From the diagnosis of teaching to systematization of the imitation-creation unit: a didactic-formative intervention with the teacher trainer
Main Article Content
Abstract
Doctored research completed in 2016 with the aim of indicating contributions to the training of teachers in a historical-cultural perspective. The methodology used was of the didactic-formative intervention type, which in the research was understood as the process of collective research and training that intervened in the scope of teaching with the development of interdependent and simultaneous actions of training, planning and implementation of teaching and study activities, observation of classes and evaluation in a perspective of dialectical unity with the objective of contributing to the integral development of teachers and students. The research was developed at the Federal University of the Triângulo Mineiro - UFTM, with professors who work in the undergraduate courses. The intervention was developed in three stages: diagnosis, development of research-training and data analysis with the use of identification questionnaires, interviews, observation of classes, analysis of documents and study meetings, planning, evaluation. As results were evidenced in the diagnosis of teaching three references of the training-action of university professor: memorized references, empirical and praxis. They guided the referrals of the didactic-formative intervention. From these references the imitation-creation unit was systematized in the formation of teachers. The research hopes to promote the deepening of the debate about teacher training in a developmental perspective, besides subsidizing from the theoretical-methodological point of view the university professor committed to the permanent constitution of his pedagogical praxis.
Downloads
Article Details
References
DAVÍDOV, Vasili. La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psíquico. Moscú:Editorial Progreso, 1988.
DIAS DE SOUSA, Walêska D. Processos de imitação-criação como constituidores da práxis pedagógica. 2016. 343 f. Tese (Doutorado emEducação) –Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. Disponível em:https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17633/1/ProcessosImitacaoCriacao.pdf. Acesso em: 03 de mai. de 2017.
FERNANDES, Vera Lúcia Penzo. Uma leitura sócio-histórica da imitação no processo de ensino e aprendizagem. In: 30ª Reunião Anual da ANPed, 2007,Caxambu-MG. Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/grupo_estudos/GE01-3527--Int.pdfAcesso em: 22de set. de 2015.
GALPERIN, Piotr Yakovlevich. Sobre la formación de las imágenes sensoriales y de los conceptos, 1969. En: Colección de materiales de conferencias sobre Psicologia. Facultad de Psicologia, Universidad Estatal de Moscú, 1957.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: HorizonteUniversitário, 1978.
LIBÂNEO, José Carlos. A Integração entre didática e epistemologia das disciplinas: uma via para a renovação dos conteúdos da didática. In: DALBEN,Ângela Imaculada Loureiro de Freitas et al. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores, trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
LONGAREZI, A.M.Didática desenvolvimental no contexto da escola pública brasileira:modos e condições para um ensino que promova o desenvolvimento. Brasília, DF: CAPES, Programa Observatório da Educação, Edital 049/2012 (Projeto de Pesquisa), 2012.
LONGAREZI, A.M.Didática desenvolvimental:intervenções pedagógico-formativas desenvolvedoras de estudantes do Ensino Fundamental, Médio e Superior.Brasília, CNPq, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, (Projeto de Pesquisa), 2014.
LONGAREZI, Andréa M.; PUENTES, Roberto V. Fundamentos psicológicodidáticos para um ensino na perspectiva histórico-cultural: a unidade dialética obutchénie-desenvolvimento. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.).Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia:Edufu, 2017.
NASCIMENTO, Ruben de Oliveira. Um estudo da mediação na teoria de Lev Vigotski e suas implicações para a educação. 2014. 416f. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia , Uberlândia-MG, 2014.
RUBTSOV, Vitaly. A atividade de aprendizado e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In: GARNIER, C.; BERNARZ, N.; ULANOVSKA, I. Após Vygotsky e Piaget: perspectivas social e construtivista escolas russa e ocidental. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1996.
SÁNCHEZ VÁSQUEZ, A. Filosofia da práxis. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales –CLACSO. São Paulo: Expressão Popular, Brasil, 2011.
VIGOTSKY, Liev Semionovich. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VIGOTSKI, L. S. Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue, 2007.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Editora Ática, 2009.