The challenges for the consolidation of art and culture in a teaching institution with an agricultural tradition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-70685

Keywords:

Art, Culture, Education, Cultural rights, Cultural policy

Abstract

The implementation of artistic and cultural initiatives in educational institutions provides students with an experience that goes beyond academic boundaries. This contributes significantly to the formation of more critical and reflective citizens, promoting a complete education that is fully integrated with the world around them. Thinking about these possibilities, this article aims to analyze the challenges faced by the Instituto Federal Goiano – IF Goiano for the consolidation of culture and discuss possibilities to manage, promote and guarantee the right of access to culture by students, employees and local communities. Throughout the text, we present important points from institutional documents and experiences related to the implementation of art and culture actions developed over the last eight years. Students' narratives highlight the undeniable importance of knowledge in art and culture and the benefits arising from involvement in these activities. However, there is a need for managers to effectively implement the guidelines provided for in institutional regulations and establish collaborations with external actors. In this scenario, the presence and promotion of art and culture emerge as essential elements in the construction of human and citizen education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roseli Gonçalves da Rocha, Instituto Federal Goiano

PhD in Social Sciences, Development, Agriculture and Society from the Federal Rural University of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the Instituto Federal Goiano, Goiás, Brazil.

Fausto de Melo Faria Filho, Instituto Federal Goiano

PhD in Physics from the Federal University of Goiás, Brazil; professor at the Instituto Federal Goiano, Goiás, Brazil.

References

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação-PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 16 jan. 2023.

CALABRE, L. A arte e a cultura em tempos de pandemia: os vários vírus que nos assolam. Revista Extraprensa, São Paulo, v. 13, n. 2, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/extraprensa/article/view/170903/162152. Acesso em: 3 jan. 2023.

CECCON, F. A. et al. Breve abordagem acerca da trajetória evolutiva do ensino de artes: necessidade de formação docente e utilização de novas tecnologias do cenário vigente. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. 3, 2020. DOI 10.14393/REP-2020-52353. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/52353/30297. Acesso em: 10 jan. 2023.

CHAUÍ, M. Cultura e democracia. 2. ed. Salvador: Secretaria de Cultura; Fundação Pedro Calmon, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: os intelectuais, o princípio educativo, jornalismo. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71361/40514. Acesso em: 5 maio 2023.

INSTITUTO FEDERAL GOIANO (IF GOIANO). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano. Edital nº 13, de 30 de junho de 2022. Apoio à curricularização da extensão no IF Goiano. 2022. Disponível em: https://suap.ifgoiano.edu.br/media/documentos/arquivos/Edital_N_13_- _Curriculariza%C3%A7%C3%A3o_da_Extens%C3%A3o-2717695946d44f27ae22ada053a9e786.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.

INSTITUTO FEDERAL GOIANO (IF GOIANO). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano. Plano de desenvolvimento institucional – (PDI 2019-2023). Goiânia, 2018. Disponível em: https://suap.ifgoiano.edu.br/media/documentos/arquivos/42_-_PDI_2019-2023.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2002.

ROCHA, R. G.; ROSA FILHO, S. N.; GUIMARÃES, A. G. D. Núcleo de ciência, arte e cultura do IF Goiano: cartilha para proposição de projetos de arte e cultura. Goiânia: IF Goiano, 2017. Disponível em: https://suap.ifgoiano.edu.br/media/documentos/arquivos/CARTILHA_NAIF_1-929828a01ef44207ac879055545bbb9b.pdf. Acesso em: 3 jan. 2023.

SPERBER, J. I. et al. Contribuições do processo de curadoria para a formação de professores de arte: em foco o 1º Desafio das Artes Visuais. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 2, 2022. DOI 10.14393/REP-2022-63721. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63721/34562. Acesso em: 3 jan. 2023.

VEIGA-NETO, A. Cultura, culturas e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, 2003. DOI 10.1590/S1413-24782003000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/G9PtKyRzPcB6Fhx9jqLLvZc/?lang=pt#. Acesso em: 15 jan. 2023.

Published

2024-01-16

How to Cite

ROCHA, R. . G. da; FARIA FILHO, F. de M. The challenges for the consolidation of art and culture in a teaching institution with an agricultural tradition. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 171–184, 2024. DOI: 10.14393/REP-2023-70685. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70685. Acesso em: 23 jul. 2024.