A new concept of education in the Community of Pau Branco

associativism in Riacho de Santana/BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-70727

Keywords:

Associativism, Community, Public policy, Sustainable production

Abstract

This article presents the results of a research study that aimed to analyze the educational practices of the Association of Small Rural Producers of Pau Branco - APAB. The method used was Dialectical Historical Materialism (DHM), and the data collection instruments included questionnaires and document analysis with representatives of Civil Society, Project Developers, project partner members, and families from that community. The collected data revealed that associativism has persisted as a way of carrying out work within APAB. The individuals involved in this context have organized themselves collectively and have benefited from public policies such as the Food Acquisition Program (PAA) and the National School Feeding Program (PNAE), which are alternatives aimed at promoting associativism in rural areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônio Domingos Moreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Master in Education from the State University of Southwest Bahia, Brazil; member of the Study and Research Group on Social Movements, Cultural Diversity and Countryside and Urban Education (GEPEMDECC); member of the Latin American Research Network on Countryside Education, City and Social Movements (REDE PECC-MS); pedagogical coordinator of the municipal education network in Guanambi, Bahia, Brazil.

Arlete Ramos dos Santos

PhD in Education from the Federal University of Minas Gerais, Brazil; post-doctoral internship at the Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho", São Paulo, Brazil; professor at the State University of Southwest Bahia, Brazil; coordinator of the Latin American Research Network on Rural Education, City and Social Movements (REDE PECC-MS); coordinator of the Study and Research Group on Social Movements, Cultural Diversity and Rural and Urban Education (GEPEMDECC).

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico. São Paulo: Editora Atlas S/A, 1999.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto, 1994.

BRASIL. Decreto nº 4.772, de 2 de julho de 2003. Regulamenta o art. 19 da Lei nº 10.696, de 2 de julho de 2003. Brasília, DF, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2003/d4772.htm. Acesso em: 16 fev. 2023.

BRASIL. Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica; altera as Leis nos 10.880, de 9 de junho de 2004, 11.273, de 6 de fevereiro de 2006, 11.507, de 20 de julho de 2007; revoga dispositivos da Medida Provisória no 2.178-36, de 24 de agosto de 2001, e a Lei no 8.913, de 12 de julho de 1994; e dá outras providências. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11947.htm. Acesso em: 16 fev. 2023.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Secretaria de Planejamento e Investimentos Estratégicos. Estudo da Dimensão Territorial para o Planejamento. Brasília: CGEE, 2006. Disponível em: https://www.cgee.org.br/documents/10195/11009772/4Modulo_4PPA_6435.pdf/5a72a55e-9445-4dc1-afb9-680e644b29b3?version=1.0. Acesso em: 20 fev. 2023.

CASTRO, R. A.; SANTOS, A. R. Agroecologia e o potencial contra-hegemônico do inventário da realidade na educação do campo. Revista de Políticas Públicas e Gestão Educacional (POLIGES), Itapetinga, v. 3, n. 1, p. 118-136, 2022. DOI 10.22481/poliges.v3i1.10759. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/poliges/article/view/10759. Acesso em: 5 fev. 2023.

CORADINI, O. L. Engajamento associativo-sindical e recrutamento de elites políticas: tendências recentes no Brasil. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 28, p. 181-203, 2007. DOI 10.1590/S0104-44782007000100012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsocp/a/Md3mvV64WTw9pZm3D3q9vkt/?lang=pt#. Acesso em: 16 fev. 2023.

DIANI, M.; BISON, I. Organizações, coalizões e movimentos. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, v. 3, p. 220-249, 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/1681. Acesso em: 16 fev. 2023.

FARIA, J. H. Economia política do poder: fundamentos. Curitiba: Criar, 2004.

FRANTZ, W. Associativismo, cooperativismo e economia solidária. Rio Grande do Sul: Editora Unijuí, 2012. (Coleção educação à distância).

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2009.

GUILLERM, A.; BOURDET, Y. Autogestão: uma mudança radical. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

HARVEY, D. O enigma do capital e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2011.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE Cidades, 2023. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/riacho-de-santana/panorama. Acesso em: 23 fev. 2023.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

LEONELLO, J. C. O associativismo como alternativa de desenvolvimento na dinâmica da economia solidária. 2010. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Faculdade de História, Direito e Serviço Social, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Franca, 2010. Disponível em: https://www.franca.unesp.br/Home/Pos-graduacao/ServicoSocial/leonello.pdf. Acesso em: 23 fev. 2023.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Editora Atlas, 1999.

MARX, K. Sobre a questão judaica. São Paulo: Boitempo, 1967. (Coleção Marx‑Engels).

MÉSZÁROS, I. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2002.

MOREIRA, A. D. A educação não formal na associação dos pequenos produtores rurais de Pau Branco - APAB no município de Riacho de Santana - BA. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2019. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2020/03/ANT%C3%94NIO-DOMINGOS-MOREIRA.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.

OIT. Organização Internacional do Trabalho. Trabalho e família: rumo a novas formas de conciliação com co-responsabilidade social. Brasília: OIT, 2009. Disponível em: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---ilo-brasilia/documents/publication/wcms_233473.pdf. Acesso em: 23 fev. 2023.

PORTILHO, F. Novos atores no mercado: movimentos sociais econômicos e consumidores politizados. Revista Política & Sociedade, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 199-204, 2009. DOI 10.5007/2175-7984.2009v8n15p199. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/2175-7984.2009v8n15p199. Acesso em: 5 fev. 2023.

PUTNAM, R. D. Comunidade e democracia: a experiência da Itália moderna. 3. ed. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2002.

RICCIARDI, L.; JENKINS, L. R. Cooperativa, a empresa do século XXI: como os países em desenvolvimento podem chegar a desenvolvidos. São Paulo: LTr, 2000.

SANTOS, A. R. Internacionalização da pesquisa e produção do conhecimento sobre educação do campo da área da educação na região nordeste (2013-2020). Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 196-228, 2020. DOI 10.22481/rpe.v16i43.7689. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7689. Acesso em: 12 fev. 2023.

WARREN, M. Democracy and association. Princeton: Princeton University, 2001.

Published

2024-01-16

How to Cite

MOREIRA, A. D.; SANTOS, A. R. dos. A new concept of education in the Community of Pau Branco: associativism in Riacho de Santana/BA. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 228–247, 2024. DOI: 10.14393/REP-2023-70727. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70727. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)