PREVIOUS ORGANIZER IN GEOGRAPHY CLASSES

Authors

  • Rosana Figueiredo Salvi Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Alan Alves Alievi Secretaria de Estado da Eduação do Paraná - SEED-PR
  • Léia Aparecida Veiga Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-77507

Keywords:

Education, Meaningful learning, Hashtag, American continent

Abstract

The present research shows the results of geography classes prepared from previous organizers to promote the convergence between mechanical learning and meaningful learning. Using hashtag (#) followed by a short phrase, with no spaces between words, using the Google search engine and also the Google Maps tool, geographic knowledge about the American continent was taught to students of the 8th year of elementary school, starting with contents more general for those specific. In addition to seeking inclusiveness, the goal was to observe the progressive differentiation and the integrative reconciliation of ideas and concepts about this continent, through various tasks that involved student participation and the accompaniment of the teacher in Geography classes. It was concluded that the use of organizers promoted new learning situations, a collaborative environment between teacher and new students and dynamization of classes.

Author Biographies

  • Rosana Figueiredo Salvi, Universidade Estadual de Londrina - UEL

    Profa. Dra. do Departamento de Geociências, Universidade Estadual de Londrina - UEL.

  • Alan Alves Alievi, Secretaria de Estado da Eduação do Paraná - SEED-PR

    Doutor em Geografia. Professor do ensino básico DA Secretaria de Estado da Educação do Paraná - SEED-PR. 

  • Léia Aparecida Veiga, Universidade Estadual de Londrina - UEL

    Doutora em Geografia, Universidade Estadual de Londrina.

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicología educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, diagramas v e unidades de ensino potencialmente significativas. Material de apoio para o curso “Aprendizagem Significativa no Ensino Superior: teorias e estratégias facilitadoras”. PUC-PR, 2012-2013. Disponível em: <http://www.faatensino.com.br/wp-content/uploads/2014/04/Aprendizagem-significativa-Organizadores-pr%C3%A9vios-Diagramas-V-Unidades-de-ensino-potencialmente-significativas.pdf#page=41>. Acessado em 06/05/2017.

Published

2018-08-29

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PREVIOUS ORGANIZER IN GEOGRAPHY CLASSES. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 9, n. 16, p. 121–134, 2018. DOI: 10.14393/REG-v9-2018-77507. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/77507. Acesso em: 6 dec. 2025.