CONTENT ANALYSIS OF PHYSICAL GEOGRAPHY FOR 8th GRADE SECONDARY SCHOOL IN TEXTBOOK AND NATIONAL CURRICULUM BASE
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v13-2022-76441Keywords:
Educação geográfica, Livro Didático, Ensino de GeografiaAbstract
This brief analysis aims to discuss the organizational structure of the geography content in the elementary school II textbook, based on the importance of choosing the textbook as a fundamental tool for the development of student learning in the school environment. In the analysis carried out, a qualitative approach was used, supported by a relevant theoretical framework, focusing on aspects of the teaching-learning process based on the textbook. In this way, it was possible to infer that the analyzed book fits the norms of the BNCC and, if handled well by the teacher in the classroom, there is a great possibility that it will contribute considerably to the student's learning. Finally, it is evident the need to carefully analyze the textbook that will be adopted by the school.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para Ensinar e Aprender Geografia. 1º Ed. São Paulo-SP: Editora Cortez, 2007.
SANTOS, Rosane Maria Rudnick dos; SOUZA, Maria Lopes de. O ensino de geografia e suas linguagens. Curitiba: Ibpex, 2010. (Coleção Metodologia do Ensino de História e Geografia; v. 8)
SANTOS, Wildson Luiz; CARNEIRO, Maria Helena da Silva. Livro didático de Ciências: fonte de informação ou apostila de exercícios? Contexto e Educação, Ijuí-RS, Ano 21, n. 76, p. 201-222, julho/dezembro 2006.
SILVA, Axé; ROSS, Jurandyr. Tempo de geografia: 8.o ano. 4. Ed. São Paulo: Editora Brasil, 2019.
ZALUSKI, Felipe C.; OLIVEIRA, Tarcísio Dorn de. Metodologias ativas: uma reflexão teórica sobre o processo de ensino e aprendizagem. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias; Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. São Carlos-SP, 26 de junho a 13 de julho de 2018, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Anais... São Carlos-SP: UFSCar, 2018, p. 1-9. Disponível em: <https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/556>.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Joyce Caroline de Souza Souto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


