Emotion and teaching-learning from a historical-cultural perspective: a research in bilingual early childhood education

Main Article Content

Daniele Gazzotti
Marilene Proença Rebello de Souza

Abstract

This study investigates the childhood development and its relationship with emotional experiences lived in the school environment having as main objective to critically understand the role of emotion to the teaching-learning process in a historical-cultural perspective. One educator and seven five-year-old children from a bilingual early childhood school who participate in a collaborative activity participated in the research. The conduction of the learning process considered playing and agency as mediating and constitutive elements of both the school situation and the subjects involved in the activity, boosting development in all its potentialities: social, cognitive, affective and motor.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gazzotti, D., & Souza, M. P. R. de . (2019). Emotion and teaching-learning from a historical-cultural perspective: a research in bilingual early childhood education . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 3(2), 1–23. https://doi.org/10.14393/OBv3n2.a2019-51562
Section
Dossier: Learning and Development in Historical-Cultural Theory

References

AHEARN, L. M. Language and Agency. Annual Reviews Anthropol. v.30, p. 109-137, 2001.

ALMEIDA, L. R. Ser Professor: um diálogo com Henri Wallon. In: MAHONEY, A. Alvarenga; ALMEIDA, L. R. (org.). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

BAKHTIN, M.; VOLOSHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 1929/1981.

BRANDÃO, C. R., BORGES, M. C. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Uberlândia: Rev. Ed. Popular, v. 6, p.51-62. jan./dez, 2007.

CORSARO, W. Peer Culture. In: QVORTRUP, J.; CORSARO, W. A.; HONIG, M-S. The Palgrave Handbook of Childhood Studies. Hampshire/New York: Palgrave Macmillan, 2009, p.301 - 315.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996/2015.

JAMES, A. Agency. In: QVORTRUP, J.; CORSARO, W. A.; HONIG, M-S. The Palgrave Handbook of Childhood Studies. Hampshire/New York: Palgrave Macmillan, 2009.

LEITE, D. M. Educação e Relações Interpessoais. In: PATTO, M. H. S. (org.) Introdução à Psicologia Escolar. São Paulo: T.A. Queiroz Editor, 1986.

LEITE, S. A. S; TASSONI, E. C. M. Afetividade no processo de ensino-aprendizagem: as contribuições da teoria walloniana. Educação, v. 36, n. 2, 2013, p. 262-271.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (org.) Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1944/2016. p. 59-84.

MARX, K. Theses on Feuerbach. Marx/Engels Selected Works, Volume One, p. 13 – 15.Progress Publishers, Moscow, USSR, 1845/1969. Disponível em: https://www.marxists.org/archive/marx/works/1845/theses/theses.htm. Acesso em 05/12/2016. https://doi.org/10.5040/9781474278737.ch-003

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia Alemã. Expressão Popular: São Paulo, 1845/2009.

VOLOSHÍNOV, V. N. Marxism and the Philosophy of Language, Seminar Press, in liaison with the Harvard University Press and the Academic Press Inc., 1929/1973. Disponível em https://www.marxists.org/archive/voloshinov/1929/marxism-language.htm. Acesso em 07 de 09, 2016. https://doi.org/10.1017/s0047404500008071

VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 1926/2010.

______. The Problem of the Cultural Development of the Child. Journal of Genetic Psychology, vol. 36, p.415-32, 1929/1994. Disponível em https://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1929/cultural_development.htm. Acesso em 29/09/2016.

VYGOTSKY, L. S. Imaginación y creación em la edad infantil. Tradução de Francisco Martinez, 2.Ed. Moscou - Leningrado: GIZ, 1930 /1999.

______. The Genesis of Higher Mental Functions. Lev Vygotsky Archive: Marxists.org. 1931/1994. Disponível em: https://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1931/higher-mental-functions.htm Acesso em 05/07/2017. https://doi.org/10.1080/00107530.1990.10746638

______. A Formação Social da Mente: O Desenvolvimento dos Processos Psicológicos Superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1933-1935/2009.

______. Pensamento e Linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1934/2008.

______. Foundations of Paedology. Leningrad: Izdanie Instituta, 1935a/1994. Disponível em: https://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1934/environment.htm . Acesso em 15/10/2018.

______. The Problem of Environment. The Vygotsky Reader, 1935b/1994. Disponível em https://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1934/environment.htm . Acesso em 15/10/2018.

VYGOTSKY, L. S. The Collected Works of Vygotsky - Child Psychology. US: Springer, 1998. v.