Cultural-historical Theory and the Written Language in Primary Education: studies and considerations
Main Article Content
Abstract
This work intends to present considerations bout the development of the written language in Primary Education, having exploratory review with bibliographical design and historical approach, based on researches of Historical-Dialectic Materialism and the Historical-Cultural Theory, by considering that it is the task of the school to teach scientific knowledge and promote the appropriation of the culture, from enriching pedagogical practices. This way, we consider that this proposal is justified due to its relevance to the organization and meaningful pedagogical practices. We emphasize the educational procedures and the educational work, as key important elements to the written learning by the kid. Therefore, we visualize the Children’s Educational Center in the condition of educational spaces by its excellence, where the child can have the first systematized contact with the written language and the greatest human elaborations.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
CHAVES, M. A formação e a educação da criança pequena: os estudos de Vigotski sobre a arte e suas contribuições às práticas pedagógicas para as instituições de Educação Infantil. Araraquara, 2011a. Trabalho de Pós-Doutoramento junto à Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), sob a supervisão do Prof. Dr. Newton Duarte.
CHAVES, M. Enlaces da Teoria Histórico-Cultural com a Literatura Infantil. In: CHAVES, M. (Org.). Práticas Pedagógicas e Literatura Infantil.1 ed. Maringá: Eduem, 2011b, p. 97-106.
CHAVES, M. Contar histórias de autores e personagens: realizações pedagógicas de encanto e ensino. In: TOZETTO, S. S. (Org.). Professores em formação: saberes, práticas e desafios. Curitiba: Intersaberes, 2015, p. 210-236.
LEONTIEV. A. O desenvolvimento do psiquismo.1. ed. São Paulo: Moraes, 1978.
LURIA, A. R. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VYGOTSKY,L.S.; LURIA,A.R.; LEONTIEV,A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad. Maria da Penha Villa Lobos. São Paulo: Ícone, 2006. p.143-189.
VEJA. Números. São Paulo: Editora Abril, n. 2158, 31 mar. 2010, p. 59.
VIGOTSKI, L. S.A pré-história da linguagem escrita. In: VIGOTSKI, L. S.A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003.p. 139-157.
VIGOTSKI, L. S.Imaginação e criação na infância. Trad. Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009. Coleção Ensaios comentados.