Challenges for popular educators in times of remote education

reflections based on Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69368

Keywords:

Adult and Youth Education, Paulo Freire, Remote teaching, Training of popular educators, Covid-19

Abstract

In 2020, the world was taken aback by the emergence of the Covid-19 pandemic. Faced with the challenges arising from the health crisis, the Faculty of Education at the University of Brasília sought alternatives to continue the educational actions of an extension project in the area of youth and adult education (EJA). This article aims to understand, based on Freire's concepts of limit situations and untested feasibility, the meanings of the formation and practice of popular educators in 2021, faced with the challenges of remote teaching. The qualitative-based methodology used the action research and experience systematization methods, through interviews and questionnaires conducted with the educators involved in the project. The text dialogues with the contributions of Freire and authors in the area of EJA and teacher training. The article points out the challenges faced in the context of the pandemic, due to the deterioration of living and health conditions, as well as the precarious access to new technologies faced by learners and educators of the project. Furthermore, it shows that the support received by popular educators for the development of pedagogical activities was essential for them to continue persevering in their activities, even in such an uncertain time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Clarisse Vieira, Universidade de Brasília

PhD in Education, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; associate professor at the University of Brasília, Brazil; coordinator of the Teaching-Research-Extension Group in Popular Education and Philosophical and Historical-Cultural Studies (GENPEX/UnB).

Violeta Acuña-Collado, Universidade Playa Ancha

PhD in Personal Development, Learning and Applied Epistemological Theories, Universidad Católica del Sagrado Corazón de Milán, Italy, professor at the Faculty of Educational Sciences and director of the Adult Education Disciplinary Program, Universidad de Playa Ancha, Chile.

References

BATISTA, A. et al. Análise socioeconômica da taxa de letalidade da COVID-19 no Brasil. Nota Técnica nov./2020. Rio de Janeiro: NOIS/PUC-RJ, 2020. Disponível em: https://xdocz.com.br/doc/nt11-analise-descritiva-dos-casos-de-covid-19-283gkzmwl2n6. Acesso em: 6 fev. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Painel Coronavírus: atualização de 28 de agosto de 2020. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 14 dez. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

IBGE. Educação 2019: PNAD contínua. Biblioteca IBGE, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

JARA, O. H. A sistematização de experiências, prática e teoria para outros mundos possíveis. Brasília: CONTAG, 2012.

LÖWY, M. A filosofia da história de Walter Benjamin. Estudos avançados, São Paulo, v. 16, n. 45, 2002. DOI 10.1590/S0103-40142002000200013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/c7TdKSGxkSysjMds45cqs8v/. Acesso em: 7 fev. 2023.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. 11 ed. São Paulo: Hucitec, 2008.

NICODEMOS, A. Práticas docentes na Educação de Jovens e Adultos: conscientização ou conversão? Periferia, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 88-102, 2014. DOI 10.12957/periferia.2014.17248. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552156371008. Acesso em: 15 set. 2023.

NICODEMOS, A.; SERRA, E. Educação de Jovens e Adultos em contexto pandêmico: entre o remoto e a invisibilidade nas políticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 20, n. 3, p. 871-892, 2020. DOI 10.35786/1645-1384.v20.n3.14. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss3articles/nicodemos-serra.html. Acesso em 16 set. 2023.

NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1991.

PEREIRA, T. I. V. A vida ensina: o “saber de experiência feito” em Paulo Freire. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, p. 112–125, 2017. DOI 10.14295/remea.v0i0.6896. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/6896. Acesso em: 16 set. 2023.

REIS, R. H. A constituição do ser humano: amor-poder-saber na educação/alfabetização de jovens adultos. Campinas: Autores Associados, 2011.

VIEIRA, M. C.; Reis, R H.; LEMES, J. B. Educação de jovens e adultos como ato de amor, poder e saber. Brasília: DEG/UnB, 2015.

SOBRAL, J. B. L. Dialogando vozes e sentidos da educação popular e da educação de jovens e adultos na rede pública de ensino do Distrito Federal. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

STRECK, D. Algumas lições do mestre. Revista do Instituto Humanitas, São Leopoldo, n. 223, p. 6-8, 2007. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/1019-danilo-streck-1. Acesso em: 16 set. 2023.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1985.

VIGOTSKI. L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2023-10-18

How to Cite

VIEIRA, M. C.; ACUÑA-COLLADO, V. Challenges for popular educators in times of remote education: reflections based on Freire. Revista de Educação Popular , Uberlândia, n. Edição Especial, p. 187–208, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-69368. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69368. Acesso em: 21 nov. 2024.