The dialogue between Popular Education and Rural Education with the Pedagogy of Alternation in the search for an emancipating education

Authors

  • Patrícia Hand Littig Escola Família Agrícola São Bento do Chapéu
  • Débora Monteiro do Amaral Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69335

Keywords:

Pedagogy of Alternance, Countryside Education, Family Agricultural School, Popular Education

Abstract

The production of this article was motivated by research for the Professional Master's Degree in Education that sought to interweave Popular Education, Rural Education, and the Pedagogy of Alternation to understand and recognize the historical constitution of the Family Agricultural School of São Bento do Chapéu, which is located in the municipality of Domingos Martins/ES, and its contributions to the education of the rural peoples of that region. Through the constitutive trajectory of such movements and practices undertaken by Popular Education, Rural Education, and Pedagogy of Alternation, we seek here to comprehend and analyze the constitutive processes of educational propositions that, besides the commitment to human emancipation, are also committed to work as an educational principle, in the search for an emancipating education and not to the proposal of the capital. With each reading, we realize that Popular Education together with Alternation Pedagogy make fertile ground for new ideas and research as means of struggle to ensure the rights of peasant peoples to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Hand Littig, Escola Família Agrícola São Bento do Chapéu

Master degree in Education from the Federal University of Espírito Santo, Brazil; teacher at Escola Família Agrícola São Bento do Chapéu, Espírito Santo, Brazil.

Débora Monteiro do Amaral, Universidade Federal do Espírito Santo

PhD in Education from the Federal University of São Carlos, São Paulo, Brazil; professor at the Education Center of the Federal University of Espírito Santo, Brazil.

References

AMARAL, D. M. Pedagogia da Terra: olhar dos/as educandos/as em relação à primeira turma do estado de São Paulo. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2541. Acesso em: 4 jan. 2023.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Editora Brasiliense, 2006.

BRANDÃO, C. R.; ASSUMPÇÃO, R. Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.

CALDART, R. S. Elementos para construção do projeto político e pedagógico. In: MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. (org.). Contribuições para a construção de um projeto de educação no campo. Brasília: Articulação Nacional por uma Educação do Campo, 2004. p. 10-32. Disponível em: https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/livros-e-colecoes/livros-diversos/contribuicoes-para-a-construcao-de-um-projeto-de.pdf. Acesso em: 4 jan. 2023.

CALIARI, R. A presença da família camponesa na Escola Família Agrícola: o caso de Olivânia. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2173. Acesso em: 4 jan. 2023.

COMECES. Comitê Estadual de Educação do Campo do Espírito Santo. Proposta de Diretrizes Operacionais da Educação do Campo do Espírito Santo. Vitória, 2014.

GERKE, J.; SANTOS, S. P. Alternância e seus 50 anos: uma possibilidade formativa da educação do campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 4, 2019. DOI 10.20873/uft.rbec.e7292. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/7292. Acesso em: 4 jan. 2023.

JESUS, J. G. Formação de professores na pedagogia da alternância. Vitória: GM Editora, 2011.

LOCATELI, A. Da agricultura tradicional à agricultura familiar inovadora: contributo das formações no rito de passagem. 2003. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa, Tours, 2003. Disponível em: http://hdl.handle.net/10362/394. Acesso em: 4 jan. 2023.

MOLINA, M. C. Reflexões sobre o significado do protagonismo dos movimentos sociais na construção de políticas públicas de educação do campo. In: MOLINA, M. (org.). Educação do campo e pesquisa II: questões para reflexão. Brasília: MDA/MEC, 2010. p. 137-149. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/upload/d/Vendramini.pdf. Acesso em: 4 jan. 2023.

NOSELLA, P. Educação no campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória: EDUFES, 2012.

PALUDO, C. Educação popular e educação do campo: nexos e relações. In: STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. (org.). Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013.

PIZETTA, A. J. Formação e práxis dos professores de escolas de assentamento: a experiência do MST no Espírito Santo. 1999. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 1999.

SANTOS, R. B.; SILVA, M. A. Caracterização da educação do campo no Espírito Santo. Recôncavo, Belford Roxo, v. 5, n. 8, p. 96-115, 2015. Disponível em: https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/reconcavo/article/view/1966. Acesso em: 4 jan. 2023.

SCHUNCK, C. et al. Meio ambiente em debate: uma metodologia vinculada à prática. In: SILVA, A. S. et al. (org.). Saberes e práticas. Vitória: EDUFES, 2012. p. 207. (Coleção Educação do Campo).

Published

2024-01-16

How to Cite

LITTIG, P. H.; AMARAL, D. M. do. The dialogue between Popular Education and Rural Education with the Pedagogy of Alternation in the search for an emancipating education. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 41–61, 2024. DOI: 10.14393/REP-2023-69335. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69335. Acesso em: 23 jul. 2024.