Contextualized education and interdisciplinarity in the countryside school

a look from reality and curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-69961

Keywords:

School, Contextualization, Reality, Curriculum, Sustainability

Abstract

This experience report seeks to show the practices developed in a project with emphasis on education contextualized in a rural school, in a state educational system, in Casa Nova, Bahia, with a focus on reality and the course curriculum. Its objective is to show experiences and describe the experiences based on a sustainable action that emerged from a problem situation specified by students in the class of the Siembra agroecology course, in the Social Intervention discipline. The theme also approaches strategic methodologies for the collection of ecological waste,  lectures, and production workshops that contribute to the learning of community students and teachers. These two segments, together with the local and rural community, demonstrate that there are possible solutions and sustainable mechanisms that serve as an intervention proposal to alleviate the problem of improper disposal of cooking oil, identified by students. Finally, based on the results of the project, it is clear to see the importance of contextualized education in an interdisciplinary way, this experience in context contributes to critical and intrinsically contextualized knowledge, combined with reality and valuing the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juçana Braga dos Santos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

 Specialist in Education, Contemporaneity and New Technologies, University of Vale do São Francisco, State of Pernambuco, Brazil.

Paulo José Pereira, Universidade Federal do Vale do São Francisco

PhD in Demography, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Vale do São Francisco, State of Bahia, Brazil.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm#:~:text=26.,da%20economia%20e%20da%20clientela. Acesso em: 1 nov. 2023.

CALDART, R. S. et al. Inventário da realidade: guia metodológico para uso nas escolas do campo. In: SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO EM AGROECOLOGIA NAS ESCOLAS DO CAMPO, 2016. Veranópolis: IEJC, 2016.

CARNEIRO, V. M. O. Agricultura familiar e convivência com o semiárido. In: SANTOS, B. M. C.; OLIVEIRA, C. S. et al. (org.). Construindo saberes para educação contextualizada. Feira de Santana: MOC, 2011. p. 58-72. Disponível em: http://plataforma.redesan.ufrgs.br/biblioteca/pdf_bib.php?COD_ARQUIVO=10485. Acesso em: 9 abr. 2023.

COSTA, E. R.; ALVES, M. Z.; FALEIRO, W. A interdisciplinaridade no curso de educação do campo: o caso da UFG Catalão. Enciclopédia Biosfera, Jandaia, v. 11, n. 20, p. 47-55, 2015. Disponível em: https://conhecer.org.br/ojs/index.php/biosfera/article/view/2131. Acesso em: 9 abr. 2023.

REVISTA ARTESANATO. Disponível em: https://www.resvistaartesanato.com.br. Acesso em: 9 abr. 2023.

SAVIANI, D. Sistema Nacional de Educação articulado ao Plano Nacional de Educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 44, 2010. DOI 10.1590/S1413-24782010000200013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/KdGRyTzTrq88q5HyY3j9pbz/#. Acesso em: 9 abr. 2023.

SOUSA, J. G.; PINHO, M. J. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade como fundamentos na ação pedagógica: aproximações teórico-conceituais. Signos, Lajeado, v. 38, n. 2, 2017. DOI 10.22410/issn.1983-0378.v38i2a2017.1606. Disponível em: http://univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/1606. Acesso em: 9 abr. 2023.

Published

2024-04-30

How to Cite

SANTOS, J. B. dos; PEREIRA, P. J. Contextualized education and interdisciplinarity in the countryside school: a look from reality and curriculum. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 269–281, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-69961. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69961. Acesso em: 25 aug. 2024.