Contributions of the Galperin-Talízina didactic system for the organization of geometry education

Main Article Content

Adriana Rodrigues
Patrícia Lopes Jorge Franco
José Renato Buêncio

Abstract

The  geometric  content  has  been  marginally  in the  curricula  since  Basic  Education  and  its light  education  has  little  to  contribute  to  the quality   of   learning   and   the   formation   of students' geometric thinking. The present text presents  possibilities  of  organization  of  the teaching  of  geometric  concepts,  based  on  the assumptions     of     the     Theory     of     Staged Assimilation  of  Galperin  Mental  Actions  and the    Theory    of activity in Talizin    and Valadarskaya.    It    is    characterized    as    a theoretical-bibliographic study on the philosophical   and   epistemological   bases   of historical-dialectical  materialism  that  support this intentional organization of teaching in the area  of mathematics.  It  is  evident  that  during the process of learning - assimilating a concept at the level of consciousness and generalization - actions   act   according   to   a guiding  principle  and  are  modified  from  their material form to mental action, now integrated with  thought  .  In  the  field  of  Didactics,  this result and its potential developments are very important  in  proving  that  it  is  possible  to organize    the    actions    of    assimilation    of geometrical concepts through planned learning activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodrigues, A., Jorge Franco, P. L., & Buêncio, J. R. (2018). Contributions of the Galperin-Talízina didactic system for the organization of geometry education. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 1(4), 193–213. https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-9
Section
Dossiê Cont. teórico-metodológicas da Teoria Histórico-Cultural para a Educ Mat

References

BALESTRI, Rodrigo. Matemática: interação e tecnologia, Volume 3. 2.ed.SãoPaulo: Leya, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular.Proposta final. Terceira versão. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov. br/images/BNCCpublicacao.pdf>. Acesso em: ago. de 2017.

FRANCO, Patrícia L. J. O desenvolvimento de motivos formadores de sentido no contexto das atividades de ensino e estudo na escola pública brasileira. 2015, 363f. Tese. (Doutorado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, MG. 2015. Disponível em . Acesso em: out. 2017.

FRANCO, P.L.J; LONGAREZI, A.M.; MARCO, F.F.Organização do ensino de matemática na perspectiva histórico-cultural: um processo didático-formativo. Revista Zetetiké–fe/unicamp & feuff –v. 24, n. 45 –jan/abr-2016. Acesso em: 27 out. 2017.

FRANCO, P.L.J.; LONGAREZI, A.M.; MARCO, F.F.Motives in Brazilian school education according to the cultural historical perspective and the developmental education approach In:Научныйрезультат. Педагогика и психология образования(Resultados Científicos: Pedagogia e Psicologia da Educação). Russia: Universidade Nacional de Pesquisa Estatal de Belgorod, v. 3, n. 3, 2017, p. 51-57. Disponível em: <http://research-result.ru/media/pedagogy/2017/3/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D0%B8_%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%8F.pdf>. Acesso em: 13 out. 2017.

GALPERIN, P. Ya. Sobre la formación de las imágenes sensoriales y de los conceptos. In: QUINTANAR R, Luís (Org). La formación de las funciones psicológicas durante el desarrollo del niño. Universidad Autónoma de Tlaxcala: Departamento de EducaciónEspecializada, México. Prim. Reimp. 2001.

______. A formação dos conceitos e as ações mentais. Trad. Caio Morais e Jamile Chastinet. Puentes. In: LONGAREZI, A.M., PUENTES, R.V (orgs). Ensino desenvolvimental: antologia: livro 1. Tradutores Ademir Damázio[et al.]. Uberlândia. MG: EDUFU, 2017. p.199-210.

LEONTIEV, Alexis. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978.

______.Actividad, conciencia e personalidad.Havana: Editorial Pueblo y Educación. 1983.

LOCATELLI, S.C. O ensino de geometria: o que revelam as tarefas escolares? 2015. Dissertação. (Mestrado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Estadual de Maringá. Disponível em: < http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2015%20-%20Sueli.pdf>. Acesso em: out. 2017.

LONGAREZI, A.M; FRANCO, P.L.J. А.Н. Леонтьев: жизнь и деятельность психолога. Dubna Psychological Journal. Dubna/Russia, 2015, p. 9-44. Disponível em:<http://psyanima.ru/issues/issues-2015/1-2015/>. Acesso em: 22 mar. 2017.

LONGAREZI, A. M; FRANCO, P. L. J. Atividade pedagógica na unidade significado social-sentido pessoal. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. Fundamentos Psicológicos e Didáticos do Ensino Desenvolvimental. 2017.Coleção Bilbioteca Psicopedagógica e Didática. Série Ensino Desenvolvimental-Edufu. Vol. 5, p. 265-292, 2017.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia Alemã. Trad. Luis Cláudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

PAVANELLO, Regina Maria. O abandono do ensino da Geometria no Brasil: causas e consequências. Zetetiké,Campinas, ano 1,n. 1, p. 7-17, set. 1993.

PUENTES, R.V. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Uberlândia, MG. v.1, n.1, p.20-58. 2017. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38113/20849>. Acesso em: ago. 2017.

RODRIGUES, Adriana. A produção científica sobre Didática na região Centro-Oeste: um estado da arte a partir de três programas de Pós-Graduação (2004-2010). 2015, 301f. Tese. (Doutorado em Educação) Programa de Pós-Graduação emEducação. Universidade Federal.

VOLODARSKAYA, I.A. La formación de las habilidades generalizadas del pensamiento geométrico. In: Talízina, N,F.(Compiladora). La formación de las habilidades del pensamientomatemático. San Luis de Potosí, México: Universidad Autónoma de San Luis de Potosí, 2001,p.195-245.