Popular education vs. education for the popular classes
emancipation or adaptation?
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-76290Keywords:
Neuroscience and education, Human development, Sensory education, Popular educationAbstract
In writing this article, we aimed to propose a friendly debate on the role of education in relation to training aimed at the popular classes, in light of the reflections produced by Paulo Freire. In addition, we consider the ideas formulated by other intellectuals in the fields of education, sociology, and neuroscience, as well as how this training aligns with the projects of reality that we intended to produce. Furthermore, we present an embryonic discussion for our research group, especially related to the place of sensory experience in the formation of the individuals as one of the possible dimensions of human experience. The purpose of this textual organization is to reflect on whether we are contributing to the formation or adaptation of the subject to the existing reality with its limitations and contradictions. In this sense, we start from a bibliographic analysis of theoretical contributions that can help us in this endeavor, confronting the aspects of reality that cross our minds as we think and write. This movement led us to consider that, in view of the hegemonic perspectives that guide school education in Brazil, popular education, as a political-pedagogical project that presupposes the formation of an emancipated individual, has no place in schools, which empty reality of meaning and sustain the adaptation of subjects to existing reality.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz & Terra, 2010.
COUTINHO, E. (dir.). Cabra marcado para morrer. Rio de Janeiro: Mapa Filmes, 1984. Documentário (119 min).
FERNANDES, F. O desafio educacional. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1993.
FREIRE, P. Educação na cidade. São Paulo: Cortez, 2006.
GOÉS, M. De pé no chão também se aprende a ler. [Entrevista cedida à] Prefeitura Municipal de Natal/RN. Fórum EJA. Natal, 1964. Disponível em: https://forumeja.org.br/brasil/entrevista-com-moacyr-de-goes/. Acesso em: 16 dez. 2025.
GOHN, M. G. Movimentos sociais e educação. São Paulo: Cortez, 1992.
INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Notas estatísticas: censo escolar 2018. Brasília: INEP, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf. Acesso em: 23 set. 2025.
MARX, K. Teses sobre Feuerbach. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
NICOLELIS, M. O verdadeiro criador de tudo: como o cérebro humano esculpiu o universo como nós conhecemos. São Paulo: Planeta, 2020.
OLIVEIRA, F. Crítica à razão dualista: o ornitorrinco. São Paulo: Boitempo, 2008.
OLIVEIRA, F. Brasil: uma biografia não autorizada. São Paulo: Boitempo, 2018.
SALLES, J. F.; PARENTE, M. A. M. P. Processos cognitivos na leitura de palavras em crianças: relações com compreensão e tempo de leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 321-331, 2002. DOI 10.1590/S0102-79722002000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/3FcxqfWxLMVq3c83Gs3q8mJ/?format=html&lang=pt. Acesso em: 23 set. 2025.
SCHWARZ, R. Que horas são? Ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leandro Machado dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


