Development of emotions and feelings and value formation
Main Article Content
Abstract
This paper intends to contribute to the understanding of emotional development and value formation in capitalist society, by gathering recent works on the subject based on historical-dialectical materialism and historical-cultural psychology. It is an attempt to discuss the theme that encompasses the genesis and particularities of emotions and feelings in human activity, as well as the age periodization of affective processes and their relations with social values formation. Finally, considering that school has been concerned with promoting a kind of emotional and moral development that guarantees support to the capitalist society, the paper points out the need to develop critical alternatives to the hegemonic model, considering that the affective dimension is an element inseparable from reflexive processes and indispensable for the transformation of school and society.
Downloads
Article Details
References
BOZHOVICH, L. I. El problema del desarrollo de la esfera motivacional em el niño. In: BOZHOVICH, L. I.; BLAGONADEZHINA, L. (org.). Estudio de la motivación de la conducta de los niños y adolescentes. Moscú: Editorial Progreso, 1978. https://doi.org/10.26439/ulima.tesis/5414
BOZHOVICH, L. I. La personalidad y su formación en la edad infantil. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1985. https://doi.org/10.5093/rhp2019a14
BOZHOVICH, L. I. Las etapas de formación de la personalidad en la ontogénesis. In: DAVÍDOV, V; SHUARE, M. (org.). La Psicología Evolutiva y Pedagógica en la URSS: Antología. Moscú: Editorial Progreso, 1987.
DRAGONOVA. Caracteristicas psicológicas del adolescente. In: PETROVSKI (org.). Psicologia evolutiva y pedagógica. Moscú: Editorial Progreso, 1973.
ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
ELKONIN, D. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVÍDOV, V; SHUARE, M. (org.). La Psicología Evolutiva y Pedagógica en la URSS: Antología. Moscú: Editorial Progreso, 1987. https://doi.org/10.5093/rhp2019a14
ELKONIN, D. Sobre o problema da periodização do desenvolvimento psíquico na infância. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (org.). Ensino desenvolvimental: antologia: Livro I. Uberlândia, MG: EDUFU, 2017. https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-433-9
FILGUEIRAS, J. M. A educação moral e cívica e sua produção didática: 1969-1993. Dissertação de mestrado em educação. PUC/SP, 2006.
FREDIANI, D. C.; HONORATO, T. A disciplina de educação moral e cívica na ditadura militar: um estudo sobre o ideal de homem civilizado presente nos livros didáticos. Anais Eletrônicos do IX Congresso Brasileiro de História da Educação, João Pessoa (UFPB), 15 a 18 de agosto de 2017, 2017. https://doi.org/10.1590/2236-3459/82622
LEONTIEV, A. N. Actividad, consciencia y personalidad. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1975.
LEONTIEV, A. N. As necessidades e os motivos da atividade. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (org.). Ensino desenvolvimental: antologia: Livro I. Uberlândia, MG: EDUFU, 2017. https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-433-9
LÍSINA, M. La génesis de las formas de comunicación en los niños. In: DAVYDOV, Vasili; SHUARE, M. La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS: antología. Moscú: Editorial Progreso, 1987. https://doi.org/10.15220/uis-unicef-cntry-bolivia-2011-sp
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social, I. São Paulo: Boitempo, 2012.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social, II. São Paulo: Boitempo, 2013.
MESQUITA, A. M. A formação psicológica de valores morais no contexto da sociabilidade competitiva e individualista na educação: apontamentos para a atividade pedagógica. 175 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Ciências e Filosofia, Unesp de Marília, Marília, 2018. https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-28913
NEVES, J. C. T., Valores sociais, educação e resistência: fundamentos ontológicos e contradições históricas. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas/SP, 2018.
PATTO, M. H. S. Mutações do cativeiro: escritos de psicologia e política. São Paulo: Edusp, 2000.
PIAGET, J. O juízo moral na criança. São Paulo: Summus Editorial, 1994.
SILVA, M. M. A formação de competências socioemocionais como estratégia para captura da subjetividade da classe trabalhadora. 2018. 169 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar). Faculdade de Ciências e Letras, Unesp de Araraquara, Araraquara, 2018. https://doi.org/10.30681/21787476.2017.28.149179
VÁSQUEZ, A. S. Ética. Barcelona: Editora Crítica, 2005.
VIGOTSKI, L. S. O método experimental em psicologia. In: Teoria e método em psicologia. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004a.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VIGOTSKY, L. S. Teoría de las emociones: estudio histórico-psicológico. Madrid: Akal, 2004b.
VYGOTSKI, L. S. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. In: VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas: tomo III. Madrid: Visor, 1995.
VYGOTSKI, L. S. Paidología del adolescente. In: VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas: tomo IV. Madrid, Visor, 1996a.
VYGOTSKI, L. S. La crisis de los siete años. In: VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas: tomo IV. Madrid: Visor, 1996b.