Garden at school

an environmental education strategy in a public school of Divinópolis, State of Minas Gerais

Authors

  • Alysson Rodrigo Fonseca e Silva Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Gabriella Ribeiro Coelho Melo Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Mariana Caetano Universidade Federal de Minas Gerais
  • Ana Paula Martins Fonseca Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v20n12021-54276

Keywords:

Environmental education, Didatic-pedagogical toll, Vegetables

Abstract

The objective of this project was to promote Environmental Education, as well as awaken socio-environmental values using the vegetable garden as a didactic-pedagogical strategy, at the State School Armando Nogueira, in Divinópolis, State of Minas Gerais, Brazil. Two classes from the 6th year (n = 43 students), two classes from the 7th year (n = 45), two classes from the 8th year (n = 46) and two classes from the 9th year (n = 49) participated in the activities, corresponding to a total of 183 students and four teachers, in addition to three school employees who assisted in the construction of the vegetable garden. In addition to the vegetable garden, it was proposed to create a compost bin, aiming at the use of organic waste from the school kitchen. The actions were conducted in such a way that the students could participate in the preparation of the beds, sowing the vegetables, making and using the compost. The activities made it possible to work on various contents, such as recycling organic matter, human nutrition, soil and ecosystem interactions. Two lectures were also given, one on recycling and the other on the importance of good food, each involving 172 and 183 students respectively. The school vegetable garden proved to be an important tool for Environmental Education, increasing the interest, learning and environmental awareness of the public involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alysson Rodrigo Fonseca e Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doctor of Science (Entomology), Federal University of Lavras, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the State University of Minas Gerais, Divinópolis Unit, State of Minas Gerais, Brazil.

Gabriella Ribeiro Coelho Melo, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduated in Biological Sciences, State University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil.

Mariana Caetano, Universidade Federal de Minas Gerais

Specialist in Science Teaching by Investigation, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil.

Ana Paula Martins Fonseca, Universidade do Estado de Minas Gerais

PhD student in Language Studies, Federal Technological Center of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the State University of Minas Gerais, Divinópolis Unit, State of Minas Gerais, Brazil.

References

ALCÂNTARA, G. Q. et al. A horta pedagógica como ferramenta interdisciplinar no ensino-aprendizagem de geografia. In: SEMINÁRIO DE DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA (SEDUNI), 4., 2012, Taubaté. Anais [...]. Taubaté: UNITAU, 2012. Disponível em: http://www.unitau.br/enic/trabalhos/DPH1146.pdf. Acesso em: 8 fev. 2020.

APROMAC. Associação de Proteção ao Meio Ambiente de Cianorte. Projeto de Educação Ambiental Parque Cinturão Verde de Cianorte, 2011. Disponível em: http://www.apromac.org.br. Acesso em: 12 jan. 2020.

BARROS, A. T. Implantação de uma horta medicinal como estratégia de educação ambiental em uma escola pública de Patos-PB, Brasil. Biofar, Fortaleza, v. 5, n. 2, p. 73-82, 2011.

BARROS, L. C.; DAMBROS, G.; MACHADO, D. T. M. Agroecologia na escola: desenvolvimento de atividades agroecológicas na rede pública de ensino de Cachoeira do Sul-RS. Remoa, Santa Maria, v. 5, n. 5, p. 1.032-1.037, 2012. Doi: 10.5902/223613084232. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/4232. Acesso em: 15 maio 2020.

BERNA, V. S. D. Como trabalhar com projetos em educação ambiental. 2007. Disponível em: www.jornaldomeioambiente.com.br. Acesso em: 12 jan. 2020.

BOHM, F. Z. et al. Utilização de hortas orgânicas como ferramenta para educação ambiental. Revista Luminária, União da Vitória, v. 19, n. 1, 2018. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/luminaria/article/view/1460. Acesso em: 15 abr. 2020.

BOTH, J. P. C. L. A; SENNA, R. R. Compostagem orgânica: “fazer para aprender”, uma experiência de ensino-aprendizagem na Escola Bosque Professor Eidorfe Moreira – Belém-PA. Cadernos de Agroecologia, Recife, v. 4, n. 1, p. 929-930, 2009. Disponível em: http://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/3701. Acesso em: 16 maio 2020.

BRANDANI, J.Z. et al. A horta escolar promovendo a educação ambiental e alimentar de crianças da Escola Municipal Geraldino Neves Corrêa no distrito de Picadinha – Dourados/MS. RealizAção, v.1, n. 2, p. 1-9, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/realizacao/article/view/3275. Acesso em: 15 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Orientações para implantação e implementação da horta escolar. 2009. Disponível em: http://www.redesans.com.br/redesans/horta-2.pdf. Acesso em: 18 fev. 2020.

CRIBB, S. L. S. P. Contribuições da educação ambiental e horta escolar na promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 3, n. 1, 2010. Doi: 10.22409/resa2010.v3i1.a21103. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21103. Acesso em: 15 maio 2020.

DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. 5. ed. São Paulo: Gaia, 1998.

ENO, É. G. J.; LUNA, R. R.; ABREU, L. R. Horta na escola: incentivo ao cultivo e a interação com o meio ambiente. Reget, Santa Maria, v. 19, n. 1, p. 248-253, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/viewFile/19538/pdf. Acesso em: 15 maio 2020.

FIALHO, A. et al. Agroecologia na escola: formação de um núcleo de estudos de produção agroecológica em horta escolar. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 5, n. 10, p. 17.419-17.428, 2019. Doi: /10.34117/bjdv5n10-021. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/3559. Acesso em: 15 maio 2020.

GENTIL, D. F. O.; SOUZA, R. A. G. Horta escolar: um espaço didático-pedagógico. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE OLERICULTURA, 51., 2011, Viçosa. Anais [...]. Viçosa: ABH, 201. p. 438-444.

GUIMARÃES, N. F. et al. Horta orgânica como eixo gerador de práticas pedagógicas: um relato ocorrido na associação de pais e amigos dos excepcionais (apae). Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 1, p.1290-1304, 2020. Doi: 10.34117/bjdv6n1-090. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/6000. Acesso em: 15 maio 2020.

IRALA, C. H.; FERNANDEZ, P. M.; RECINE, E. Manual para as escolas. A escola promovendo hábitos alimentares saudáveis – Horta. Universidade de Brasília. Faculdade de Ciências da Saúde. Departamento de Nutrição. Brasília, 2001.

MANTELLI, J. Educação pela agroecologia: horta escolar. Campo-Território, Uberlândia, v. 9, n. 17, p. 735-741, 2014. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/22737. Acesso em: 15 maio 2020.

MORGADO, F. S. A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do Projeto Horta Viva nas escolas municipais de Florianópolis. 2006. 50 f. Monografia (Graduação em Agronomia) – Centro de Ciências Agrárias, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/118768/230911.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10 mar. 2020.

POLONIA, A. C.; DESSEN, M. A. Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola. Psicol. Esc. Educ. , Maringá, v. 9, n. 2, p. 303-3012, 2005. Doi: 10.1590/S1413-85572005000200012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/yLDq54PMBGp7WSM3TqyrDQz/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2020.

SANTOS, J. F. L.; SANTOS, D. B. Horta um instrumento pedagógico na Escola Municipal Jardim das Flores: uma aliada na educação ambiental. Extensio, Florianópolis, v. 11, n. 17, p. 152-160, 2014. Doi: 10.5007/1807-0221.2014v11n17p152. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2014v11n17p152. Acesso em: 18 maio 2020.

SENAR. Serviço Nacional de Aprendizagem Rural. Hortaliças: cultivo de hortaliças raízes, tubérculos, rizomas e bulbos. Brasília: SENAR, 2012.

SILVA, A. V. et al. Projeto horta e compostagem: tratamento de resíduos sólidos em escola pública em Urutaí. Scientific Electronic Archives, Rondonópolis, v. 13, n.1, p.36-41, 2020. Doi: 10.36560/1262019929. Disponível em: https://sea.ufr.edu.br/SEA/article/view/929. Acesso em: 18 maio 2020.

SILVA, L. A. H. et al. Horta natural: cultivar para uma vida saudável através do uso de Bokashi e isenta de agrotóxicos. In: ANUÁRIO DA PRODUÇÃO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DISCENTE, v. 13, n. 20, São Paulo, 2012. Disponível em: https://repositorio.pgsskroton.com/bitstream/123456789/1223/1/artigo%206.pdf. Acesso em: 18 maio 2020.

SORRENTINO, M. et al. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 285-299, 2005. Doi: 10.1590/S1517-97022005000200010. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27977. Acesso em: 15 maio 2020.

SOUZA, J. L. Agricultura orgânica: tecnologias para a produção de alimentos saudáveis. Vitória-ES: INCAPER, 2005.

Published

2021-06-30

How to Cite

SILVA, A. R. F. e; MELO, G. R. C.; CAETANO, M.; FONSECA, A. P. M. Garden at school: an environmental education strategy in a public school of Divinópolis, State of Minas Gerais. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 122–136, 2021. DOI: 10.14393/REE-v20n12021-54276. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/54276. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)