Contextualized education and interdisciplinarity in the countryside school
a look from reality and curriculum
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-69961Keywords:
School, Contextualization, Reality, Curriculum, SustainabilityAbstract
This experience report seeks to show the practices developed in a project with emphasis on education contextualized in a rural school, in a state educational system, in Casa Nova, Bahia, with a focus on reality and the course curriculum. Its objective is to show experiences and describe the experiences based on a sustainable action that emerged from a problem situation specified by students in the class of the Siembra agroecology course, in the Social Intervention discipline. The theme also approaches strategic methodologies for the collection of ecological waste, lectures, and production workshops that contribute to the learning of community students and teachers. These two segments, together with the local and rural community, demonstrate that there are possible solutions and sustainable mechanisms that serve as an intervention proposal to alleviate the problem of improper disposal of cooking oil, identified by students. Finally, based on the results of the project, it is clear to see the importance of contextualized education in an interdisciplinary way, this experience in context contributes to critical and intrinsically contextualized knowledge, combined with reality and valuing the curriculum.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm#:~:text=26.,da%20economia%20e%20da%20clientela. Acesso em: 1 nov. 2023.
CALDART, R. S. et al. Inventário da realidade: guia metodológico para uso nas escolas do campo. In: SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO EM AGROECOLOGIA NAS ESCOLAS DO CAMPO, 2016. Veranópolis: IEJC, 2016.
CARNEIRO, V. M. O. Agricultura familiar e convivência com o semiárido. In: SANTOS, B. M. C.; OLIVEIRA, C. S. et al. (org.). Construindo saberes para educação contextualizada. Feira de Santana: MOC, 2011. p. 58-72. Disponível em: http://plataforma.redesan.ufrgs.br/biblioteca/pdf_bib.php?COD_ARQUIVO=10485. Acesso em: 9 abr. 2023.
COSTA, E. R.; ALVES, M. Z.; FALEIRO, W. A interdisciplinaridade no curso de educação do campo: o caso da UFG Catalão. Enciclopédia Biosfera, Jandaia, v. 11, n. 20, p. 47-55, 2015. Disponível em: https://conhecer.org.br/ojs/index.php/biosfera/article/view/2131. Acesso em: 9 abr. 2023.
REVISTA ARTESANATO. Disponível em: https://www.resvistaartesanato.com.br. Acesso em: 9 abr. 2023.
SAVIANI, D. Sistema Nacional de Educação articulado ao Plano Nacional de Educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 44, 2010. DOI 10.1590/S1413-24782010000200013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/KdGRyTzTrq88q5HyY3j9pbz/#. Acesso em: 9 abr. 2023.
SOUSA, J. G.; PINHO, M. J. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade como fundamentos na ação pedagógica: aproximações teórico-conceituais. Signos, Lajeado, v. 38, n. 2, 2017. DOI 10.22410/issn.1983-0378.v38i2a2017.1606. Disponível em: http://univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/1606. Acesso em: 9 abr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juçana Braga dos Santos, Paulo José Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.