Student training for self-regulated learning

an experience in adult education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73464

Keywords:

Self-regulated learning, Adults and Young Adults Education, Learning strategies, Educational Psychology

Abstract

Self-regulated learning involves an individual's ability to manage their thoughts, emotions, and behaviors to achieve learning goals. This article presents an experience report of student training in self-regulated learning conducted with students in adult education at a school in Belo Horizonte, State of Minas Gerais, Brazil. It is considered that self-regulated learning is a relevant yet insufficiently explored topic in adult education. The training aims to enable students and teachers in this modality to deal with adult education in a self-directed manner, thereby enhancing the overall educational experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jussara Biagini, Universidade do Estado de Minas Gerais

PhD in Education, Pontifical Catholic University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at the University of Granada, Spain; professor at the State University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; technique in educational matters at the Federal Center for Technological Education of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil.

 

Fábio Luiz Nunes, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Master degree student in Linguistic Studies, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; technical-administrative professional at the Federal Center of Technological Education of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BANDURA, A. Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1986.

BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. A. J. Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BARROS, M. M.; SILVA, W. L.; ANDRADE, W. Os desafios da EJA: dos aspectos legais à realidade da prática na escola. Cadernos Acadêmicos, Palhoça, v. 8, n. 1, p. 31-41, 2022. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/CA/article/view/18346. Acesso em: 4 jun. 2024.

BECK, J. Terapia cognitivo-comportamental: teoria e prática. Tradução de Sandra Mallmann da Rosa. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

BEZERRA, B. R. et al. Terapia de relaxamento muscular de Jacobson em pessoas com ansiedade: revisão integrativa. Acervo Saúde, [s. l.], n. 51, p. 1-11, 2020. DOI 10.25248/reas.e3438.2020. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/download/3438/2136/. Acesso em: 10 set. 2023.

BORBA, S. I. Educação de Jovens Adultos e Idosos: sujeitos de direitos de uma educação político-pedagógica. Diversitas Journal, Santana do Ipanema, v. 6, n. 1, p. 1465-1477, 2021. DOI 10.17648/diversitas-journal-v6i1-1743. Disponível em: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1743. Acesso em: 4 jun. 2024.

BORUCHOVITCH, E. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 1-14, 1999. DOI 10.1590/S0102-79721999000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/3RxKbjT7k9bdC5dFQmnyJbH/. Acesso em: 5 jun. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar: 2022. Brasília, DF, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados/2022. Acesso em: 22 set. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 set. 2023.

CAETANO, M. O. R.; ALLIPRANDINI, P. M. Z. Aprendizagem autorregulada em alunos da Educação de Jovens e Adultos: análise da produção científica nacional. Cocar, Belém, v. 18, n. 36, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4016. Acesso em: 4 jun. 2024.

CASARIN, S. T.; PORTO, A. R. Relato de experiência e estudo de caso: algumas considerações. Journal of Nursing and Health, Pelotas, v. 11, n. 2, 2021. DOI 10.15210/jonah.v11i4.21998. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/21998. Acesso em: 3 set. 2023.

DALTRO, M. R.; FARIA, A. A. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812019000100013. Acesso em: 4 jun. 2024.

ELLIS, A. Reason and emotion in psychotherapy. Nova York: Lyle Stuart, 1962.

FORTUNATO, I. O relato de experiência como método de pesquisa educacional: método(s) de pesquisa em educação. São Paulo: Edições Hipótese, 2018.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1967.

GANDA, D. R.; BORUCHOVITCH, E. A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 46, p. 71-80, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psie/n46/n46a08.pdf. Acesso em: 4 jan. 2024.

LEAHY, R. L.; TIRCH, D; NAPOLITANO, L. A. Regulação emocional em psicoterapia: um guia para o terapeuta cognitivo-comportamental. Tradução de Ivo H. de Oliveira. Porto Alegre: Artmed, 2013.

MARCELINO, A. C. P. L. O relato de experiência e a formação docente: mapeamento de dissertações e teses. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022.

MARTÍNEZ-LÓPEZ, Z. et al. Self-regulation of academic emotions: recent research and prospective view. Anales de Psicología, Murcia, v. 37, n. 3, p. 529-540, 2021. DOI 10.6018/analesps.415651. Disponível em: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S0212-97282021000300015&script=sci_abstract&tlng=en. Acesso em: 4 jun. 2024.

MYERS, D. G. Psicologia. Tradução de Eduardo Jorge C. da Silva e Maria dos Anjos S. Rouch. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

NASCIMENTO, R. O. A ferramenta PDDE interativo como indicador de caminhos: relato de experiência em uma escola da rede municipal de São Paulo. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

NOVAK, J. D. The theory underlying concept maps and how to construct them. Nova York: Cornell University, 2003.

OLISKOVICZ, K.; DAL PIVA, C. As estratégias didáticas no ensino superior: quando é o momento certo para se usar as estratégias didáticas no ensino superior? Revista de Educação, Londrina, v. 15, n. 19, p. 111-127, 2012. Disponível em: https://pdi.ufca.edu.br/projetos/attachments/download/143/1710_Estrat%C3%A9gias_Did%C3%A1ti.pdf. Acesso em: 4 jan 2024.

OLIVEIRA, K. L.; BORUCHOVITCH, E.; SANTOS, A. A. A. Estratégias de aprendizagem e desempenho acadêmico: evidências de validade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 25, n. 4, p. 531-536, 2009. DOI 10.1590/S0102-37722009000400008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/S8xXnzpjt3gbfyDccYKNMZf/abstract/?lang=pt. Acesso em: 4 jan. 2024.

POLYDORO, S. A. J.; AZZI, R. G. Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da Educação, São Paulo, v. 29, p. 75-94, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752009000200005. Acesso em: 4 jun. 2024.

SCHUNK, D. H.; ZIMMERMAN, B. J. Self-regulation and learning. In: REYNOLDS, W. M.; MILLER, G. E. (ed.). Handbook of psychology: educational psychology. Nova Jersey: John Wiley and Sons, 2003. p. 59-78.

ZIMMERMAN, B. J. Attaining self-regulation: a social cognitive perspective. In: BOEKAERTS, M.; PINTRICH, P. R.; ZEIDNER, M. (ed.). Handbook of self-regulation. New York: Academic Press, 2000. p. 13-39.

Published

2024-08-14

How to Cite

BIAGINI, J.; NUNES, F. L. Student training for self-regulated learning: an experience in adult education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 2, p. 329–345, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-73464. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73464. Acesso em: 22 nov. 2024.