Music education in the historical-cultural perspective: a didactic for the development of musicality
Main Article Content
Abstract
The present text seeks to share reflections and pedagogical practices in musical education based on the Historical-Cultural Psychology of Lev Semionovich Vigotski. In it we present formulations of specific didactic-pedagogical processes in music oriented to the development of the musicality, related to musical activity and to the knowledge in this educational activity that are based on the epistemological assumptions of the Historical-Cultural Theory. In this way, it contributes to the existing discussions in the academic field and with the sharing of knowledge constituted up to now and to move towards a specific didactic in musical education of historical-cultural basis.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
AMORIM, R. R. S. de. Batucadeiros: educação musical por meio da percussão corporal. 2016. 179 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade de Brasília, Brasília, 2016.
BOHUMIL, M. Teoria da Música. 4. ed. rev. e ampl. Brasília, DF: Musimed, 1996.
COMENIUS. A. Didática Magna. Aparelhocrítico Marta Fattori. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. 4.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
FREIRE, P.Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GONÇALVES, A. C. A. B. Educação musical na perspectiva histórico-cultural de Vigotski: a unidade educação-música. 2017. xiii, 277 f., il. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
ILLICH, I. 1985Sociedade sem escolas. Tradução de Lúcia Mathilde Endlich Orth. Petrópolis: Vozes, 1985.
KATER, C.X encontro regional sudeste da abem / iii encontro de educação musical do colégio pedro ii. Tema: Diversidade humana, responsabilidade social e currículos: interações na educação musical. Minicurso X – A música da gente e a expressão de cada um – Carlos Kater (USP). Rio de janeiro, 2016.
PEDERIVA, P. L. M.;TUNES, E. Da atividade musical e sua expressão psicológica. Curitiba: PRISMAS, 2013.
PEQUENO, S.; BARROS, D. Preconceito e Educação Estética na Educação Musical. In: PEDERIVA, Patrícia Lima Martins; MARTINEZ, Andréia Pereira de Araújo (Orgs.). A Escola e a Educação Estética. Curitiba: CRV, 2015.
PIAGET, J. Jan Amos Comênio. Trad. MARCONDES, Martha Aparecida S; MARCONDES, Pedro; MAZZETTO, Gino Marzio. MARCONDES, Martha Aparecida S; GASPARIN, João L (Orgs.). Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
SCHAFER, R.M. A afinação do mundo. São Paulo: UNESP, 2001.
SPINOZA, B. de. Ética. Tradução e notas de Tomaz Tadeu. Edição bilíngüe. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007.
VIGOTSKI, L. S. Obras escogidasIV. Psicologia infantil. Madrid.Aprendizage, VISOR, 1995.
_______. Obras escogidas III. Problemas del desarrollo de la psique. Madrid. Aprendizage, VISOR, 1996.
_______. La Psicologia Pedagógica (Edição comentada). Porto Alegre: ARTMED,Editorial Progreso, 2003.
_______. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. São Paulo, Ática, 2009.
_______. Psicologia pedagógica. Tradução do russo e introdução de Paulo Bezerra. 3.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
_______. Psicologia da Arte. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.