PREVIOUS ORGANIZER IN GEOGRAPHY CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-77507Keywords:
Education, Meaningful learning, Hashtag, American continentAbstract
The present research shows the results of geography classes prepared from previous organizers to promote the convergence between mechanical learning and meaningful learning. Using hashtag (#) followed by a short phrase, with no spaces between words, using the Google search engine and also the Google Maps tool, geographic knowledge about the American continent was taught to students of the 8th year of elementary school, starting with contents more general for those specific. In addition to seeking inclusiveness, the goal was to observe the progressive differentiation and the integrative reconciliation of ideas and concepts about this continent, through various tasks that involved student participation and the accompaniment of the teacher in Geography classes. It was concluded that the use of organizers promoted new learning situations, a collaborative environment between teacher and new students and dynamization of classes.
References
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicología educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, diagramas v e unidades de ensino potencialmente significativas. Material de apoio para o curso “Aprendizagem Significativa no Ensino Superior: teorias e estratégias facilitadoras”. PUC-PR, 2012-2013. Disponível em: <http://www.faatensino.com.br/wp-content/uploads/2014/04/Aprendizagem-significativa-Organizadores-pr%C3%A9vios-Diagramas-V-Unidades-de-ensino-potencialmente-significativas.pdf#page=41>. Acessado em 06/05/2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Rosana Figueiredo Salvi, Alan Alves Alievi, Léia Aparecida Veiga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


