Experience report of a nutritional education action to promote fish consumption by children of elementary education in Palmas, State of Tocantins, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v16n12017_rel05

Keywords:

Public Health, School nutritional education, Fish

Abstract

The aim of this report is to describe a nutritional education activity planned to encourage the fish consumption in a primary school in Palmas, State of Tocantins, Brazil, within the scope of the project "Transfer of Technology for the insertion of family farmed fish in school meal" conducted by the Nutrition Faculty of the Federal University of Tocantins and the Brazilian Agricultural Research Corporation, which aims to establish strategies for insertion of fish in school meals, offering a healthy animal protein for students and opening new markets for artisanal fishermen. The activity consisted in the presentation of a theatrical play, with the inclusion of parodies of children's songs, being its effectiveness evaluated through the application of structured questionnaires before and after the educational action. It was concluded that the experiment was satisfactory, increasing the correct answers about the fish consumption benefits after this intervention. Nutrition education has proven to be an important tool for health promotion, since it is a cheap and simple way to bring information to the most diverse social groups, becoming an ally for disease prevention and stimulating a healthy lifestyle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catarina Francisca Morais Lima, Universidade Federal do Tocantins

Undergraduate student in Nutrition, Federal University of Tocantins, State of Tocantins, Brazil.

 

Myrella Lima Pinto, Universidade Federal do Tocantins

Undergraduate student in Nutrition, Federal University of Tocantins, State of Tocantins, Brazil.

Hellen Christina de Almeida Kato, Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária

Master in Food Science and Technology, Federal University of Pará, Brazil; researcher B of the Brazilian Agricultural Research Corporation (EMBRAPA), working in Technology Transfer at the Fishery and Aquaculture Unit, Palmas, Tocantins, Brazil.

Caroline Roberta Freitas Pires, Universidade Federal do Tocantins

PhD in Food Science, Federal University of Lavras, State of Minas Gerais, Brazil; assistant professor 1 at the Federal University of Tocantins, State of Tocantins, Brazil.

References

ALGAYER, K. R.; TRUGILLO E. A. A música como ferramenta pedagógica no aprendizado da criança. Eventos Pedagógicos, Sinop, v. 4, n. 2, p.136-145, ago.-dez. 2013. Disponível em: http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos/article/viewFile/1276/945. Acesso em: 20 jan. 2017.

ALVES, L.; MELO, D. H. C.; MELO, J. F. Análise do conhecimento nutricional de adolescentes, pré e pós atividade educativa. Em Extensão, Uberlândia, v. 8, n. 2, p. 68-79, jul.-dez. 2009. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20532. Acesso em: 20 jan. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Cartilha Nacional da Alimentação Escolar, Brasília: Ministério da Educação, 2015.

______. Ministério da Educação. Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 17 jun. 2009.

______. Ministério da Educação. Resolução/CD/FNDE nº 38, de 16 de julho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 17 jul. 2009.

______. Ministério da Educação. Resolução CFN nº 647/2010, de 23 de agosto de 2010. Dispõe sobre as atribuições do nutricionista, estabelece parâmetros numéricos mínimos no âmbito do programa de alimentação escolar e da outas providencias. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 25 ago. 2010.

______. Ministério da Pesca e Aquicultura. Mapeamento da Inclusão do Pescado na Alimentação Escolar. Brasília: MPA, 2012.

CARVALHO, K. I. F. S.; ALVES, M. I. S. A.; VIDAL, J. M. A. Ações educativas de incentivo ao consumo de peixe por escolares da rede municipal de Serra Talhada-PE. In: JORNADA DE ENSINO E PESQUISA E EXTENSÃO – JEPEX, 13., 2013, Recife. Anais… Recife: Editora da UFRPE, 2013.

COSTA, T. V. et al. Aspectos do consumo e comércio de pescado em Parintins-AM. Boletim do Instituto de Pesca, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 63-75, 2013. Disponível em: http://revistas.bvs-vet.org.br/bolinstpesca/article/view/35580/39993. Acesso em: 10 jan. 2017.

FERNANDES, P. S. et al. Avaliação do efeito da educação nutricional na prevalência de sobrepeso/obesidade e no consumo alimentar de escolares do ensino fundamental. Jornal de Pediatria, Porto Alegre, v. 85, n. 4, p. 315-321, ago. 2009. doi: 10.1590/S0021-75572009000400008.

SANTOS, L. A. S. Educação alimentar e nutricional no contexto da promoção de práticas alimentares saudáveis. Revista de Nutrição, Campinas, v. 18, n. 5, p. 681-692, set-out. 2005. doi: 10.1590/S1415-52732005000500011

SARTORI, A. G. O; AMANCIO, R. D. Pescado: importância nutricional e consumo no Brasil. Segurança Alimentar e Nutricional, Campinas, v.19, n. 2, p. 83-93, 2012. doi: 10.20396/san. v19i2.8634613.

SEGALLA, R.; SPINELLI, R. B. Avaliação e educação nutricional para idosos institucionalizados no município de Erechim-RS. Vivências: Revista Eletrônica de Extensão da URI, Erechim, v. 9, n. 16, p. 77-88, maio 2013. Disponível em: http://www.reitoria.uri.br/~vivencias/Numero_016/artigos/pdf/Artigo_08.pdf. Acesso em: 12 jan. 2017.

SOUZA, W. A.; VILAS BOAS, O. M. G. C. Orientação sobre o uso de vitamina A na saúde escolar: comparação de técnicas pedagógicas. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 183-190, 2004. doi: 10.1590/S1413-81232004000100018.

Published

2018-07-03

How to Cite

LIMA, C. F. M.; PINTO, M. L.; KATO, H. C. de A. .; PIRES, C. R. F. . Experience report of a nutritional education action to promote fish consumption by children of elementary education in Palmas, State of Tocantins, Brazil. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 140–149, 2018. DOI: 10.14393/REE-v16n12017_rel05. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/37874. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)