CONTENT ANALYSIS OF PHYSICAL GEOGRAPHY FOR 8th GRADE SECONDARY SCHOOL IN TEXTBOOK AND NATIONAL CURRICULUM BASE

Authors

  • Joyce Caroline de Souza Souto Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v13-2022-76441

Keywords:

Educação geográfica, Livro Didático, Ensino de Geografia

Abstract

This brief analysis aims to discuss the organizational structure of the geography content in the elementary school II textbook, based on the importance of choosing the textbook as a fundamental tool for the development of student learning in the school environment. In the analysis carried out, a qualitative approach was used, supported by a relevant theoretical framework, focusing on aspects of the teaching-learning process based on the textbook. In this way, it was possible to infer that the analyzed book fits the norms of the BNCC and, if handled well by the teacher in the classroom, there is a great possibility that it will contribute considerably to the student's learning. Finally, it is evident the need to carefully analyze the textbook that will be adopted by the school.

Author Biography

  • Joyce Caroline de Souza Souto, Universidade Estadual da Paraíba

    Licenciada em Geografia pela Universidade Estadual da Paraíba – UEPB.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para Ensinar e Aprender Geografia. 1º Ed. São Paulo-SP: Editora Cortez, 2007.

SANTOS, Rosane Maria Rudnick dos; SOUZA, Maria Lopes de. O ensino de geografia e suas linguagens. Curitiba: Ibpex, 2010. (Coleção Metodologia do Ensino de História e Geografia; v. 8)

SANTOS, Wildson Luiz; CARNEIRO, Maria Helena da Silva. Livro didático de Ciências: fonte de informação ou apostila de exercícios? Contexto e Educação, Ijuí-RS, Ano 21, n. 76, p. 201-222, julho/dezembro 2006.

SILVA, Axé; ROSS, Jurandyr. Tempo de geografia: 8.o ano. 4. Ed. São Paulo: Editora Brasil, 2019.

ZALUSKI, Felipe C.; OLIVEIRA, Tarcísio Dorn de. Metodologias ativas: uma reflexão teórica sobre o processo de ensino e aprendizagem. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias; Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. São Carlos-SP, 26 de junho a 13 de julho de 2018, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Anais... São Carlos-SP: UFSCar, 2018, p. 1-9. Disponível em: <https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/556>.

Published

2023-04-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CONTENT ANALYSIS OF PHYSICAL GEOGRAPHY FOR 8th GRADE SECONDARY SCHOOL IN TEXTBOOK AND NATIONAL CURRICULUM BASE. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 13, n. 25, p. 161–173, 2023. DOI: 10.14393/REG-v13-2022-76441. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76441. Acesso em: 28 dec. 2025.