Process of formative intervention research through the arts teaching and development of emotions and feelings at school
Main Article Content
Abstract
This article presents the main results of our doctoral dissertation that aimed to address the contributions of a formative intervention process, through the teaching of arts, to the development of emotions and feelings of students at school age. The formative intervention process featured 26 meetings of approximately 90 minutes, with 08 second-grade children, who participated in music and painting artistic activities in order to develop their affection and cognition. At the end of the intervention process the children presented their artistic productions and debated about learning arts and the relations with their emotions and feelings. Through the analysis of the process we could notice that the formative intervention process contributed for children to be motivated to participate in artistic activities inside and outside the school context, as well as to talk more about their emotions and feelings. Ultimately, we understand that the formative intervention through the teaching of artistic activities contributed to the affective and cognitive development of the subjects who participated in the process.
Downloads
Article Details
References
DUARTE, N. Arte e formação humana em Vigotski e Lukács. In: DUARTE, N.; FONTE, S. S. de Arte, Conhecimento e Paixão na formação humana. Campinas: Autores Associados, 2010, p.145-163.
FELIX, T.S.P. A timidez na escola: um estudo histórico-cultural. 2013. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2013.
FELIX, T. S. P. O desenvolvimento das emoções e sentimentos da criança na construção de sua personalidade: as atividades artísticas como mediadoras desse processo na escola. 2018. 246 f. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2018.
LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2a. Ed., 1978.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 250 f. Tese (Livre docência em Psicologia da Educação) Departamento de Psicologia da Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2011. https://doi.org/10.1590/s1414-32832012000100025
______. O desenvolvimento do Psiquismo e a Educação Escolar. Campinas: Autores Associados, 2013.
NASCIMENTO, C. P. A organização de pesquisas em psicologia e educação na teoria histórico-cultural: o ensino e a formação do pensamento teórico. In: ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL. CONPE-Anais. Maringá, 2011. https://doi.org/10.11606/d.48.2010.tde-20092010-145437
NASCIMENTO, C. P. A atividade pedagógica da Educação Física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. 2014. 293 p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. https://doi.org/10.11606/t.48.2014.tde-01102014-105809
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2011. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.8i1.0013
TOASSA, G. Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural. Tese (Doutorado) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. https://doi.org/10.11606/t.47.2009.tde-19032009-100357
VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas (Psicología infantil). Madrid: Visor Distribuiciones, 1930-1934/1996. iv.
______. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1925/2001.
______. Teoria de las emociones: estudio histórico-psicológico. Madrid: Akal, 1933/2004.
______. El Desarrolo de Los Procesos Psicológicos Superiores. Barcelona, Crítica, 1931/2006.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1934/2009a.
______. A Imaginação e a Arte na Infância. Lisboa: Relógio D’Água, 1930/2009b.
VIOTTO FILHO, I.A.T. Processo grupal e construção coletiva do conhecimento: a história do GEIPEEthc. In: VIOTTO FILHO, et. al. Processo grupal e práxis científica educativa. São Carlos, SP: Pedro & João, 2018.