Teachers' perceptions about school violence:

what basic education teachers think about an extension practice on human rights and diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2025-77655

Keywords:

School violence, Human rights, Diversity, Teacher training, Basic education

Abstract

This article explores the perception of basic education teachers about school violence, based on an extension practice on human rights and diversity. School violence is a complex and recurring phenomenon that directly impacts the experience of teachers and students. This study was carried out as part of the ‘FALA JOVEM: diálogos sobre violências e formas de resistências vivenciadas por estudantes do ensino médio em uma escola estadual de Governador Valadares’ research and extension project, during a teacher training session in a state school located in the city of Governador Valadares, state of Minas Gerais. The research adopted a quantitative and qualitative approach, using data collected through a questionnaire applied to teachers. The results indicate that verbal and psychological violence are the forms perceived by the respondents as the most frequent in the school context, with most teachers choosing to refer cases to the principal or pedagogical coordinator, instead of intervening directly. The analysis suggests that school violence reflects structural inequalities and that continued training for teachers on human rights and diversity issues, combined with effective institutional policies, is essential for a more adequate confrontation of violence in the context of basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Edmarcius Carvalho Novaes, Vale do Rio Doce University

    PhD in Human Sciences, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; professor at the Vale do Rio Doce University, State of Minas Gerais, Brazil; coordinator of the project ‘FALA JOVEM: diálogos sobre violências e formas de resistências vivenciadas por estudantes do ensino médio em uma escola estadual de Governador Valadares’.

  • Renata Greco de Oliveira, Vale do Rio Doce University

    PhD in Human Sciences, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; professor at Vale do Rio Doce University, State of Minas Gerais, Brazil; institutional coordinator and area coordinator in PIBID-UNIVALE.

  • Ana Cristina Marques de Oliveira, Minas Gerais Department of Education

    PhD in Human Sciences, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; tenured state civil servant of the State Secretariat of Education of Minas Gerais (SRE - Governador Valadares), State of Minas Gerais, Brazil; principal of the Israel Pinheiro State School, State of Minas Gerais, Brazil.

  • Tiago de Castro Silva, Vale do Rio Doce University
    Master's student in Integrated Territory Management, Vale do Rio Doce University, State of Minas Gerais, Brazil.
  • Linda Carten Estevan Lopes, Vale do Rio Doce University
    Master's student in Integrated Territory Management, Vale do Rio Doce University, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei n° 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências. Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 3 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 1, de 30 de maio de 2012. Estabelece Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10889-rcp001-12&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 3 jul. 2024.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FORPROEX. FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES DE EDUCAÇÃO SUPERIOR PÚBLICAS BRASILEIRAS Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012.

GOMES, A. M. A.; OLIVEIRA, R. G.; FERNANDES, V. C. Repensando a extensão: formação com professores orientadores de extensão e coordenadores de cursos de graduação da UNIVALE. In: NOGUEIRA, A. B.; SILVA, A. W. C.; PLACIDO, V. L. S. (org.). A prática da extensão universitária na formação e no impacto dos agentes envolvidos. Campinas: Splendet PUC-Campinas, 2024. p. 279-297.

HENNING, C. E. Interseccionalidade e pensamento feminista: as contribuições históricas e os debates contemporâneos acerca do entrelaçamento de mercadores sociais da diferença. Mediações, Londrina, v. 20, n. 2, p. 97-128, jul./dez. 2015. DOI 10.5433/2176-6665.2015v20n2p97. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/22900. Acesso em: 3 jul. 2024.

NONATO, E. M. N. et al. A relação entre o campo de possibilidades e o projeto de vida de jovens em situação de conflito escolar. Educação, Santa Maria, v. 47, p. 1-23, 2022. DOI 10.5902/1984644447403. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/47403. Acesso em: 4 jul. 2024.

NOVAES, E. C. “Prazer, maricona”: multiterritorialidades de homens gays envelhecentes em Governador Valadares. 2022. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/245687. Acesso em: 3 jul. 2024.

NOVAES, E. C. et al. Vivências de juventudes LGBTQIAPN+ no ensino superior: entre marcadores sociais de diferença e violências de gênero. Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1726-1743, set./dez. 2024. DOI 10.5216/ia.v49i3.80696. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80696. Acesso em: 4 jul. 2024.

OLIVEIRA, A. C. M. Itinerários de (in)disciplinas, violências e conflitos escolares: narrativas de vivências e r-existências no território escolar. 2022. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/244435. Acesso em: 4 jul. 2024.

PINTO, F. D. A.; OLIVEIRA, R. G. A dialogicidade na extensão universitária: experiências “para” e “com” o coletivo Abayomi. In: NOGUEIRA, A. B.; SILVA, A. W. C.; PLACIDO, V. L. S. (org.). A prática da extensão universitária na formação e no impacto dos agentes envolvidos. Campinas: Splendet PUC-Campinas, 2024. p. 179-195.

TEIXEIRA, J. M.; SANCHES, A. Marcadores sociais da diferença e educação para os direitos humanos. Respeitar é preciso, 30 ago. 2023. Disponível em: https://respeitarepreciso.org.br/marcadores-sociais-da-diferenca-e-educacao-em-direitos-humanos/. Acesso em: 15 mar. 2025.

UNIVALE. UNIVERSIDADE VALE DO RIO DOCE. Política de extensão da UNIVALE. Governador Valadares: UNIVALE, 2020.

Published

2025-08-14

How to Cite

NOVAES, Edmarcius Carvalho; OLIVEIRA, Renata Greco de; OLIVEIRA, Ana Cristina Marques de; SILVA, Tiago de Castro; LOPES, Linda Carten Estevan. Teachers’ perceptions about school violence:: what basic education teachers think about an extension practice on human rights and diversity. Em Extensão, Uberlândia, p. 30–43, 2025. DOI: 10.14393/REE-2025-77655. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/77655. Acesso em: 22 dec. 2025.