From secondary school to higher education
the unprecedented viable in training rural educators
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-73770Keywords:
Educators training, MST, ProneraAbstract
In debates on rural education and popular education, the aim is to historicize the struggles of the Landless Rural Workers Movement (MST) in the educational agenda. In this context, the focus is on the state of Espírito Santo, with a view to recalling the formative trajectory resulting from the articulations with public institutions, in the development of the partnerships that led to the Teaching and Pedagogy of Land courses. The data obtained from the research, which was carried out in the framework of a doctoral course, shows the importance and necessity of the university in this process. With references based on Paulo Freire and Mikhail Bakhtin, the importance of MST in the lives of the course participants is reaffirmed, as well as the access possibility to higher education resulting from the National Program for Education in Agrarian Reform (PRONERA) and, consequently, the contribution to the process of teacher training in rural subjects, as well as the strengthening of MST.
Downloads
References
ARROYO, M. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF/Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2014.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394. de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Agrário. II PNERA: Relatório da II Pesquisa Nacional sobre a Educação na Reforma Agrária. Brasília, DF, 2015.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Decreto n° 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Brasília, DF, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm. Acesso em: 20 abr. 2024.
CAMPOS, J. C.; HENRIQUE, P.; KOLING, E. Pronera: 24 anos de conquista e resistência na Educação do Campo. MST, [s. l.]. Disponível em: https://mst.org.br/2022/04/16/pronera-24-anos-de-conquista-e-resistencia-na-educacao-do-campo%EF%BF%BC/. Acesso em: 20 abr. 2024.
FERNANDES, F. A universidade brasileira: reforma ou revolução? São Paulo: Expressão Popular, 2020.
FERNANDES, F. Florestan Fernandes: leituras e legados. São Paulo: Global, 2010.
FOERSTE, E. Pedagogia da terra: uma avaliação da experiência da UFES. 2004. 131 f. Relatório final de pesquisa (Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2004. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.abong.org.br/handle/11465/1839. Acesso em: 20 abr. 2024.
FONEC. Resistência ativa: a educação do campo e os desafios para 2022. Destinatário: Grupo de Coordenação do Fonec. Brasília, 2022.
FRANÇA, D. M. Vivências da Pedagogia do Movimento em escolas de assentamentos MST/ES. 2013. 271 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013. Disponível em: https://sappg.ufes.br/tese_drupal//tese_6825_Viv%EAncias%20da%20Pedagogia%20do%20Movimento%20em%20Escolas%20de%20Assentamentos%20MST_ES.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Tradução de Rosika Darcy de Oliveira. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Notas de Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.
MOLINA, M. C. A contribuição do PRONERA na construção de políticas públicas de educação do campo e desenvolvimento sustentável. 2003. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília 2003.
MOLINA, M. C.; SANTOS, C. A.; BRITO, M. M.B. O Pronera e a produção do conhecimento na formação de educadores e nas ciências agrárias: teoria e prática no enfrentamento ao bolsonarismo. REVEDUC, São Carlos, v. 14, p. 1-25, 2020. DOI 10.14244/198271994539. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4539. Acesso em: 20 abr. 2024.
PIZETTA, A. J. Formação e práxis dos professores de Escolas de assentamentos: a experiência do MST no Espírito Santo. 1999. 285 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 1999.
SÁNCHEZ, D. S. Resistência e formação na produção do comum: O curso Pedagogia da Terra da UFES. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2011.
SOUZA, M. A. A Educação do campo no Brasil. In: SOUZA, E. C.; CHAVES, V. L. J. (org.). Documentação, memória e história da educação no Brasil: diálogos sobre políticas de educação e diversidade. Tubarão: Copiart, 2016a. p. 133-157.
SOUZA, M. A. Educação e movimentos sociais do campo: a produção do conhecimento no período de 1987 a 2015. 2. ed. Curitiba: Editora da UFPR, 2016b.
UFES; PRONERA; MST. Curso Pedagogia da Terra para educadores e educadoras das escolas de assentamentos de trabalhadores rurais do Brasil. Resumo das Monografias dos alunos da Pedagogia da Terra. Vitória, 2003.
VIEIRA, M. A. F. O. Trajetórias de atuação e de formação docente na educação infantil do campo: narrativas dos egressos dos cursos Magistério e Pedagogia da Terra - MST. 2023. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2023.
VIEIRA, M. A. F. O.; CÔCO, V. O curso pedagogia da terra e a formação de educadores do MST: abordagens das produções científicas. Dialogia, São Paulo, n. 39, p. 1-18, 2021. DOI 10.5585/39.2021.20625. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20625. Acesso em: 10 abr. 2024.
VIEIRA, M. A. F. O; CÔCO, V. Da educação rural à educação do campo: percursos históricos da educação infantil a partir das produções acadêmicas e da legislação brasileira. In: SOUZA, E. C.; CHAVES, V. L. J. (org.). Documentação, memória e história da educação no Brasil: diálogos sobre políticas de educação e diversidade. Tubarão: Copiart, 2016. p. 83-105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marle Aparecida Fideles de Oliveira Vieira, Valdete Côco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.