From the diagnosis of teaching to systematization of the imitation-creation unit: a didactic-formative intervention with the teacher trainer

Main Article Content

Waleska Dayse Dias de Sousa

Abstract

Doctored research completed in 2016 with the aim of indicating contributions to the training of teachers in a historical-cultural perspective. The  methodology  used  was  of  the  didactic-formative   intervention   type,   which   in   the research  was  understood  as  the  process  of collective research and training that intervened  in  the  scope  of  teaching  with  the development of interdependent and simultaneous   actions   of   training,   planning and  implementation  of  teaching  and  study activities, observation of classes and evaluation in a perspective of dialectical unity with   the   objective   of   contributing   to   the integral development of teachers and students.  The  research  was  developed  at  the Federal  University  of  the  Triângulo  Mineiro - UFTM, with   professors   who   work   in   the undergraduate  courses.  The  intervention  was developed in three stages: diagnosis, development   of   research-training   and   data analysis    with    the    use    of    identification questionnaires,    interviews,    observation    of classes,   analysis of   documents   and   study meetings,   planning,   evaluation.   As   results were  evidenced  in  the  diagnosis  of  teaching three   references   of   the   training-action   of university   professor:   memorized   references, empirical    and    praxis.    They    guided    the referrals of the didactic-formative intervention.    From    these    references    the imitation-creation  unit was  systematized  in the formation of teachers. The research hopes to  promote  the  deepening  of  the  debate  about teacher training in a developmental perspective,   besides   subsidizing   from   the theoretical-methodological  point  of  view  the university     professor     committed     to     the permanent   constitution   of   his   pedagogical praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sousa, W. D. D. de. (2019). From the diagnosis of teaching to systematization of the imitation-creation unit: a didactic-formative intervention with the teacher trainer. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 2(3), 618–642. https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47437
Section
DOSSIÊ FORMAÇÃO DE PROFESSORES

References

DAVÍDOV, Vasili. La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psíquico. Moscú:Editorial Progreso, 1988.

DIAS DE SOUSA, Walêska D. Processos de imitação-criação como constituidores da práxis pedagógica. 2016. 343 f. Tese (Doutorado emEducação) –Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. Disponível em:https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17633/1/ProcessosImitacaoCriacao.pdf. Acesso em: 03 de mai. de 2017.

FERNANDES, Vera Lúcia Penzo. Uma leitura sócio-histórica da imitação no processo de ensino e aprendizagem. In: 30ª Reunião Anual da ANPed, 2007,Caxambu-MG. Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/grupo_estudos/GE01-3527--Int.pdfAcesso em: 22de set. de 2015.

GALPERIN, Piotr Yakovlevich. Sobre la formación de las imágenes sensoriales y de los conceptos, 1969. En: Colección de materiales de conferencias sobre Psicologia. Facultad de Psicologia, Universidad Estatal de Moscú, 1957.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: HorizonteUniversitário, 1978.

LIBÂNEO, José Carlos. A Integração entre didática e epistemologia das disciplinas: uma via para a renovação dos conteúdos da didática. In: DALBEN,Ângela Imaculada Loureiro de Freitas et al. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores, trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

LONGAREZI, A.M.Didática desenvolvimental no contexto da escola pública brasileira:modos e condições para um ensino que promova o desenvolvimento. Brasília, DF: CAPES, Programa Observatório da Educação, Edital 049/2012 (Projeto de Pesquisa), 2012.

LONGAREZI, A.M.Didática desenvolvimental:intervenções pedagógico-formativas desenvolvedoras de estudantes do Ensino Fundamental, Médio e Superior.Brasília, CNPq, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, (Projeto de Pesquisa), 2014.

LONGAREZI, Andréa M.; PUENTES, Roberto V. Fundamentos psicológicodidáticos para um ensino na perspectiva histórico-cultural: a unidade dialética obutchénie-desenvolvimento. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.).Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia:Edufu, 2017.

NASCIMENTO, Ruben de Oliveira. Um estudo da mediação na teoria de Lev Vigotski e suas implicações para a educação. 2014. 416f. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia , Uberlândia-MG, 2014.

RUBTSOV, Vitaly. A atividade de aprendizado e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In: GARNIER, C.; BERNARZ, N.; ULANOVSKA, I. Após Vygotsky e Piaget: perspectivas social e construtivista escolas russa e ocidental. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1996.

SÁNCHEZ VÁSQUEZ, A. Filosofia da práxis. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales –CLACSO. São Paulo: Expressão Popular, Brasil, 2011.

VIGOTSKY, Liev Semionovich. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, L. S. Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue, 2007.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Editora Ática, 2009.