Circo Social

nas entrelinhas das produções acadêmicas brasileiras em programas de pós-graduação no Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-70997

Keywords:

Performing arts, Social projects, Popular education, Body education, Social circus

Abstract

Systematic reviews aim to map, discuss, and synthesize academic productions, considering specific fields and contributing to the dissemination of knowledge. The purpose of this article was to present the research “state of the art” on Social Circus in Brazil based on the graduate dissertations. The review of Master's Degree dissertations and PhD theses was carried out considering the main directories of academic research through the keywords in Portuguese (social circus; circus; popular education; art-education). Eight documents were found, two PhD thesis and six master's dissertations, developed in different areas of knowledge. The studies indicated the capillarity of the Social Circus in all regions of the national territory, highlighting the contributions of this socio-educational practice to social transformation. It also emphasized the construction of a pedagogy that dialogues with knowledge and traditions of popular culture, considering the particularities of the communities where each action is developed, with a strong emphasis on art-education processes for children, teenagers, and the young population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Isabel Somme, Universidade Estadual de Campinas

PhD student in Physical Education, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; social educator.

Marco Antonio Coelho Bortoleto, Universidade Estadual de Campinas

PhD in Research in Physical and Sports Activity, University of Lleida, Spain; post-doctorate at Concordia University, Canada; free-docency at State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; professor at the State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil.

References

BARRETO, M.; DUPRAT, R. M.; BORTOLETO, M. A. C. De norte a sul: mapeando a formação em circo no Brasil. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1-32, dez. 2021. DOI 10.5965/1414573103422021e0210. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19785. Acesso em: 9 abr. 2024.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12852.htm. Acesso em: 9 abr. 2024.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF, 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 10 abr. 2024.

CASSOLI, T. Do perigo das ruas ao risco do picadeiro: circo social e práticas educacionais não governamentais. 2006. Dissertação (Mestrado em Psicologia) — Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006. Disponível em: https://app.uff.br/slab/uploads/2006_d_Tiago_Cassoli.pdf. Acesso em: 9 abr. 2024.

CHOUKROUN, B. O.; SPIEGEL, J. B. (org.). The art of collectivity: social circus and the cultural politics of a post-neoliberal vision. Montreal; Kingston; London; Chicago: McGill-Queen’s University Press, 2019.

DAL GALLO, F. A renovação do circo e o circo social. Repertório: Teatro & Dança, Salvador, v. 13, n. 15, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/2033/1/5209-13697-1-PB.pdf. Acesso em: 10 abr. 2024.

DAL GALLO, F. Da rua ao picadeiro: Escola Picolino, arte e educação na performance do circo social. 2009. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) — Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/9624/1/Dal%2520Gallo%2520tese.pdf. Acesso em: 9 abr. 2024.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “Estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. DOI 10.1590/S0101-73302002000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 abr. 2024.

FIGUEIREDO, C. M. S. As vozes do circo social. 2007. Dissertação (Mestrado Profissional em Bens Culturais e Projetos Sociais) — Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: https://hdl.handle.net/10438/2097. Acesso em: 8 abr. 2024.

FONTENELE, I. S. Meu filho, eu sou é de circo!: experiências educacionais e significações juvenis de circo social em Canoa Quebrada, Aracati, Ceará. 2017. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/40705. Acesso em: 10 abr. 2024.

FREIRE, P. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’água, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

FUNDARPE. Fundação de Patrimônio Histórico e Artístico de Pernambuco. Cartilha circo social no Brasil. Resolução da comissão deliberativa da FUNCULTURA. Pernambuco, 2018.

KRIPPENDORFF, K. Content analysis: an introduction to its methodology. Califórnia: Sage Publications, 2018.

LE BRETON, D. Antropologia dos sentidos. Tradução de Francisco Morás. Petrópolis: Vozes, 2016.

LOBO, L.; CASSOLI, T. Circo social e práticas educacionais não governamentais. Psicologia e Sociedade, Recife, v. 18, n. 3, p. 62-67, 2006. DOI 10.1590/S0102-71822006000300009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/78GsCQmfX8QjJswT8ZqGRtx/. Acesso em: 10 abr. 2024.

MANCILLA, C. A. B. O trampolim da razão subalterna, circo social e o pensamento social de Nuestra América. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2007. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18209. Acesso em: 10 abr. 2024.

OLIVEIRA, M. M. Mosaico sobre o circo social no Brasil: projetos, desdobramentos na cena do circo e nascimento do Circo Teatro Palombar. 2019. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) — Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/1126321. Acesso em: 10 abr. 2024.

RIVARD, J.; BOURGEAULT, G.; MERCIER, C. Cirque du monde in Mexico City: Breathing new life into action for young people in difficult situations. The Social Science Journal, Utah, v. 61, n. 199, p. 181-199, 2010.

SANTOS, M. D. A. V. L. Jovens circenses na corda bamba: confetos sobre o riso e o corpo na educação em movimento. Fortaleza: EdUECE, 2018.

SILVEIRA, C. (org.). Rede circo do mundo Brasil: uma proposta metodológica em rede. Rio de Janeiro: FASE, 2003.

SOMME, M. I. A arte como fomentadora do desenvolvimento socio-educativo-cultural: um estudo com crianças e adolescentes em Mogi Mirim-SP. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2014.

TONINI, G.; BAIRRÃO, J. F. M. H. Presença e propósito do circo social: uma iniciativa popular autônoma. Psicol. Soc., Recife, n. 33, p, 1-16, 2021. DOI 10.1590/1807-0310/2021v33228845. Disponível em: https://scielo.br/j/psoc/a/GCpVjcQnThQym5jhBYg4MMC/?lang=pt. Acesso em: 10 abr. 2024.

VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, jul. 2014. DOI 10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/2317. Acesso em: 11 abr. 2024.

Published

2024-04-30

How to Cite

SOMME, M. I.; BORTOLETO, M. A. C. Circo Social: nas entrelinhas das produções acadêmicas brasileiras em programas de pós-graduação no Brasil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 126–148, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-70997. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70997. Acesso em: 21 nov. 2024.