Vygotskian bases of Teaching-Orienteering Activity
Main Article Content
Abstract
The aim of the article is to discuss some Vigotskian bases that theoretically and methodologically support the Teaching-Orienteering Activity. For this, initially, the text presents a brief definition of this Activity. Then, it discusses some Vigotskian ideas such as concept formation and the relationship between thought and speech. As final considerations, the article points out to the educational potential of this general way of organizing teaching.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
Piotto, D. C. . (2020). Vygotskian bases of Teaching-Orienteering Activity. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 4(2), 334–354. https://doi.org/10.14393/OBv4n2.a2020-57485
Section
Dossiê - Atividade Orientadora de Ensino
References
ASBAHR, F. S. F. Sentido pessoal, significado social e atividade de estudo: uma revisão teórica. Psic. Esc. Ed., Maringá, vol. 18, n. 2, ago. 2014, p. 265-272. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0182744.
LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.
MENDONÇA, A. B. J.; ASBAHR, F. DA S. F. Atividade de estudo e sentido pessoal: uma revisão teórica. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 2, n. 3, p. 780-800, 21 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47450.
MORAES, S. P. G.; LAZARETTI, L. M.; ARRAIS, L. F. L. Formar formando: o movimento de aprendizagem docente na Oficina Pedagógica de Matemática. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 2, n. 3, p. 643-668, 20 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47439.
MOURA, M. O.; ARAUJO, E.; SERRÃO, M. I. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas críticas. Vol 24, p. 411-430, 2018. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19817.
MOURA, M.O.; ARAÚJO, E. S. A atividade orientadora de ensino como mediação. In: BEATÓN, G. A. et al. (orgs). Temas escolhidos na Psicologia histórico-cultural: interfaces Brasil-Cuba. Vol. II. Maringá: Eduem, 2018, p. 193 – 213.
MOURA, M. O.; SFORNI, M. S.F.; LOPES, A. R. L. V. A objetivação do ensino e o desenvolvimento do modo geral da aprendizagem da atividade pedagógica. In: MOURA, M. O. (org.) Educação escolar e pesquisa na Teoria Histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017, p. 71 – 99.
MOURA, M. O. et al. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M. O. A atividade pedagógica na Teoria Histórico-cultural. Brasília: Liber livro, 2010, p. 81-109.
MOURA, M. O. A construção do signo numérico em situação de ensino. 1992. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, SP, 1992.
MUNHOZ, A. P. G. et al. Formação do pensamento teórico no processo de organização do ensino na perspectiva histórico-cultural. (no prelo).
NAMURA, Maria Regina. Por que Vygotsky se centra no sentido: uma breve incursão pela história do sentido na psicologia. Psicologia da Educação, São Paulo, v. 19, p. 91-117, 2004.
NASCIMENTO, C. P. Uma Educação Física Histórico-Cultural (?) Os significados das atividades da cultura corporal como uma problemática geral de pesquisa para a área. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 2, n. 2, p. 339-363, 22 dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n2a2018-3.
PANOSSIAN, M. L. et al. A oficina pedagógica de matemática como atividade. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 1, n. 4, p. 14-39, 23 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-2.
PIOTTO, D. C.; ASBAHR, F. S. F.; FURLANETTO, F. R. Significação e sentido na psicologia histórico-cultural: implicações para a educação escolar. In: MOURA, M. O. (Org.). Educação escolar e pesquisa na Teoria Histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017, p. 101-123.
PRESTES, Zoia; TUNES, Elizabeth. A trajetória de obras de Vigotski: um longo percurso até os originais. Estud. psicol. (Campinas), Campinas, v. 29, n. 3, p. 327-340, Setembro. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2012000300003.
ROCHEX, Jean-Yves. Le sens de l’ experience scolaire. Paris: PUF, 1995.
ROSA, J. E.; MATOS, C. F. Atividade orientadora de ensino e proposição davydoviana na organização do ensino de matemática. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 1, n. 4, p. 69-91, 23 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-4.
ROSA, J. E; MORAES, S. P. G.; CEDRO. W. L. A formação do pensamento teórico em uma atividade de ensino de matemática. In: MOURA, M. O. A atividade pedagógica na Teoria Histórico-cultural. Brasília: Liber livro, 2010, p. 135-153.
TOASSA, G. “Atrás da consciência, está a vida”: o afastamento teórico Leontiev-Vigotski na dinâmica dos círculos vigotskianos. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 135, p.445-462, abr.-jun., 2016.
VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Tradução e organização: Zoia Prestes, Elisabeth Tunes. RJ: E-papers, 2018.
VIGOTSKI, L. S. O problema do ambiente na Pedologia. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTE, R. V. (orgs). Ensino desenvolvimental: antologia. Livro 1. Uberlândia: EDUFU, 2017.
VIGOTSKI, L. S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Trad. Marcia Pileggi Vinha. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010.
VIGOTSKI, L. S. Pensamiento y Habla. Buenos Aires: Colihue, 2007.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. SP: Martins Fontes, 2001.
LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.
MENDONÇA, A. B. J.; ASBAHR, F. DA S. F. Atividade de estudo e sentido pessoal: uma revisão teórica. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 2, n. 3, p. 780-800, 21 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47450.
MORAES, S. P. G.; LAZARETTI, L. M.; ARRAIS, L. F. L. Formar formando: o movimento de aprendizagem docente na Oficina Pedagógica de Matemática. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 2, n. 3, p. 643-668, 20 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47439.
MOURA, M. O.; ARAUJO, E.; SERRÃO, M. I. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas críticas. Vol 24, p. 411-430, 2018. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19817.
MOURA, M.O.; ARAÚJO, E. S. A atividade orientadora de ensino como mediação. In: BEATÓN, G. A. et al. (orgs). Temas escolhidos na Psicologia histórico-cultural: interfaces Brasil-Cuba. Vol. II. Maringá: Eduem, 2018, p. 193 – 213.
MOURA, M. O.; SFORNI, M. S.F.; LOPES, A. R. L. V. A objetivação do ensino e o desenvolvimento do modo geral da aprendizagem da atividade pedagógica. In: MOURA, M. O. (org.) Educação escolar e pesquisa na Teoria Histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017, p. 71 – 99.
MOURA, M. O. et al. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M. O. A atividade pedagógica na Teoria Histórico-cultural. Brasília: Liber livro, 2010, p. 81-109.
MOURA, M. O. A construção do signo numérico em situação de ensino. 1992. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, SP, 1992.
MUNHOZ, A. P. G. et al. Formação do pensamento teórico no processo de organização do ensino na perspectiva histórico-cultural. (no prelo).
NAMURA, Maria Regina. Por que Vygotsky se centra no sentido: uma breve incursão pela história do sentido na psicologia. Psicologia da Educação, São Paulo, v. 19, p. 91-117, 2004.
NASCIMENTO, C. P. Uma Educação Física Histórico-Cultural (?) Os significados das atividades da cultura corporal como uma problemática geral de pesquisa para a área. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 2, n. 2, p. 339-363, 22 dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n2a2018-3.
PANOSSIAN, M. L. et al. A oficina pedagógica de matemática como atividade. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 1, n. 4, p. 14-39, 23 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-2.
PIOTTO, D. C.; ASBAHR, F. S. F.; FURLANETTO, F. R. Significação e sentido na psicologia histórico-cultural: implicações para a educação escolar. In: MOURA, M. O. (Org.). Educação escolar e pesquisa na Teoria Histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017, p. 101-123.
PRESTES, Zoia; TUNES, Elizabeth. A trajetória de obras de Vigotski: um longo percurso até os originais. Estud. psicol. (Campinas), Campinas, v. 29, n. 3, p. 327-340, Setembro. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2012000300003.
ROCHEX, Jean-Yves. Le sens de l’ experience scolaire. Paris: PUF, 1995.
ROSA, J. E.; MATOS, C. F. Atividade orientadora de ensino e proposição davydoviana na organização do ensino de matemática. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 1, n. 4, p. 69-91, 23 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-4.
ROSA, J. E; MORAES, S. P. G.; CEDRO. W. L. A formação do pensamento teórico em uma atividade de ensino de matemática. In: MOURA, M. O. A atividade pedagógica na Teoria Histórico-cultural. Brasília: Liber livro, 2010, p. 135-153.
TOASSA, G. “Atrás da consciência, está a vida”: o afastamento teórico Leontiev-Vigotski na dinâmica dos círculos vigotskianos. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 135, p.445-462, abr.-jun., 2016.
VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Tradução e organização: Zoia Prestes, Elisabeth Tunes. RJ: E-papers, 2018.
VIGOTSKI, L. S. O problema do ambiente na Pedologia. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTE, R. V. (orgs). Ensino desenvolvimental: antologia. Livro 1. Uberlândia: EDUFU, 2017.
VIGOTSKI, L. S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Trad. Marcia Pileggi Vinha. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010.
VIGOTSKI, L. S. Pensamiento y Habla. Buenos Aires: Colihue, 2007.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. SP: Martins Fontes, 2001.