For another history of Popular Education in Recife

beyond the Popular Culture Movement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69990

Keywords:

Isolated schools, Regional Center, Municipal schools, Popular Culture Movement

Abstract

What educational experiences were present in Popular Education in Recife – important in the configuration of the Municipal Education Network – beyond those related to the advent of the Popular Culture Movement (MCP) (1960-1964)? Popular Education in Recife, especially the Municipal Education Network, is commonly indicated as originating from the MCP, which occurred in Recife in the 1960-1964 years. We think that, in a non-linear and discontinuous configuration of space and time, other experiences were also important in constituting what we call today the Municipal Education Network of Recife. Among these experiences, occurred the first municipal schools (isolated and gathered schools), which began to function together with the government of the State of Pernambuco in 1895. The other experience was the Regional Center for Educational Research of Pernambuco, which was installed in 1957 in Recife, especially the idea of popular culture promoted there. They show us, among other things, that the formation of the Municipal Network of Recife goes beyond the experience of the MCP, as it is frequently indicated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kelma Fabíola Beltrão de Souza, Universidade Federal de Pernambuco

PhD in Education from the Federal University of Pernambuco, Brazil; post-doctoral internship at this institution, professor in public education networks in Pernambuco, Brazil.

Nyrluce Marília Alves da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

PhD student in Education at the Federal University of Pernambuco, Brazil; professor in public education networks in Pernambuco, Brazil.

References

ARANHA, M. L. A. História da educação e da pedagogia. São Paulo: Moderna, 2013.

AZEVEDO, F. et al. Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova. 1932. Disponível em: https://www.histedbr.fe.unicamp.br/pf-histedbr/manifesto_1932.pdf. Acesso em: 25 jan. 2023.

BELLO, R. A. Subsídios para a história da educação em Pernambuco. Recife: CEPE, 1978.

BRASIL. Lei nº 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 de abril de 2012. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2012/lei-12612-13-abril-2012-612708-publicacaooriginal-135760-pl.html. Acesso em: 20 jan. 2019.

CENTRO REGIONAL DE PESQUISAS EDUCACIONAIS DE PERNAMBUCO. Educação e região: problemas de política e administração escolares no Nordeste brasileiro. Recife: CRPE/INEP/MEC, 1960.

EGITO, J. L. As primeiras escolas e a formação da rede escolar pública municipal (1894-1929). In: REZENDE, A. P. (coord.). Recife: 100 anos de Escola Pública Municipal. Recife: Prefeitura da Cidade, 2000. p. 26-32.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 18. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2009a.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009b.

FREIRE, P. Escola Primária para o Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 35, n. 82, p. 15-33, abr./jun. 1961. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/issue/view/469. Acesso em: 15 mar. 2023.

FREIRE, P. Educação e atualidade Brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FREYRE, G. Palavras às professoras rurais do Nordeste. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 28, n. 68, p. 40-50, 1957b. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/issue/view/457. Acesso em: 16 mar. 2023.

FREYRE, G. Região, pesquisa social e educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 29, n. 69, p. 31-41, 1958. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/issue/view/458. Acesso em: 20 mar. 2023.

FREYRE, G. Arte e ciência social e sociedade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v. 30, n. 71, p. 28-38, 1958. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/issue/view/461. Acesso em: 20 mar. 2023.

FREYRE, G. Sugestões para uma nova política no Brasil: a rurbana. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 27, n. 65, p. 65-82, 1957a. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/issue/view/454. Acesso em: 20 mar. 2023.

INSTITUTO PAULO FREIRE. Paulo Freire é o terceiro pensador mais citado em trabalhos pelo mundo. 8 jun. 2016. Disponível em: https://www.paulofreire.org/noticias/463-paulo-freire-%C3%A9-o-terceiro-pensador-mais-citado-em-trabalhos-pelo-mundo. Acesso em: 20 mar. 2023.

PERES, P. C. A educação na 1ª república (1889-1930) In: REZENDE, A. P. (coord.). Recife: 100 anos de Escola Pública Municipal. Recife: Prefeitura da Cidade, 2000. p. 10-25.

SANTANA, J. G. A instrução pública e a experiência pedagógica de professores no início do século XX. In: REZENDE, A. P. (coord.). Recife: 100 anos de Escola Pública Municipal. Recife: Prefeitura da Cidade, 2000. p. 33-41.

NUNES, C. Anísio Teixeira entre nós: a defesa da educação como direito de todos. Educação & Sociedade, Campinas, nº 73, 2000. DOI 10.1590/S0101-73302000000400002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/tkVFzhPRWLjXZQ89XcqdCBD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2013.

TEIXEIRA, A. S. Educação não é privilégio. 7. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007a.

TEIXEIRA, A. S. Educação para democracia. Introdução à administração educacional. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007b.

VIANA FILHO, L. Anísio Teixeira: a polêmica da educação. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

Published

2023-10-18

How to Cite

SOUZA, K. F. B. de; SILVA, N. M. A. da. For another history of Popular Education in Recife: beyond the Popular Culture Movement. Revista de Educação Popular, Uberlândia, n. Edição Especial, p. 129–141, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-69990. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69990. Acesso em: 22 jul. 2024.