The construction of the Pré-Vestibular Popular Liberato course through the extension project “Por Dentro da UFRGS”

Informe de experiencia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n12023-67581

Keywords:

Extension, University education, Popular education

Abstract

Democratizing access to higher education beyond offering vacancies is a key role for Brazilian universities. The objective of the present study is to report the experience of the dynamics of organization, selection and operation of the Curso Pré-Vestibular Popular Liberato, created and developed through the extension project Por Dentro da UFRGS, in Porto Alegre, State of Rio Grande do Sul, Brazil. The course is developed with classes throughout a working academic year, being structured and developed by volunteer educators within the perspective of popular education, who are divided into support committees and pedagogical development of the course. A specific annual selection is used with the aim of serving public school students, self-declared blacks, indigenous people and people with disabilities. The course is based on the exchange of experiences and democratic management in constant dialogue with the reality of the students, which has yielded approvals in higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rhian Vilar da Silva Vieira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD student in Genetics and Molecular Biology, Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil. 

References

ARTES, A.; UNBEHAUM, S. As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, dez. 2021. DOI: 10.1590/S1678-4634202147228335. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Gdzr7NqL7ncDdBfGH9KLWZD/. Acesso em: 10 out. 2022.

AGÊNCIA IBGE. PNAD Educação 2019: Mais da metade das pessoas de 25 anos ou mais não completaram o ensino médio. Agência IBGE, Brasília, 15 jul. 2020. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/28285-pnad-educacao-2019-mais-da-metade-das-pessoas-de-25-anos-ou-mais-nao-completaram-o-ensino-medio. Acesso em: 14 out 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília: MEC, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 15 out. 2022.

FREITAS, L. C. Três teses sobre as reformas empresariais da educação: perdendo a ingenuidade. Caderno Cedes, Campinas, v. 36, n. 99, maio/ago. 2016. DOI: 10.1590/CC0101-32622016160502. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/RmPTyx4p7KXfcQdSMkPGWFy/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 out. 2022.

KATO, D. S. O papel dos cursinhos populares nos acessos e mudanças de perspectivas de seus participantes. Cadernos CIMEAC, Uberaba, v. 1 n. 1, ago. 2011. DOI: 10.18554/cimeac.v1i1.1430. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/cimeac/article/view/1430. Acesso em: 11 out. 2022.

MORAES, A. C.; OLIVEIRA, R. M. M. A. Cursos pré-vestibulares populares e aprendizagem da docência: alguns encontros. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, jul./dez. 2006. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/291/298. Acesso em: 8 out. 2022.

SALATA, A. Ensino Superior no Brasil das últimas décadas: redução nas desigualdades de acesso? Tempo Social, São Paulo, v. 30, n. 2, jul. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/125482/142069. Acesso em: 8 out. 2022.

SANTOS, A. B.; GOMES, G. C.; FERREIRA, S. A. M. Ações Formativas Integradas (AFIN): resultados e desafios do curso preparatório para ingresso no ensino superior na Universidade Federal de Uberlândia. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, set./dez. 2017. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38047/pdf. Acesso em: 17 jan. 2023.

SORIANO, L. A. et al. Da saúde à extensão universitária: cursinho popular do PET-medicina, um projeto bem-sucedido na Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto. Medicina (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 49, n. 4, nov. 2016. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/122735/119218. Acesso em: 8 out. 2022.

THUM, C. Pré-vestibular público e gratuito: o acesso de trabalhadores à universidade pública. 2000. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/78448. Acesso em: 9 out. 2022.

VASCONCELOS, S. D.; SILVA, E. G. Acesso à universidade pública através de cotas: uma reflexão a partir da percepção dos alunos de um pré-vestibular inclusivo. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 49, nov. 2005. DOI: 10.1590/S0104-40362005000400004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/LTPVMPrQmpFnbJwvrmYnfWj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 9 out. 2022.

Published

2023-06-26

How to Cite

VIEIRA, R. V. da S. The construction of the Pré-Vestibular Popular Liberato course through the extension project “Por Dentro da UFRGS”: Informe de experiencia. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 133–148, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n12023-67581. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/67581. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência