School in the countryside as an educational precursor
the historicity of education in Moreira Sales/PR
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-74243Keywords:
Rural Education, Countryside education, Teaching, Local communityAbstract
In this article, we propose discussions regarding the historicity of formal education in the rural area of Moreira Sales/PR. This production is an excerpt from a master's thesis completed in 2023, and its analysis was based on the historical investigation of the concept of schools located in the countryside, where we discuss the possible terminological differentiations between “rural” and “from the countryside.” As a methodology, we used bibliographic research, drawing from studies related to rural education and discussions of public policies through programs associated with this teaching mode. We emphasize that a school situated in a rural area is significant for its regional context, whether with a “rural” or “from the countryside” perspective, even if class consciousness, struggle, and permanence in the countryside are only addressed in schools that adhere to a Countryside Education framework.
Downloads
References
ALVES, F. D.; ZANOTTO L. A função social da escola e a educação do campo: uma proposta humanizadora. Revista NUPEM, Campo Mourão, v. 11, n. 22, p. 133-144, jan./abr. 2019. DOI 10.33871/nupem.v11i22.626. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/nupem/article/view/5581. Acesso em: 10 out. 2024.
Andrade, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo: Atlas, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/ CEB nº 23/2007, de 12 de setembro de 2007. Consulta referente às orientações para o atendimento da Educação do Campo. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/pceb023_07.pdf. Acesso em: 1 set. 2022.
COSTA, M. L.; CABRAL, C. L. O. Da educação rural à educação do campo: uma luta de superação epistemológica/paradigmática. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 1, n. 2, p. 177-203, jul./dez 2016. DOI 10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p177. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/2763/9296. Acesso em: 26 out. 2021.
SILVA, I. M. S.; CECÍLIO, M. A.; HIROSE, K. Políticas públicas e Educação no e do Campo: formação docente. Publicatio UEPG: Ciências Sociais Aplicadas, Ponta Grossa, v. 16, n. 2, p. 201-207, 2009. DOI 10.5212/PublicatioHum.v.16i2.201207. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/sociais/article/view/2848. Acesso em: 5 ago. 2023.
FERREIRA, F. J.; BRANDÃO, E. C. Fechamento de escolas do campo no Brasil e o transporte escolar entre 1990 e 2010: na contramão da educação do campo. Imagens da Educação, Maringá, v. 7, n. 2, p. 76-86, 2017. DOI 10.4025/imagenseduc.v7i2.36910. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/36910. Acesso em: 20 set. 2022.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. População no último censo [2022]. Moreira Sales, Paraná, 2022.
MST. Movimento dos Trabalhadores Sem Terra. Educação MST. 2011. Disponível em: https://mst.org.br/educacao/. Acesso em: 5 ago. 2023.
RODRIGUES, A. C. S. et al. Nucleação de escolas no campo: conflitos entre formação e desenraizamento. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 2, p. 707-728, 2017. DOI 10.1590/2175-623657687. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/gQ3Yj75WDy9cKTRm4dwqpjp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 out. 2024.
SANTOS, V. C.; GARCIA, F. M. O fechamento de escolas do campo no Brasil: da totalidade social a materialização das diretrizes neoliberais. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, São Mateus, v. 1, n. 4, p. 264-289, out. 2020. DOI 10.47456/krkr.v1i4.31790. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/31790/21771. Acesso em: 5 maio 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raquel Marina Lôbo Barreto, Fred Maciel, Fabiane Freire França
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.