The university extension as an academic educational practice

a community experience beyond assistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-70566

Keywords:

University extension, Popular extension, Popular education, Community experience

Abstract

This text aims to reflect upon my involvement in the construction and development of an extension program at the Federal University of Uberlândia (UFU), based on my role within the Office of Extension and Culture (PROEXC). The central objective is to formulate, through the proposed reflection, the reasons behind the achievement of defined outcomes, and thus, identify a methodology that can contribute to the success of other initiatives. However, to develop the established proposal, I initially sought to consider extension in its essence and developmental trajectory, aiming to comprehend it as a dialogical and educational process, and thereby defining its principles beyond mere assistance. This, in turn, helps identify potential paths for extension work. Therefore, this isn't merely an account of a process and experience, as it was lived and undergone, but rather an analytical elaboration of the constructed experience. It examines how, in the act of construction, educational processes and subjects are formed, mutually educating and exchanging knowledge through dialogue, and subsequently recontextualizing them to a different level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valeria Maria Rodrigues, Universidade Federal de Uberlândia

Master degree in Higher Education Policy and Management from the Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil; administrative technical servant at the same institution.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira e regimenta o disposto na meta 12.7 da lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 4 jan. 2023.

FAGUNDES, J. Universidade e compromisso social: extensão, limites e perspectivas. Campinas: Ed. Unicamp, 1986.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1967.

FREIRE, P. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

FORPROEX. Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. In: ENCONTRO DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS, 1., 1987, Brasília. Anais [...]. Brasília: UNB, 1987. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 4 jan. 2023.

FORPROEX. Plano nacional de extensão universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu/MEC. Brasil, 2000-2001. Disponível em: http://www.prae.ufrpe.br/sites/prae.ufrpe.br/files/pnextensao_1.pdf. Acesso em: 5 jan. 2023.

FORPROEX. Política nacional de extensão universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu/MEC. Manaus, 2012. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: 8 fev. 2023.

RODRIGUES, V. M. O programa de extensão universitária Proext no contexto das políticas educacionais no período de 2003 a 2012: uma análise a partir da experiência da Universidade Federal de Uberlândia. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13999. Acesso em: 20 jan. 2023.

SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

Published

2024-01-16

How to Cite

RODRIGUES, V. M. The university extension as an academic educational practice: a community experience beyond assistance. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 248–270, 2024. DOI: 10.14393/REP-2023-70566. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70566. Acesso em: 23 nov. 2024.