The Freirian dialogy in Argentine Bachilleratos Populares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-70530

Keywords:

Popular Education, Bachilleratos Populares, Dialogy

Abstract

This article, of a qualitative nature, aims to analyze Freirian’s dialogy in Argentine popular public schools for young people and adults, called Bachilleratos Populares, mostly managed in recovered factories and spaces of collective management coordinated by social movements and union organizations. To this end, bibliographical and documental analyses were carried out, from which the influences of popular education of Freirian tradition in the Bachilleratos Populares are discussed, starting from their history, as well as the construction and applicability of their political-pedagogical project. In the end, it deepens the discussion of the aforementioned Freirian dialogue as the central point of the Bachilleratos Populares in the act of reinventing Paulo Freire and new perspectives to think about popular education in the Latin American context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mike Ceriani de Oliveira Gomes, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Master in Education from the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho", São Paulo, Brazil; member of the Organizations and Democracy Research Group (GPOD).

Ignacio Moñino, Universidad de Buenos Aires

Graduated in Anthropology from the Faculty of Philosophy and Letters (FFyL) at the University of Buenos Aires (UBA); Member of the Cooperative of Popular Educators and Researchers (CEIP); Popular Educator.

References

AMPUDIA, M.; ELISALDE, R. Bachilleratos populares en la Argentina: movimiento pedagógico, cartografía social y educación popular. Polifonías Revista de Educación, Luján, v. 4, n. 7, p. 154-177, 2015. Disponível em: http://www.polifoniasrevista.unlu.edu.ar/sites/www.polifoniasrevista.unlu.edu.ar/files/site/7%20-%20Ampudia.pdf. Acesso em: 3 jan. 2023.

ARGENTINA. Ley 1.420 de 1884. Ley reglamentando la Educación Común. Senado y Cámara de Diputa los de la Nación Argentina. Buenos Aires, 1884. Disponível em: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/5421.pdf. Acesso em: 3 jan. 2023.

ARGENTINA. Ministerio de Desarrollo Productivo. Instituto Nacional de Asociativismo y Economía Social. Registro Nacional de Empresas Recuperadas. 2020.

BRANDÃO, C. R. La educación popular de ayer y de hoy. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Biblos, 2017.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Editora Brasiliense, 2006.

BURDMAN, J. La rearticulación identitaria del peronismo a partir del discurso de Carlos Menem. Una perspectiva desde los enfoques de Ernesto Laclau y Slavoj Zizek. Memoria y sociedad, Bogotá, v. 12, n. 25, p. 7-20, 2008. Disponível em: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/view/8181. Acesso em: 14 jan. 2023.

CABADO, G.; GRECO, M.; SAGUIER, V. Los centros educativos de nivel secundario (CENS): una escolarización invisibilizada pero masiva. In: KRICHESKY, M. D. (org.). Secundario adultos. Buenos Aires: Investigación Educativa, 2015. p. 91-106.

CARRI, M. et al. La enseñanza/construcción del cooperativismo como opción político-pedagógica: notas sobre una experiencia. In: DI

MAIO, R. A. L. (org.). Praxis política y educación popular: apuntes en torno a una pedagogía emancipatoria en las aulas del bachillerato IMPA. Buenos Aires: Independente, 2016. p. 205-234.

ELISALDE, R. Paulo Freire, educación popular, estado y movimientos sociales: una experiencia de gestión al frente de la secretaría de educación de San Pablo. 2. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial Biblos, 2018.

FREIRE, P. À sombra desta mangueira. 14. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2021a.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 51. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2021b.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. 19. ed. Tradução de Rosiska Darcy de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019.

FREIRE, P.; FREIRE, A. M. A.; OLIVEIRA, W. F. Pedagogia da solidariedade. 3. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2018.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Sobre educação: diálogos. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1988.

GOHN, M. G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, 2006. DOI 10.1590/S0104-40362006000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/s5xg9Zy7sWHxV5H54GYydfQ/?lang=pt. Acesso em: 14 jan. 2023.

GOMES, M. C. O.; DAL RI, N. M. Autogestão, formação e educação continuada nos bachilleratos populares argentinos. Revista GESTO-Debate, Campo Grande, v. 7, n. 1, p. 97-106, 2023. DOI 10.55028/gd.v7i01.17796. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/17796. Acesso em: 7 jan. 2023.

HENRIQUES, F. C. Autogestão em empresas recuperadas por trabalhadores: Brasil e Argentina. Florianópolis: Insular, 2014.

HERTEL, R. Abertura neoliberal comparada em Brasil e Argentina nos governos Cardoso e Menem. Revista Acadêmica de Relações Internacionais, Florianópolis, v. 2, n. 4, p. 103-124, 2013. Disponível em: https://rari.paginas.ufsc.br/files/2013/10/RARI-N_4-Vol.-II-Completa.pdf. Acesso em: 14 jan. 2023.

JANJETIC, M. B. “En el bachi te dejan ser”: trayectorias educativas en bachilleratos populares. Buenos Aires: La Crujía, 2018.

MOÑINO, I. El movimiento de los bachilleratos populares y su interpelación en la EDJA: logros, actualidad y perspectivas. Encuentro de saberes, Buenos Aires, v. 1, n. 10, p. 36-53, 2021. Disponível em: http://revistas.filo.uba.ar/index.php/encuentrodesaberes/article/view/3925. Acesso em: 14 jan. 2023.

REBÓN, J. Trabajando sin patrón: las empresas recuperadas y la producción. Buenos Aires: Instituto de Investigaciones Gino Germani; Facultad de Ciencias Sociales; UBA, 2005.

RUGGERI, A. Empresas recuperadas pelos trabalhadores: ocupações e autogestão na Argentina. Marília: Lutas Anticapital, 2018.

WAHREN, J. Bachilleratos populares en Argentina: educación desde los movimientos sociales. Revista de Ciencias Sociales, Montevideo, v. 33, n. 47, p. 89-109, 2020. DOI 10.26489/rvs.v33i47.5. Disponível em: https://rcs.cienciassociales.edu.uy/index.php/rcs/article/view/74. Acesso em: 14 jan. 2023.

Published

2024-01-16

How to Cite

GOMES, M. C. de O.; MOÑINO, I. The Freirian dialogy in Argentine Bachilleratos Populares. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 140–154, 2024. DOI: 10.14393/REP-2023-70530. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70530. Acesso em: 23 jul. 2024.