The “TransformAtion 2024 Program” in the town of Carmo do Paranaíba, state of Minas Gerais, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-76649

Keywords:

Professional training, Education, Teaching, Social inclusion

Abstract

The present study aimed to report on the activities developed within the scope of the outreach project promoted by the Federal University of Uberlândia (UFU) in the town of Carmo do Paranaíba, in Minas Gerais (MG) State, Brazil. Entitled “TransformAtion 2024 Program”, the project stood out as an innovative initiative focused on professional training and strengthening social inclusion. Throughout the program, eight training courses were offered, such as: Sewing, Cooking, Waitering, Basic Computer Skills, Basic English, Brazilian Sign Language (Libras), Music in Special Education, and a Preparatory Course for College Entrance Exams. A total of 245 places were available, although there were 543 applications, demonstrating the relevance of the initiative to the population and the great interest of the local community. Through accessible and targeted teaching, the program contributed to expanding educational and professional opportunities, strengthening essential skills for the job market and daily life. In addition, the “TransformAtion 2024 Program” represented an opportunity to strengthen ties between the university and the community, reinforcing UFU's commitment to the democratization of knowledge and human development. The actions carried out highlight the potential of education as a vector for positive change, directly impacting the quality of life of participants and their families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Diego de Brito Piau, Federal University of Uberlândia

    PhD in Electrical Engineering, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

  • Marília Gonçalves Marques, Federal University of Viçosa

    PhD in Civil Engineering, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Viçosa, State of Minas Gerais, Brazil.

  • Elise Saraiva, Federal University of Uberlândia

    PhD in Electrical Engineering, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BERNHEIM, C. T.; CHAUÍ, M. S. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento. Brasília: Unesco, 2008.

BRASIL. Decreto n° 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, DF, 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 27 nov. 2025.

BRASIL. Lei n° 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Brasília, DF, 2002. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 27 nov. 2025.

CRISTOFOLETTI, E. C.; SERAFIM, M. P. Dimensões metodológicas e analíticas da extensão universitária. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 1, p. e90670, 2020. DOI 10.1590/2175-623690670. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/jY9GgBb45W8YhHLQYCggLNt/?lang=pt. Acesso em: 27 nov. 2025.

FERNANDES, M. C. et al. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 4, p. 169-194, dez. 2012. DOI 10.1590/S0102-46982012000400007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/SfxX7fpVccbMrSSDHqCSNhy/?lang=pt. Acesso em: 27 nov. 2025.

FRAGA, L. S. Extensão e transferência de conhecimento: as incubadoras tecnológicas de cooperativas populares. 2012. Tese (Doutorado em Política Científica e Tecnológica) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/903143. Acesso em: 27 nov. 2025.

LISBÔA FILHO, F. F. Extensão universitária: gestão, comunicação e desenvolvimento regional. Santa Maria: Facos-UFSM, 2022.

OLIVEIRA, F.; GOULART, P. M. Fases e faces da extensão universitária: rotas e concepções. Ciência em Extensão, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 8-27, 2015. DOI 10.23901/1679-4605.2015v11n3p8-27. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1225. Acesso em: 27 nov. 2025.

SERRANO, R. M. S. M. Conceitos de extensão universitária: um diálogo com Paulo Freire. Extelar, João Pessoa, v. 13, n. 8, p. 1-15, 2013. Disponível em: https://share.google/VB9a1EIjtLHgXUCTb. Acesso em: 27 nov. 2025.

SIQUEIRA, S. M. C. et al. Atividades extensionistas, promoção da saúde e desenvolvimento sustentável: experiência de um grupo de pesquisa em Enfermagem. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. e20170021, 2017. DOI 10.5935/1414-8145.20170021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/8JpTVtG3kzhMQPSNH6pnbMm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 nov. 2025.

Published

2025-12-23

How to Cite

PIAU, Diego de Brito; MARQUES, Marília Gonçalves; SARAIVA, Elise. The “TransformAtion 2024 Program” in the town of Carmo do Paranaíba, state of Minas Gerais, Brazil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 3, p. 465–477, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-76649. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/76649. Acesso em: 27 dec. 2025.