The expression of subjectivity in the context of inclusive education: complexity and contemporary challenges
Main Article Content
Abstract
Currently, the school inclusion of people from the special education’s target audience is present in all the levels of teaching. This achievement breaks with centuries of forgetfulness, silence and omission when it comes to those individuals. Based on new forms of organizations of the pedagogical work within the Education for All, it is emphasized the relevance of the learning process as an action imminently social where the built relations play a fundamental role. In this context, the social and individual subjectivity is at the core of the learning process in multiples and varied means with significant implications which are expressed in the learners’ daily life, setting over against the reductionist view that limits the development and acting of those individuals by evidencing the dynamics of the subjective processes as generators of creative possibilities at the overcoming of obstacles.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ARAÚJO, S. L. S.; ALMEIDA, M. A. Contribuições da consultoria colaborativa para a inclusão de pessoas com deficiência intelectual. Revista Educação Especial. v. 27, n. 49, p. 341-352, maio/ago. 2014.
ARAUJO, E. S.; BUCHALLA, C. M. O uso da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde em inquéritos de saúde: uma reflexão sobre limites e possibilidades. Rev. Bras. Epidemiol. jul-set 2015; 18(3): 720-724.
BAMPI. L. N. S.; GUILHEM, D.; ALVES, E. D. Modelo social: uma nova abordagem para o tema deficiência. Rev. Latino-Am. Enfermagem. jul-ago 2010; 18(4).
BAWENS, J.; HOUCARDE, J. J Cooperative teaching: rebuilding the schoolhouse for all students. PROED, 1995.
BRASIL. Convenção sobre os direitos da pessoa com deficiência. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, 2008.
CALHEIROS, D. S.; MENDES, E.G.; LOURENÇO, G. F.; GONÇALVES, A. G.; MANZINI, M. G. Consultoria colaborativa a distância em tecnologia assistiva para professoras: planejamento, implementação e avaliação de um caso. Pro-Posições. Campinas, SP, v. 30, 2019.
FATTIG, M. L.; TAYLOR, M. T. Co-teaching in the differentiated classroom: successful collaboration, lesson design, and classroom management. John Wiley & Sons, Inc., 2008.
FORTES-LUSTOSA, A.V.M. A teoria da subjetividade e sua relação com a educação especial. In: Ana Valéria Marques Fortes Lustosa (Org.). Subjetividade e educação especial: a inclusão escolar em uma perspectiva complexa,
FRANÇA, T. H. Modelo Social da Deficiência: uma ferramenta sociológica para a emancipação social. Lutas Sociais, São Paulo, v.17 n.31, p.59-73, jul./dez. 2013.
GESSER, M.; NUERNBERG, A. H.; FILGUEIRAS, T. M. J. A contribuição do modelo social da deficiência à psicologia social. Psicologia & Sociedade, vol. 24, n. 3, 2012, pp. 557-566.
GILLBORN, D. Racism and antiracism in real schools: theory, policy and practice. Buckingham, UK, Philadelphia, PA: Open University Press, 1995.
GILLBORN, D. Youdell, D. Rationing education: policy, practice, reform, and equity. Buckingham, UK, Philadelphia, PA: Open University Press, 2000.
GONZÁLEZ REY, F. L. Social and individual subjectivity from an historical cultural standpoint. Outlines. Critical Social Studies. Copenhagen, 2007, v. 9. n.2, 2007, p. 3-14.
___________________. Subjetividade e saúde: superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez, 2011a.
___________________. Os processos subjetivos no desenvolvimento de crianças com necessidades especiais: além dos limites concretos do defeito. In: MARTÍNEZ, A.M.; TACCA, M. C. V. R. (Orgs.). Possibilidades de aprendizagem: ações pedagógicas para alunos com dificuldade e deficiência. Campinas, SP: Editora Alínea, 2011b.
GONZÁLEZ REY, F.; MARTÍNEZ, A. M. Psicología en la educación: implicaciones de la subjetividad en una perspectiva cultural-histórica. Revista Puertorriqueña de Psicología. 2016, v. 27, nº. 2, pp. 260 – 274.
GONZÁLEZ REY, F.; MARTÍNEZ, A. M. Una epistemología para el estudio de la subjetividad: Sus implicaciones metodológicas. Psicoperspectivas: individuo y sociedad, v. 15, nº 1, 2016, pp. 5 – 16.
GONZÁLEZ REY, F. GOULART, D. M.; BEZERRA, M. S. Ação profissional e subjetividade: para além do conceito de intervenção profissional na psicologia. Educação (Porto Alegre), v. 39, n. esp. (supl.), s54-s65, dez. 2016.
____________. Advances in subjectivity from a cultural-historical perspective: unfoldings and consequences for cultural studies today. In: FLEER; M.; VEROSOV, N.; GONZÁLEZ REY, F. (Eds.). Perezhivanie, emotions and subjectivity: advancing Vygotsky’s legacy. Singapore: Springer, 2017, p.173-193.
GONZÁLEZ REY, F. MITJÁNS MARTÍNEZ, A; GOULART, D. M. The topic of subjectivity within cultural-historical approach: where it has advancing from and where is advancing to. In: F. GONZÁLEZ REY; A MITJÁNS MARTÍNEZ; DANIEL, M. GOULART, D. Subjectivity within cultural-historical approach: theory, methodology and research. Singapore: Springer, 2019, p. 3-19.
LEPRI, C. Viajantes inesperados: notas sobre a inclusão social das pessoas com deficiência. Campinas, SP: Saberes Editora, 2012.
Mendes, E. G.; VILARONGA, C. A. R; ZERBATO, A. P. Ensino colaborativo como apoio à inclusão escolar: unindo esforços entre educação comum e especial. São Carlos: EdUFSCar, 2014.
MEYER, A., ROSE, D.H., GORDON, D. Universal design for learning: Theory and Practice. Wakefield, MA: CAST Professional Publishing, 2014.
MICHELS, M. H. GARCIA, R. M. C. Sistema educacional inclusivo: conceito e implicações na política educacional brasileira. Cad. Cedes, Campinas, v. 34, n. 93, p. 157-173, maio-ago. 2014.
MITJÁNS MARTÍNEZ, A. GONZÁLEZ REY, F. Psicologia, educação e aprendizagem: avançando nas contribuições da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez, 2017.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1990.
_________.; LE MOIGNE, J-L. A inteligência da complexidade. São Paulo: Peirópolis, 2000.
PICCOLO, G. M.; MENDES, E.G. Contribuições a um pensar sociológico sobre a deficiência. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 123, p. 459-475, abr.-jun. 2013.
RIOUX, M.H.; VALENTINE, F. Does theory matter? Exploring the nexus between disability, human rights, and public policy. In: PORTHIER, D.; DEVLIN, R. Critical disability theory: essays in philosophy, politics, policy and law. Vancouver: University of British Columbia Press, 2006.
ROLDÃO, M. C. Diferenciação curricular revisitada: conceito, discurso e práxis. Porto: Porto Editora, 2003.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14 n. 40 jan./abr. 2009.
SLEE, R. Um cortador de queijo com outro nome? Reduzindo a sociologia da educação a pedaços. In: APPLE, M. W.; BALL, S. J.; GANDIN, L. A. Sociologia da educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2012, pp. 120-129.
SOUSA, F. Diferenciação curricular e deliberação docente. Porto: Porto Editora, 2010.
TOMLINSON, S. Educational subnormality: a study in decision-making. London: Routledge & Kegan Paul, 1981.
TRACEY, E. H.; MEYER, A. ROSE, D. H. Universal design for learning in the classroom: practical applications (What Works for Special-Needs Learners). The Guilford Press, 2012.
UPIAS: The Union of the Physically Impaired Against Segregation (1976). Fundamental principles of disability. https://disability-studies.leeds.ac.uk/wp-content/uploads/sites/40/library/UPIAS-fundamental-principles.pdf
VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: LEONTIEV, A. et al. Psicologia e pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e desenvolvimento. São Paulo: Editora Moraes, 1991a.
VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L.S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N.. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991b.
VIGOTSKI, L. S. VYGOTSKI, L S. Obras Completas – Tomo V. Fundamentos de Defectologia. Madrid: Visor, 1997.