THE GEOGRAPHICAL DESCRIPTION AND ITS SENSES AND REFLEXES IN BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-77504Keywords:
Description, Geographic reasoning, SpatialityAbstract
The description, often associated with traditional geography, is seen for the academic environment and also by the school geography with some mistrust. Although it has been a resource that is closely related to the epistemological development of this science and curiously it is a skill that is constantly demanded of the students of basic education in the school routine. This skepticism may be a reflex, however, of the constituting of a conception of description that has become majoritarian at a given moment and which has consolidated a common sense about its meaning. This conception can be distanced from its essence as a constituent ability of geographical reasoning and its potential in the sense of reading movements of the landscape that specialize. Whether in Geographical theory or in its pedagogical content, the act of describing has had its space and a profitable and applied mobilization of this resource can trigger high levels of abstraction when required for understanding processes and spatial practices.
References
ASCENSÃO, Valéria de O. Roque; VALADÃO, Roberto C. Professor de Geografia: entre o estudo do fenômeno e a interpretação da espacialidade do fenômeno. Revista Scripta Nova (Online), Barcelona, n. 18, 2014.
BLOOM, B. S. et al. Taxonomy of educational objectives. V. 1. New York: David Mckay, 1956. 262 p.
BLOOM, B. S. What we are learning about teaching and learning: a summary of recent research. Principal, v. 66, n. 2, p. 6-10, 1986.
BUNGE, Willian. Theoretical Geography in Lund studies in Geography. Suécia: The royal university of Lund, Gleerup PBS,1962, p.1-13
BURTON, Ian. The quantitative revolution and theoretical geography. Canadá: Canadian geographer,v. 2, 1963, p. 151-163.
CAPEL, Horacio. Filosofia y ciencia en la Geografia contemporanea: una introducción a la Geografia. Barcelona: Ed. Barcanova, 1981, 509 p.
DOLFUSS; Olivier. A análise geográfica. Tradução: Heloysa de Lima Dantas. Coleção Saber atual, n.153. São Paulo: Difusão europeia do livro, 1972.
FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.
GOMES, Paulo César da Costa. Geografia e Modernidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.
HAGGET, Peter. Locational Analysis in Human Geography. Londres: Arnold,1965
HIERNAUX, Daniel; VILLORIA, Alicia Lindón. (Directores). Tratado de Geografía Humana. México: Anthropos, 2006, 652 p.
KAERCHER, N. A. Se a Geografia escolar é um pastel de vento o gato comeu a Geografia Crítica. 1.a ed. Porto Alegre, RS: Evangraf, 2014, 248 p.
LA BLACHE, P. V. de. As características próprias da Geografia. In: CHRISTOFOLETTI, A. (org). Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2.a ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MORAES, A. Carlos Robert. Geografia: Pequena Historia Critica. São Paulo: Hucitec, 1994
______; A gênese da Geografia Moderna. São Paulo: HUCITEC; EDUSP, 1989. Coleção Geografica: Teoria e realidade, n. 16, 206 p.
______. Ratzel. São Paulo: Ática,1990, 199 p. [Coleção Grandes Cientistas Sociais, nº 59; Coord. Florestan Fernandes 1999]
PEREIRA, Diamantino. Geografia Escolar: uma questão de identidade. Cadernos CEDES, n. 39, Ensino de Geografia, 1ª edição, dez./1996
SAEB. Sistema de Avaliação da Educação Básica. Inclusão de Ciências no Saeb: documento básico. Brasília : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2013. 36 p
SORRE, Max. El hombre en la Tierra. Barcelona: Labor, 1967. [1961]
VALENZUELA, Cristina; PYSZCZEK, Luis. La riqueza del objeto de la Geografía como disciplina multiparadigmática A riqueza do objecto da Geografia como disciplina multiparadigmática. Geografia em Questão, v. 5, n. 2, p. 75-95, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Diego Martins da Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


