Music education in the historical-cultural perspective: a didactic for the development of musicality

Main Article Content

Patrícia Lima Martins Pederiva
Augusto Charan Alves Barbosa Gonçalves

Abstract

The  present  text  seeks  to  share  reflections and  pedagogical  practices     in  musical education  based  on  the  Historical-Cultural Psychology  of Lev  Semionovich  Vigotski.  In it  we present  formulations of specific didactic-pedagogical processes in  music oriented to the development of the musicality, related to musical activity and to the  knowledge in this  educational  activity that  are  based on the   epistemological assumptions  of the Historical-Cultural Theory.  In  this  way,  it  contributes  to  the existing  discussions in  the  academic  field and with  the   sharing of  knowledge constituted up to now and to move towards a specific   didactic in musical   education of historical-cultural basis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pederiva, P. L. M., & Gonçalves, A. C. A. B. (2018). Music education in the historical-cultural perspective: a didactic for the development of musicality. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 2(2), 314–338. https://doi.org/10.14393/OBv2n2a2018-2
Section
Dossiê Didáticas específicas à luz da teoria histórico-cultural

References

AMORIM, R. R. S. de. Batucadeiros: educação musical por meio da percussão corporal. 2016. 179 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

BOHUMIL, M. Teoria da Música. 4. ed. rev. e ampl. Brasília, DF: Musimed, 1996.

COMENIUS. A. Didática Magna. Aparelhocrítico Marta Fattori. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. 4.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

FREIRE, P.Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GONÇALVES, A. C. A. B. Educação musical na perspectiva histórico-cultural de Vigotski: a unidade educação-música. 2017. xiii, 277 f., il. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

ILLICH, I. 1985Sociedade sem escolas. Tradução de Lúcia Mathilde Endlich Orth. Petrópolis: Vozes, 1985.

KATER, C.X encontro regional sudeste da abem / iii encontro de educação musical do colégio pedro ii. Tema: Diversidade humana, responsabilidade social e currículos: interações na educação musical. Minicurso X – A música da gente e a expressão de cada um – Carlos Kater (USP). Rio de janeiro, 2016.

PEDERIVA, P. L. M.;TUNES, E. Da atividade musical e sua expressão psicológica. Curitiba: PRISMAS, 2013.

PEQUENO, S.; BARROS, D. Preconceito e Educação Estética na Educação Musical. In: PEDERIVA, Patrícia Lima Martins; MARTINEZ, Andréia Pereira de Araújo (Orgs.). A Escola e a Educação Estética. Curitiba: CRV, 2015.

PIAGET, J. Jan Amos Comênio. Trad. MARCONDES, Martha Aparecida S; MARCONDES, Pedro; MAZZETTO, Gino Marzio. MARCONDES, Martha Aparecida S; GASPARIN, João L (Orgs.). Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

SCHAFER, R.M. A afinação do mundo. São Paulo: UNESP, 2001.

SPINOZA, B. de. Ética. Tradução e notas de Tomaz Tadeu. Edição bilíngüe. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007.

VIGOTSKI, L. S. Obras escogidasIV. Psicologia infantil. Madrid.Aprendizage, VISOR, 1995.

_______. Obras escogidas III. Problemas del desarrollo de la psique. Madrid. Aprendizage, VISOR, 1996.

_______. La Psicologia Pedagógica (Edição comentada). Porto Alegre: ARTMED,Editorial Progreso, 2003.

_______. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. São Paulo, Ática, 2009.

_______. Psicologia pedagógica. Tradução do russo e introdução de Paulo Bezerra. 3.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

_______. Psicologia da Arte. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.