Agroecology in Field Education in Ceará, Brazil
PDF - pt (Português (Brasil))
PDF - en

Keywords

Formative Matrix
Peasant Youth
Contentious Territorial Politics

How to Cite

OLIVEIRA, A. V. de; OLIVEIRA, A. M. de. Agroecology in Field Education in Ceará, Brazil. Sociedade & Natureza, [S. l.], v. 36, n. 1, 2024. DOI: 10.14393/SN-v36-2024-70487. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/sociedadenatureza/article/view/70487. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

In this article, we analyze Agroecology as a formative matrix for Field Education in the State of Ceará, Brazil. We also observed that agroecology developed in rural schools in Ceará, has a subversive character and, therefore, can be read as a ‘contentious territorial policy’. In addition to the bibliographical survey and the field experience at Escola do Campo Florestan Fernandes, located in Assentamento Santana, in Monsenhor Tabosa (CE), informal conversations and semi-structured interviews were data collection instruments used in this research. The experimental field and agroecological backyards revealed the diversity of crops and livestock. Furthermore, social technologies showed the efficiency of the peasant unit, in the context of scarcity in the semi-arid region. In the school curriculum, together with the common core, the diversified base dynamizes agroecological knowledge and practices materialized in the peasant territory. The 'socio-territorial development project’ involves the students and all the subjects involved in the MST educational process. In this sense, we consider that rural schools in Ceará, based on Movement Pedagogy and Agroecology, have boosted the protagonism of peasant youth who have chosen to study and remain, developing new perspectives and alternatives to the challenges of the struggle for food sovereignty, quality education, with dignity and social justice in the countryside and in the city.

https://doi.org/10.14393/SN-v36-2024-70487
PDF - pt (Português (Brasil))
PDF - en

References

ALTIERI, M. Agroecologia, agricultura camponesa e soberania alimentar. Revista NERA, Presidente Prudente, Presidente Prudente, ano 13, n. 6. p. 22-32, 2010. https://doi.org/10.47946/rnera.v0i16.1362

AGUIAR, M. V. de. MATTOS, J. L. S. de. LIMA, J. R. T. de. FIGUEIREDO, M. A. B. SILVA, J. N. da. PEREIRA, M. C. de B. VASCONCELOS, G. de O. Sde. CAPORAL, F R. Princípios e diretrizes da educação em agroecologia. In: Síntese do I Seminário Nacional de Educação em Agroecologia, 2016, Recife. Rio de Janeiro-RJ: ABA-Agroecologia, 2016. v. 11. p. 1-16. Disponível em: https://revistas.abaagroecologia.org.br/cad/article/view/20800/12894 Acesso em: 12 ago. 2022.

ARROYO, M. G. Formação de educadores do campo. In: CALDART, R.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTO, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012, p. 359-365. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l191.pdf. Acesso em: 11 jan. 2024.

CALDART, R. S. Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7 n. 1, p. 35-64, 2009. https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003

CALDART, R. S. Educação do Campo. In: CALDART, R.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTO, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012, p. 257-265. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l191.pdf. Acesso em: 11 jan. 2024.

CALDART, R. S. A Agroecologia na formação de educadores (texto de exposição). In.: Mesa: “Educação do Campo e Agroecologia: desafios na formação de educadores/educadoras”. Universidade Federal de Roraima – UFRR, 24 de maio de 2022. Disponível em: https://www.ufrgs.br/liceducampofaced/wp-content/uploads/2018/06/Agroecologia-Escolas-EB-Exposi%C3%A7%C3%A3o-Roseli-RS-Out19.pdf. Acesso em: 11 jan. 2024.

CEARÁ. Projeto Político Pedagógico de Formação Integral do Campo da Escola do Campo Florestan Fernandes. Assentamento Santana, Monsenhor Tabosa – CE, 2019.

FERNANDES, B. M. Movimentos socioterritoriais e movimentos socioespaciais. Revista NERA, Presidente Prudente, ano. 8, n. 6, p. 24-34, 2005. https://doi.org/10.47946/rnera.v0i6.1460.

GOMES, M. de J. dos S. Experiências das Escolas de Ensino Médio do Campo do MST Ceará: Dois Projetos de Campo e de Educação em Confronto. Monografia (Especialização em Trabalho, Educação e Movimentos Sociais) 2013, 81f. Fundação Osvaldo Cruz – FIOCRUZ. Rio de Janeiro, 2013.

INSTITUTO BRASILEIRO De GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA -IBGE. Bases de dados (2021). Disponível em: https://www.ibge.gov.br/ Acesso em: 13 nov. 2021.

MARTINS, A. Elementos para compreender a história da agricultura e a organização do trabalho. In: RIBEIRO, D. S.; TIEPOLO, E. V..; VARGAS, M. C.; SILVA, N. R. (Orgs.). Agroecologia na educação básica: questões propositivas de conteúdo e metodologia. São Paulo: Expressão Popular, 2017. p. 51-89. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Peter-Rosset/publication/315109223_A_territorializacao_da_Agroecologia_na_disputa_de_projetos_e_os_desafios_para_as_escolas_do_campo/links/58ca7aec458515fa53c7d93f/A-territorializacao-da-Agroecologia-na-disputa-de-projetos-e-os-desafios-para-as-escolas-do-campo.pdf. Acesso em: 11 jan. 2024.

MARTINS, J. de S. Cultura e educação na roça, encontros e desencontros. Revista USP, São Paulo, n. 64, p. 28 – 49, 2004. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i64p28-49

OLIVEIRA, A. V. de. A Educação do Campo e a Agroecologia na constituição do campesinato no Ceará, Brasil. Tese (Doutorado em Geografia) 2023, 226 f. Universidade Federal do Ceará, Centro de Ciências, Programa de Pós - Graduação em Geografia, Fortaleza, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/71544. Acesso em: 11 jan. 2024.

OLIVEIRA, A. M. de; SAMPAIO, A. J. Escola camponesa: a horta didática em área de reforma agrária. Revista NERA (UNESP), Presidente Prudente, v. 1, p. 154-168, 2017. https://doi.org/10.47946/rnera.v0i37.4989

PEDON, N. R. Movimentos Socioterritoriais: uma Contribuição Conceitual à Pesquisa Geográfica. Tese (Doutorado em Geografia). 2009, 240 f. Universidade Estadual Paulista, Programa de Pós-Graduação em Geografia, 2009. Disponível em: https://www.fct.unesp.br/Home/Pesquisa/nera/nelson_pedon_2009.pdf. Acesso em: 11 jan. 2024.

PEDON, N. R.; CORRÊA, R. A. Escola e currículo: um ensaio sobre territórios em disputa. Revista NERA, Presidente Prudente, v. 22, n. 48, p. 85-97, 2019. https://doi.org/10.47946/rnera.v0i48.6366.

REIS, H. H. S.; SOBREIRO FILHO, J.; RABELO, E. V. Território, movimentos socioterritoriais e Educação do Campo. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 20, n. 69, p. 253-265, 2019. https://doi.org/10.14393/RCG206941199.

RIBEIRO, M. Movimento camponês, trabalho e educação: liberdade, autonomia, emancipação: princípios/fins da formação humana. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

SILVA, A. A.; SOBREIRO FILHO, J. Política Contenciosa Territorial e Desenvolvimento Socioterritorial: interações e convergências desde a agroecologia. Revista NERA, Presidente Prudente, v. 24, n. 61, p. 36-60, 2021. 2024. https://doi.org/10.47946/rnera.v0i61.9095.

SILVA, P. R. S. Trabalho e educação do campo: o MST e as escolas de ensino médio dos assentamentos de reforma agrária do Ceará. Dissertação (Mestrado em Educação). 2016, 128 f. Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2016. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/22711?locale=es. Acesso em: 11 jan. 2024.

SILVA, P. R. S. Trabalho, educação e agroecologia nos campos experimentais das escolas de Ensino Médio dos Assentamentos do Ceará. In.: CALDART, R. S. (Org.). Caminhos para a transformação da escola: trabalho, agroecologia e estudos nas escolas do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2017, p. 95-113.

SOUSA, R. P.; CRUZ, C. R. F.; ZAQUINI, P.; CERRI, D. Educação em Agroecologia. In.: DIAS, A. P.; STAUFFER, A. B.; MOURA, L. H. G.; VARGAS, M C. (Orgs). Dicionário de Agroecologia e Educação. São Paulo: Expressão popular e Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2021, p. 361 – 367. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/publicacao/livro/dicionario-de-agroecologia-e-educacao. Acesso em: 11 jan. 2024.

TOLEDO, V. A agroecologia é uma revolução epistemológica. Entrevista de Diana Quiroz. Agriculturas, s/l, v. 13, n. 1, p. 42-45, 2016. Disponível em: https://aspta.org.br/files/2016/06/V13N1_Artigo-7-Entrevista-Victor-MToledo.pdf. Acesso em: 11 jan. 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ADELIANE VIEIRA DE OLIVEIRA, Alexandra Maria de Oliveira

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...