, maio/ago. 2016.

SACRISTAN, G. O currículo em ação: os resultados como legitimação do currículo. In: (org). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre, Penso, 2013.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Cortez, 1991.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Cortez, 2003.

SEEMG - DIÁRIO OFÍCIAL DE MG EM 09 DE ABRIL DE 2005. http://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/orientacao.pdf
SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DE MINAS GERAIS -SUBSECRETARIA DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO.

ORIENTAÇÃO SD nº 01/2005 - orienta o atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais decorrentes de deficiências e condutas típicas.

SOUZA, F. M. A. de A. Distúrbios e Dificuldades de Aprendizagem: uma perspectiva de interface entre saúde e educação. In: Transtornos e Dificuldades de aprendizagem: Entendendo melhor os alunos com necessidades educativas especiais. Rio de Janeiro, 2011.

TALIZÍNA, N. F. Introducción. In: TALIZINA, N. F. La formación de las habilidades del pensamiento matemático. San Luís Potosi: Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de San Luís Potosi, 2001. p. 9-20

TALIZINA, N. F. Manual de Psicología Pedagógica. San Luís Potosi: Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de San Luís Potosi, 2000.

VASCONCELLOS, Celso dos S. Planejamento: Projeto de Ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. São Paulo, 2008

VIGOTSKI, L. S. Investigaciones psicológicas escogidas. Moscú: Editorial de la ACP de la RSFSR, 1956.

VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 103-118.

VIGOTSKI, L.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2001.