Contributions of the Galperin-Talízina didactic system for the organization of geometry education
Main Article Content
Abstract
The geometric content has been marginally in the curricula since Basic Education and its light education has little to contribute to the quality of learning and the formation of students' geometric thinking. The present text presents possibilities of organization of the teaching of geometric concepts, based on the assumptions of the Theory of Staged Assimilation of Galperin Mental Actions and the Theory of activity in Talizin and Valadarskaya. It is characterized as a theoretical-bibliographic study on the philosophical and epistemological bases of historical-dialectical materialism that support this intentional organization of teaching in the area of mathematics. It is evident that during the process of learning - assimilating a concept at the level of consciousness and generalization - actions act according to a guiding principle and are modified from their material form to mental action, now integrated with thought . In the field of Didactics, this result and its potential developments are very important in proving that it is possible to organize the actions of assimilation of geometrical concepts through planned learning activities.
Downloads
Article Details
References
BALESTRI, Rodrigo. Matemática: interação e tecnologia, Volume 3. 2.ed.SãoPaulo: Leya, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular.Proposta final. Terceira versão. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov. br/images/BNCCpublicacao.pdf>. Acesso em: ago. de 2017.
FRANCO, Patrícia L. J. O desenvolvimento de motivos formadores de sentido no contexto das atividades de ensino e estudo na escola pública brasileira. 2015, 363f. Tese. (Doutorado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, MG. 2015. Disponível em . Acesso em: out. 2017.
FRANCO, P.L.J; LONGAREZI, A.M.; MARCO, F.F.Organização do ensino de matemática na perspectiva histórico-cultural: um processo didático-formativo. Revista Zetetiké–fe/unicamp & feuff –v. 24, n. 45 –jan/abr-2016. Acesso em: 27 out. 2017.
FRANCO, P.L.J.; LONGAREZI, A.M.; MARCO, F.F.Motives in Brazilian school education according to the cultural historical perspective and the developmental education approach In:Научныйрезультат. Педагогика и психология образования(Resultados Científicos: Pedagogia e Psicologia da Educação). Russia: Universidade Nacional de Pesquisa Estatal de Belgorod, v. 3, n. 3, 2017, p. 51-57. Disponível em: <http://research-result.ru/media/pedagogy/2017/3/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D0%B8_%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%8F.pdf>. Acesso em: 13 out. 2017.
GALPERIN, P. Ya. Sobre la formación de las imágenes sensoriales y de los conceptos. In: QUINTANAR R, Luís (Org). La formación de las funciones psicológicas durante el desarrollo del niño. Universidad Autónoma de Tlaxcala: Departamento de EducaciónEspecializada, México. Prim. Reimp. 2001.
______. A formação dos conceitos e as ações mentais. Trad. Caio Morais e Jamile Chastinet. Puentes. In: LONGAREZI, A.M., PUENTES, R.V (orgs). Ensino desenvolvimental: antologia: livro 1. Tradutores Ademir Damázio[et al.]. Uberlândia. MG: EDUFU, 2017. p.199-210.
LEONTIEV, Alexis. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978.
______.Actividad, conciencia e personalidad.Havana: Editorial Pueblo y Educación. 1983.
LOCATELLI, S.C. O ensino de geometria: o que revelam as tarefas escolares? 2015. Dissertação. (Mestrado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Estadual de Maringá. Disponível em: < http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2015%20-%20Sueli.pdf>. Acesso em: out. 2017.
LONGAREZI, A.M; FRANCO, P.L.J. А.Н. Леонтьев: жизнь и деятельность психолога. Dubna Psychological Journal. Dubna/Russia, 2015, p. 9-44. Disponível em:<http://psyanima.ru/issues/issues-2015/1-2015/>. Acesso em: 22 mar. 2017.
LONGAREZI, A. M; FRANCO, P. L. J. Atividade pedagógica na unidade significado social-sentido pessoal. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. Fundamentos Psicológicos e Didáticos do Ensino Desenvolvimental. 2017.Coleção Bilbioteca Psicopedagógica e Didática. Série Ensino Desenvolvimental-Edufu. Vol. 5, p. 265-292, 2017.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia Alemã. Trad. Luis Cláudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
PAVANELLO, Regina Maria. O abandono do ensino da Geometria no Brasil: causas e consequências. Zetetiké,Campinas, ano 1,n. 1, p. 7-17, set. 1993.
PUENTES, R.V. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Uberlândia, MG. v.1, n.1, p.20-58. 2017. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38113/20849>. Acesso em: ago. 2017.
RODRIGUES, Adriana. A produção científica sobre Didática na região Centro-Oeste: um estado da arte a partir de três programas de Pós-Graduação (2004-2010). 2015, 301f. Tese. (Doutorado em Educação) Programa de Pós-Graduação emEducação. Universidade Federal.
VOLODARSKAYA, I.A. La formación de las habilidades generalizadas del pensamiento geométrico. In: Talízina, N,F.(Compiladora). La formación de las habilidades del pensamientomatemático. San Luis de Potosí, México: Universidad Autónoma de San Luis de Potosí, 2001,p.195-245.