Popular education vs. education for the popular classes

emancipation or adaptation?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-76290

Keywords:

Neuroscience and education, Human development, Sensory education, Popular education

Abstract

In writing this article, we aimed to propose a friendly debate on the role of education in relation to training aimed at the popular classes, in light of the reflections produced by Paulo Freire. In addition, we consider the ideas formulated by other intellectuals in the fields of education, sociology, and neuroscience, as well as how this training aligns with the projects of reality that we intended to produce. Furthermore, we present an embryonic discussion for our research group, especially related to the place of sensory experience in the formation of the individuals as one of the possible dimensions of human experience. The purpose of this textual organization is to reflect on whether we are contributing to the formation or adaptation of the subject to the existing reality with its limitations and contradictions. In this sense, we start from a bibliographic analysis of theoretical contributions that can help us in this endeavor, confronting the aspects of reality that cross our minds as we think and write. This movement led us to consider that, in view of the hegemonic perspectives that guide school education in Brazil, popular education, as a political-pedagogical project that presupposes the formation of an emancipated individual, has no place in schools, which empty reality of meaning and sustain the adaptation of subjects to existing reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leandro Machado dos Santos, Federal Rural University of Rio de Janeiro

    Doctor in Education, Contemporary Contexts and Pedagogical Demands, Federal Rural University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the same institution.

References

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz & Terra, 2010.

COUTINHO, E. (dir.). Cabra marcado para morrer. Rio de Janeiro: Mapa Filmes, 1984. Documentário (119 min).

FERNANDES, F. O desafio educacional. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1993.

FREIRE, P. Educação na cidade. São Paulo: Cortez, 2006.

GOÉS, M. De pé no chão também se aprende a ler. [Entrevista cedida à] Prefeitura Municipal de Natal/RN. Fórum EJA. Natal, 1964. Disponível em: https://forumeja.org.br/brasil/entrevista-com-moacyr-de-goes/. Acesso em: 16 dez. 2025.

GOHN, M. G. Movimentos sociais e educação. São Paulo: Cortez, 1992.

INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Notas estatísticas: censo escolar 2018. Brasília: INEP, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf. Acesso em: 23 set. 2025.

MARX, K. Teses sobre Feuerbach. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

NICOLELIS, M. O verdadeiro criador de tudo: como o cérebro humano esculpiu o universo como nós conhecemos. São Paulo: Planeta, 2020.

OLIVEIRA, F. Crítica à razão dualista: o ornitorrinco. São Paulo: Boitempo, 2008.

OLIVEIRA, F. Brasil: uma biografia não autorizada. São Paulo: Boitempo, 2018.

SALLES, J. F.; PARENTE, M. A. M. P. Processos cognitivos na leitura de palavras em crianças: relações com compreensão e tempo de leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 321-331, 2002. DOI 10.1590/S0102-79722002000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/3FcxqfWxLMVq3c83Gs3q8mJ/?format=html&lang=pt. Acesso em: 23 set. 2025.

SCHWARZ, R. Que horas são? Ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Published

2025-12-23

How to Cite

SANTOS, Leandro Machado dos. Popular education vs. education for the popular classes: emancipation or adaptation?. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 3, p. 188–205, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-76290. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/76290. Acesso em: 27 dec. 2025.