Search for overcoming the school form’s contradictions in the continuing education movement of teachers that teach mathematics

Main Article Content

Neusa Maria Marques de Souza
Anelisa Kisielewski Esteves

Abstract

The  nature  of  this  paper  is  related  to the teachers’   continuous   formation   teach mathematics,   and   the   need   for   formative movements,  which  allow  the  confrontation  of the  contradictions  posed,  by  the  school  form, and the search for its overcoming. It subsidies the  arguments,  some  data  from  a  doctorate research that had the objective of investigating,  in  the  formative  process,  the content   and   form   relation   in   the   teaching activity  of  mathematics  from  the  elementary school  teachers.  The  theoretic-methodological contributions were based on the foundations of the  historical-cultural  theory,  focusing  on  the theory  of  activity  and  the  method  in  Vigotski. From  the  evidences,  we  emphasize  that  the convergence   between   training   activity   and teacher  education  provided  by  the  formative process  in  and  with  the  school,  operated  ways of   approaching   the   subjects'   motives   with those   of   the   content   of   the   formation   and constant   paths   to   the   confrontation   of   the contradictions   of   the   school   form,   whose overcoming becomes a condition for changes to occur  in  the  content and  form  of  the  teaching activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Souza, N. M. M. de, & Esteves, A. K. (2019). Search for overcoming the school form’s contradictions in the continuing education movement of teachers that teach mathematics. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 2(3), 669–697. https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47440
Section
DOSSIÊ FORMAÇÃO DE PROFESSORES

References

ARAÚJO, E. S. O projeto de matemática como (des)encadeador da formação docente. In: MIGUEIS, M.R.; AZEVEDO, M. G. (Orgs.). Educação Matemática na infância: abordagens e desafios. Serzedo: Gailivro, 2007, p. 25-38.

ARAÚJO, E. S. Mediação e aprendizagem docente. In: Encontro Nacional de Psicologia Escolar e Educacional ABRAPEE – Construindo a Prática Profissional na Educação para Todos, IX, 2009, São Paulo. Anais. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2009, p. 1-15. Disponível em: <http://www.abrapee.psc.br/documentos/cd_ix_conpe/IXCONPE_arquivos/26.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2016.

CANÁRIO, R.. A escola e as “dificuldades de aprendizagem”. Psic. da Ed., São Paulo, 21, 2º sem. de 2005, pp. 33-51.

CATINI, C. R. A escola como forma social: Um estudo do modo de educar capitalista.Tese (Doutorado em Educação). USP, São Paulo, 2013.

CHEPTULIN, A. A dialética materialista: categorias e leis dadialética. Tradução de Leda Rita Cintra Ferraz. São Paulo: Editora Alfa-Omega, 1982.

DAVÍDOV, V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progresso, 1988.

DAVYDOV, V. Tipos de generalización en la enseñanza. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.

ESTEBAN, M, T; LACERDA, M. P. de. Em histórias cotidianas, convites ao encontro entre avaliação e aprendizagem-ensino. In: José Carlos Libâneo; Nilda Alves. (Org.). Temas de Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012, p. 452-465.

ESTEVES, A. K. Números Decimais na Escola Fundamental:Interações entre os conhecimentos de um grupo de professores e a relação com sua prática pedagógica. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). UFMS, Campo Grande/MS, 2009.

FISCHER, E. A necessidade da arte. 5. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. (Org.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LEFEBVRE, H. Lógica formal, lógica dialéctica. Trad. Maria Esther Benithez Eiroa. Espanha: Siglo Veintiuno de España Editores SA, 1970.

LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia, personalidad. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1983.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (Org.) Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem.11. ed. São Paulo: Ícone, 2010, p. 59-84.

MARTINS, L. M. O legado do século XX para a formação de professores. In: MARTINS, L. M; DUARTE, N. (Org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010, p. 13-31.

MORAES, S. P. G.; VIGNOTO, J. O ensino de Matemática nos primeiros anos de escolarização: uma análise sobre os cadernos dos escolares. Rev. Teoria e Prática da educação, v. 16, n. 3, p. 115-124, set./dez., 2013.

MORETTI, V. D.; SOUZA, N.M.M.; Educação Matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: princípios e práticas pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2015. (Coleção biblioteca básica de alfabetização e letramento) MOURA, M. O. de. A dimensão da alfabetização na educação matemática infantil. In: KISHIMOTO, T. M.; OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. (org.). Em busca da pedagogia da infância: pertencer e participar. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 110-135.

MOURA, M. O. de. Matemática na Infância. In: MIGUEIS, M.R.; AZEVEDO, M. G. (Orgs.). Educação Matemática na infância: abordagens e desafios. Serzedo: Gailivro, 2007, p. 39-63.

MOURA, M. O. de. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública. (Tese Livre Docência em Educação). USP, São Paulo, 2000.

MOURA, M. O. de. (Coord.). Controle da Variação de Quantidades: atividades de ensino. São Paulo, Universidade de São Paulo, 1996.

MOURA, M. O. de; MORETTI, V. D. Atividade Orientadora de Ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, 2010.

NACARATO, A. M.; MEGALI, B. L. S.; PASSOS, C. L. B. A matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte/MG: Autêntica, 2009.

ROSENTAL, M. M.; STRAKS, G. M. Categorias del materialismo dialectico. Tradução de Adolfo Sanchez Vasquez e Wenceslao Roces. México: Editorial Grijalbo, 1960.

RUBTSOV, V. A atividade de aprendizado e os problemas referentes à formação do pensamento teórico nos escolares. In: GARNIER, C.; BERNARZ, N.; ULANOVSKAYA, I. (Org.). Após Vigotski e Piaget: perspectiva social e construtivista. Escola russa e ocidental. Porto Alegre: Artes Médicas.